پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تراشیون

حوزه/استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه محیط، بیشترین تأثیر را بر تربیت فرزندان با حیا دارد، گفت: محیط یکی از مهم‌ترین شاخصه هایی است که در اسلام به آن توصیه شده و در تربیت دینی فرزندان بعد از خانواده بیشترین اثر را بر فرد دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون در برنامه زمزم معرفت در شبستان امام خمینی(ه) حرم مطهر با اشاره به اینکه آشنایی با حیا از محیط آغاز می‌شود و والدین باید از همان دوران طفولیت فرزندان خود را با حیا تربیت کنند، گفت: تربیت کودکان با حیا جلوی بسیاری از انحراف ها را می گیرد.

وی افزود: برخلاف این که خانواده‌ها تصور می‌کنند تنها تربیت آن‌ها لازمه به ثمر رساندن یک فرزند صالح است باید گفت محیط بیشترین اثر را در تربیت کودکان با حیا دارد و نباید نقش محیط را در تربیت کودکان و نونهالان نادیده گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در تربیت اسلامی و شاخه‌های آن محیط بسیار اثر گذار است، تصریح کرد: همین موضوع موجب می‌شود تا فردی که در یک خانواده مذهبی تربیت شده در اثر رفتارهای خطرناک و گناه آلود که در محیط مشاهده کرده به گناه آلوده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین تراشیون با تأکید بر این موضوع که محیط در شکل‌گیری شاکله تربیتی و شخصیتی فرزندان بسیار مؤثر است، ادامه داد: به همین دلیل است که در توصیه‌های اسلامی به خانواده تأکید شده که برای تربیت دینی فرزندان خود اجازه ندهند آن‌ها به هر محیطی وارد شوند و بر همین اساس خانواده‌ها باید مراقب محل تحصیل یعنی مدرسه، دانشگاه و محل رفت آمد و کار کردن فرزندان خود باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از فرآیندهای تربیتی در دوران کودکی با دیدن و نگاه کردن به دیگران شکل می گیرد، اظهار کرد: همین موضوع اهمیت محیط را در تربیت فرزندان دو چندان کرده است بنابراین کودک و نوجوانی که در محیط های گناه آلود رفت و آمد داشته یا با افراد بد حجاب و بی قید معاشرت کرده و یا همچنین بازی رایانه ای، اسباب بازی، فیلم یا داستان‌های نامناسب نگاه می‌کند و می‌خواند نمی‌تواند انسان مقیدی باشد چون به دلیل همزاد پنداری در درازمدت از این شخصیت‌ها الگو برداری کرده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در یک تحقیقی که در کشورهای مختلفی که عروسک باربی به آن‌ها وارد شده انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که این عروسک با کپی‌برداری از اندام انسان بیشترین نقش را در تغییر فرهنگی در کشورهای مختلف داشته و کودکانی که با این عروسک بازی می‌کنند به مرور سعی می‌کنند در همه امور خود را شبیه این عروسک کنند که این موضوع نشان می‌دهد اسباب‌بازی و پوشش نامناسب او چه تأثیر عمیقی بر تربیت دینی کودکان با حیا دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به تاثیر کتاب داستان‌هایی که ما برای فرزندان خود می‌خوانیم به دلیل تصویر سازی و تقویت قوه تخیل کودک و همزاد پنداری او دارد، گفت: والدین باید مراقب محصولات فرهنگی که یک هنجار خاص و یک ضد فرهنگ دینی را در میان فرزندانشان ترویج می‌کند باشند زیرا آستانه تحمل کودکان پایین بوده و خویشتن دار نیستند به همین دلیل خیلی زود فکرشان در رفتارشان بروز کرده و اعمال و رفتار شخصیت‌های مورد علاقه خود را تقیلد می کنند.

وی با تأ کید بر اینکه در کشور ما الگوهای کودکی، نوجوانی و جوانی با سایر کشورها متفاوت است، ادامه داد: ما تا سن ۱۱ سالگی فرزندان را کودک دانسته، از سن ۱۱ تا ۱۹ سالگی آن‌ها را نوجوان می‌دانیم و از سن ۱۹ تا ۲۵ سال هم آن‌ها را جوان می‌خوانیم و پس از آن فرد وارد دوران میان سالی می‌شود و علت این تقسیم‌بندی هم این است که نهادینه کردن حیا در فرزندان تا دوران جوانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

استاد حوزه علمیه قم با عنوان این موضوع که نوجوانان نیازمند توجه و تکریم هستند، گفت: این تکریم و نیاز نوجوان باید به صورت مثبت و در خانه پاسخ داده شود زیرا اگر این نیاز در خانه به صورت مثبت پاسخ داده نشود نوجوان سعی می‌کند با انجام اعمال ضد فرهنگ و ضد اخلاق از جمله آرایش کردن در خیابان توجه دیگران را به خود جلب کرده و نیاز خود را به صورت کاذب پاسخ دهند که این موضوع موجب می‌شود شخصیت حقیقی نوجوان پوچ بوده و تنها مانند کالاهای لوکس یک ظاهر زیبا و دلفریب داشته باشد.

وی افزود: مثلاً مادر در خانه می‌تواند با کمک گرفتن از دختر خود در کارهای هنری مانند خیاطی و آشپزی او را تحسین کرده و اعضای خانواده به‌خصوص پدر می‌تواند با مشاهده اعمال و این کارهای دختر خود از او تعریف کنند و این تکریم والدین موجب جذب نوجوان از بیرون به محیط خانواده می‌شود که متأسفانه امروز خانواده‌ها دختری را که نیاز به خود نمایی دارد در خانه از برنامه‌های هنری و علمی دور کرده و موجب شده‌اند که دختران نوجوان با خود نمایی و آرایش در خیابان این نیاز خود را پاسخ دهند.

وی افزود: دومین راه برای نماز خوان کردن فرزندان این است که فرزندان ما در رفاه کامل نباشند زیرا اعمال معنوی و امور مادی مانند شرق و غرب عالم هستند و زمانی که فرد بیش از حد رفاه زده بوده و به مادیات گرایش داشته باشد به همان میزان دور شدن او از معنویت و اعمال عبادی بیشتر می شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: یاددادن مفاهیم نماز به صورت ساده به کودکان هم یکی از دیگر راه‌های نماز خوان کردن فرزندان است که در این زمینه کتاب پر پرواز آقای مهدی دررودی بسیار خوب توانسته مفاهیم نماز از آموزش دهد و خانواده‌ها به صورت جمع خوانی کتاب در محیط خانه می‌توانند آموزش‌های لازم در این زمینه را در اختیار فرزندان خود قرار دهند.

لازم به ذکر است، برنامه زمزم معرفت همه روز قبل از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) علیه حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha