پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست کمیته علمی"سبک و فرهنگ زندگی اسلامی"

حوزه/ دومین جلسه کمیته علمی همایش ملّی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها» با حضور اعضاء کمیته علمی همایش و در سالن جلسات مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر سید مهدی طاهری، دبیر علمی همایش«سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها»، در ابتدای این نشست گزارشی اجمالی از مصوبات و اقدامات صورت گرفته را ارائه نمود.

دبیر علمی این همایش با بیان این که تا قبل از جلسه اول کمیته علمی، بالغ بر 3300 فراخوان و 1300 پوستر به 127مرکز حوزوی و دانشگاهی کشور ارسال شده بود، اظهار داشت: با توجه به درخواست اعضاء کمیته علمی به 20 مرکز جدید نیز تعداد 200 پوستر و 200 فراخوان ارسال شد که از برخی مراکز هم مقاله به همایش رسیده است.

معاون پژوهش مؤسسه با بیان این که مقالات دریافتی تمام سرفصل‌های همایش را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: باید در موضوع آسیب ها و راهکارهای سبک و فرهنگ زندگی در دنیای معاصر، سفارش مقاله داشته باشیم.

وی با تأکید بر این که در بخش سفارش مقاله، از میان پژوهشگران برتر جامعه المصطفی، 15 نفر برتر از ملیت‌های مختلف انتخاب شدند، ابراز داشت: در جلسه‌ای با محققین برتر موضوع بررسی آسیب‌های سبک زندگی کشورهای مختلف و ارائه راهکارهایی برای نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این زمینه بر نکات مختلفی تأکید شد.

سخنران نشست در ادامه  با اشاره به برخی ازمؤلفه‌های تأثیرگذار در نگاشت مقالات سبک زندگی، اظهار داشت: بررسی آسیب‌ها و موانع تحقق سبك و فرهنگ زندگي اسلامی در عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از مهمترین بحث‌هایی است که در نگاشت مقالات باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی توجه به ابعاد سبك و فرهنگ زندگي اسلامی شامل فردی، خانوادگی و اجتماعی را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: "راه های برون رفت از آسیب‌های سبك و فرهنگ زندگي اسلامی در کشورهای مختلف"، "راهکارهای هم زیستی میان سبك و فرهنگ زندگي سنتی  اسلامی" و نیز" راهکارهای بومی سازی سبك و فرهنگ زندگي اسلامی" از دیگر مؤلفه‌های مهم در نگاشت مقاله به شمار می‌رود.

معاون پژوهش مؤسسه ضمن تأکید بر شناسایی ابزارها و شیوه‌های تأثیرگذار در گسترش سبك و فرهنگ زندگي اسلامی در میان مسلمانان، ابراز داشت: نقش عناصر مختلف اعم از نخبگان، اندیشمندان، زنان، رسانه و تبلیغ در ترویج سبك و فرهنگ زندگي اسلامی نباید نادیده گرفته شود.

وی نقش و مسئولیت طلاب و مسئولین جامعة المصطفی(ص) در ترویج سبك و فرهنگ زندگي اسلامی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: نقش و وظایف نظام جمهوری اسلامی برای تحقق سبك و فرهنگ زندگي اسلامی در کشورهای مختلف را نباید نادیده گرفت.

دبیر علمی همایش ملّی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها» ضمن اشاره به تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش، اذعان داشت: تاکنون 55 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است.

وی با بیان این که به منظور ارزیابی مقالات همایش، لیست‌های مختلفی از اعضاء هیأت علمی و اساتید در رشته‌های مختلف تهیه شده است، یادآور شد: بنا داریم تا هر مقاله حداقل توسط دو ارزیاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته، میانگین نمره آنها ملاک انتخاب مقالات برتر باشد.

طاهری ضمن اشاره به برگزاری پیش نشست‌های متعدد، با بیان این که پیش نشست‌های مختلفی با هدف جریان‌سازی و نهادینه کردن سبک و فرهنگ زندگی اسلامی، در مراکز حوزوی - دانشگاهی برگزار شد، اظهار داشت: پیش نشست «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» از جمله پیش نشست‌هایی است که در شهرستان گرگان برگزار شد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم تا سه پیش نشست « نقش سبک و فرهنگ اسلامی در تمدن سازی نوین اسلامی »، « سبک و فرهنگ زندگی اسلامی از دیدگاه مسلمانان غیر ایرانی» و « سبک و فرهنگ زندگی قرآنی» را با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی و دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار نماییم.

معاون پژوهش مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی،‌ ضمن تأکید بر حفظ دستاوردهای معنوی همایش ملّی «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر؛ بایسته‌ها، آسیب‌ها و راهکارها» خاطرنشان کرد: چکیده مقالات همایش در زمان برگزاری همایش چاپ و مقالات برتر اعم از سفارشی و دریافتی در قالب مجموعه مقالات با همکاری جامعة المصطفی و سایر نهادهای همکار، جهت حفظ دستاوردهای همایش چاپ خواهد شد.

 طاهری در پایان یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، زمان برگزاری همایش و ارائه مقالات در کمیسیون های تخصصی در روز پنج شنبه 14 آبان ماه در سالن شهید عارف الحسینی و سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha