چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فرجام

حوزه/ مدير حوزه علميه خراسان در تشريح فرصت ها، تهديدها و رسالت امروز و فردای حوزويان، داشتن انديشه جهاني، تقويت بنيه علمي، توجه به مباني اعتقادي و دچار تشتت نشدن را از امور مهم خواند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از خراسان، حجت الاسلام و المسلمین فرجام، در افتتاحيه نشست تخصصي ويژه مبلغان و معاونان فرهنگي مدارس علميه خواهران استان هاي خراسان، در مدرسه علميه حضرت رقيه (س) مشهد، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی در جمع علما و روحانیان، ابراز داشت: ایشان می فرمایند که هر کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمی تواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد.

وي با اشاره به بخش ديگري از سخنان معظم له كه فرمودند" نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده. کِی چنین چیزی در اختیار شما بود؟" يادآور شد: ايشان مي فرمايند "امروز یک طلبه‌ی فاضل در تلویزیون می‌نشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند. کِی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟"

*حوزه‌ها نمی توانند سکولار باشند

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به اين كه مقام معظم رهبري خطاب به كساني كه مي گويند " من به نظام کاری نداریم"، مي فرمايند"افتخار نیست؛ این ننگ است. روحانی باید از وجود یک چنین نظامی که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همه‌ی وجود استقبال کند. مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددی‌شان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی می دانیم".

وي به بخش ديگري از فرمايشات معظم له اشاره و خاطر نشان كرد: ايشان مي افزايند"حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند... حوزه‌های علمیه نمی توانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است".

*فرصت هاي امروز و فردا

حجت الاسلام و المسلمين فرجام ، مطالبی را درباره فرصت ها، تهدیدها و وظیفه و رسالت و مسئولیت ها گفت و ابراز داشت: حقیقتا در تاریخ اسلام هیچ گاه فرصتی که اکنون در اختیار مبلغان دینی و به تعبیر مقام معظم رهبری داعیان الی الله مي باشد، نبوده است.

وي به "حضور عالمان در مدیریت نظام و حکومت" در دوره صفویه به عنوان شیخ الاسلام اشاره و با بیان این که افرادی مانند محقق کرکی در عرصه فقه و مجلسی اول و دوم در حدیث و فقه از این فرصت بهترین بهره برداری را کردند، اظهار داشت: البته این امر در سایه حاکمانی چون شاه عباس و طهماسب و... بوده است.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان افزود: امروز همان فرصت در اختیار طلاب علوم دینی است، درحالی که در راس نظام فقیهی جامع الشرایط و مرجع تقلید قرار دارد و اين امر قابل مقایسه با دوره دیگری نیست.

*حوزه و نظام پشتیبان یکدیگرند

وی، فرصت های در اختیار طلاب و فضلای حوزه علمیه را این گونه تبیین کرد که این نظام پشتیبان حوزه علمیه است. پیشینیان این حوزه را در شرایطی حفظ کردند که رضا خان عمامه را از سر روحانیان بر می داشت و مجالس و محافل مذهبی قبل از اذان صبح و در زیرزمین ها برگزار می شد و مبلغان دینی در این شرایط در مجالس دینی حاضر می شدند اما امروز نظام پشتیبان قوی حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی است.

*اقبال مردم

مدیر حوزه علمیه خراسان، دومین فرصت را "اقبال مردم" و اقوام مختلف دانست و گفت: ممکن است در هر جامعه ای عناصر و افرادی وجود داشته باشند که سنگ اندازی یا استهزا کنند و گاهی بخواهند پایه های اعتقادی مردم را سست کنند اما حقیقتا بدنه جامعه ما متدین اند.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام افزود: امروزه جواناني مانند دانشجويان در محیط های علمی و دانشگاه ها بسیار علاقمند هستند و این فرصت نيز طلایی است.

*مدیریت و سازماندهي، فرصت سوم

وی، سومین فرصت را "مدیریت حوزه های علمیه و سازماندهی" موجود را طلایی خواند و ابراز داشت: امروز سازمان مدیریتی منسجم، هدایت شده و با نظارت و نيز طراحی شده با استفاده از نظر همه صاحب نظران حوزوی وجود دارد و برنامه ها و آیین نامه ها مشخص است و چگونگی تحصیل و آموزش طلبه از سال اول معین می باشد.

مدير حوزه علميه خراسان اضافه كرد: "امکانات موجود" برای مدارس و مبلغان دینی و داعیان الی الله نیز فرصتی است که به طور مثال تریبون هایی که در اختیار آنان می باشد قبلا نبوده است و این موقعیت ممتاز می باشد.

وی، فعالیت در مساجد در قالب های بسیج، کانون های فرهنگی، دوره های قرآنی و ... را از امکاناتی دانست که مسجد کارکرد اصلی خود را در نظام جمهوری اسلامی پیدا کرده و به عنوان یک کانون هدایت و معنویت امروز در اختیار استادان و علمای حوزه است.

*فرصت رسانه ای

حجت الاسلام و المسلمين فرجام، "ظرفیت رسانه ها" از جمله مطبوعات، رادیو و تلویزیون و فضاهای مجازی را از فرصت ها و امکانات تبلیغی دانست که در اختیار مبلغان می باشد و یادآور شد: البته فضاهای مجازی شمشیر دو لبه ای است که باید از قسمتی که در اختیار مبلغان مي باشد به خوبی استفاده شود.

وی افزود: این امکانات هیچ گاه به صورت مجمتع و یکجا در اختیار مبلغان دین نبوده است، يعني اگر کسانی بخواهند از همه این امکانات استفاده کنند، موقعیتش وجود دارد.

مدير حوزه علميه خراسان، مرحوم علامه طباطبایی(ره) را شخصيتي تاثیرگذار در زمينه معارف عمیق دینی، فلسفه و تفسیر در سده اخیر دانست و با اشاره به مباحث فلسفی ایشان و حاشیه های شهید مطهری (ره) که در حقیقت در نقد تفکر ماتریالیسم دیالکتیک بوده است، اظهار داشت: فضايي براي ارائه اين مباحث نبوده و به طور مثال، شهید مطهری (ره) می خواست تا کرسی رسمی نقد مارکسیم در دانشگاه تهران ایجاد شود اما چنین فضایی وجود نداشت.

*سه تهدید پیش رو

وی در ادامه به سه تهدید پیش روی حوزویان اشاره و خاطر نشان کرد: طبق روایتی از پیامبر (ص) كه مي فرمايند: «يا أيها الناس إنكم في دار هدنه ... و له ظهر و بطن، فظاهره حكم و باطنه علم...» و نيز حدیث  امیرمومنان كه می فرمایند: «...ظاهره عمیق و باطنه عمیق»، اولین تهدید، "عمق ندادن به دانش و معلومات حوزوی" است.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام توضيح داد: اگر مبلغان دین در عرصه های تبلیغ به جای توجه دادن مردم به عمق و ژرفای معارف دینی، خودشان گرفتار سطحی نگری شوند، این فرصت از دست می رود.

مدیر حوزه علمیه خراسان، دومین تهدید را "غرور" دانست و ابراز داشت: این امر موجب هدر رفت سرمایه ها و از بین رفتن فرصت هاست.

وی، سومین تهدید را "گرفتاری در تشتت، تفرقه و واگرایی" به تبع برخی جریان های سیاسی عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری شعار يك سال را انسجام ملی و امسال را همدلی و هم زبانی دولت و ملت قرار دادند و این حاکی از آن است که یکی از دغدغه های جدی ایشان این است که در مناسبت ها و سرفصل هایی که در جامعه به وجود می آید، واگرایی، اختلاف، تفرقه، تشتت،  قطب بندی، تقسیم بندی و مرزبندی های تصنعی به وجود نیاید که اين امر در حوزه های علمیه نیز می تواند بالقوه باشد.

*رسالت ها

وی در ادامه به مسئولیت و رسالت حوزویان اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از رسالت های اصلی این است که "بنیه علمی حوزه های علمیه را تقویت کنیم".

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با بیان این که اگر استاد بدون مطالعه و وقت گذاشتن برای انتقال علوم و بدون آمادگی در کلاس درس حضور یابد، اگر مابه ازای مادی در برابر این درس باشد، شبهه شرعی دارد. بنابراین به علت فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته است باید سعی کنیم به دانش خود و متعلمان مان عمق دهیم.

وی خوب مطالعه کردن، درس خواندن و مسلح شدن به سلاح معرفت و استدلال به تعبیر مقام معظم رهبری و نیز تقویت مبانی فکری و اعتقادی استادان و طلبه ها را رسالتی دانست تا تهدید سطحی نگری از بین برود.

*تفكر جهاني

مدير حوزه علميه خراسان، در ادامه توسعه در" تفکر و جهانی اندیشیدن" را از دیگر رسالت ها دانست و ابراز داشت: مگر می توان به عنوان یک مبلغ نسبت به آنچه در منطقه و جهان می گذرد، بی تفاوت باشیم؟

وی با اشاره به فرصت حج، بروز تفکر افراطی گری در منطقه را مورد تذكر قرار داد و اظهار داشت: در برابر اين امور، اگر مبلغ و طلبه دینی بتواند تابلوی درستی از معارف شیعی ارائه دهد، تاثیر گذار مي باشد و اگر توسعه در تفکر و فکر جهانی نداشته باشیم و به تکرار مکررات ها در زندگی اکتفاد کنیم، فرصت ها از دست خواهد رفت.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند "فقه ما از طهارت تا دیات باید ناظر به اداره یک کشور، یک جامعه و یک نظام باشد"، گفت: این امر ناظر به همین رسالت توسعه تفكر و جهانی اندیشیدن است.

* تدبير و برنامه

وی، "تدبیر و برنامه همراه با انگیزه" را رسالت دیگری دانست که مبلغان دین برای انتقال پیام بدون آن به نتیجه نخواهند رسید و در همین ارتباط ابراز داشت: همانگونه که در کلاس درس باید طرح درس داشته باشیم، در همه سطوح اقشار به طراحی و برنامه ریزی نیاز داریم.

مدير حوزه علميه خراسان با بيان اين كه امروز بدون طرح، تدبیر و برنامه نمی توانیم کارمان به پیش ببریم، افزود: یکی دیگر از رسالت ها این است که با احساس مسئولیت، تبلیع دین کنیم زيرا این امر، دستور خداست که می فرماید يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ(مائده/67).

وی با اشاره به آيه هاي 1 و 2 سوره مدثر كه مي فرمايد: «يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ»* «قُمْ فَأَنذِرْ»، تصريح كرد: خداوند در ادامه اين سوره، 5 دستور می دهد که برنامه تبلیغ است و مبلغ دین باید اینگونه باشد.

* ضرورت تبليغ در حاشيه شهرها

حجت الاسلام و المسلمين فرجام به سوره «یس» که خطاب به مبلغان  و راه پر فراز و فرود و پر پیچ و خم آن و تبلیغ گروهی می پردازد، اشاره و تاکید کرد: امروز هیچ عذر و بهانه ای پیش خدا نداریم و به طور مثال یک میلیون و 20 هزار حاشیه نشین در مشهد هستند که نزدیک به جمعیت دو استان خراسان شمالی و جنوبی است و نیمی از این جمعیت بانواني با فرهنگ ها، گویش ها و موقعیت های اقتصادی متفاوت هستند و ناهنجاری ها نیز وجود دارد که گروه های جهادی تبلیغی بانوان می توانند به عنوان داعیان الی الله به این عرصه ورود پیدا کنند.

*به روز باشيم

وي، آخرین وظیفه را رصد تهدیدها توسط یک روحانی به صورت هر روز و هر لحظه دانست و گفت: شناخت آسیب های اعتقادی و باورهای دینی جامعه با وجود بمباران تبلیغاتی و انبوه شبهه پراکنی ها و توان پاسخگويي به روز از ديگر رسالت هاست.

*پاسخگویی به نیازهای جامعه

مدير حوزه علميه خراسان افزود: شرایط امروز با شرایط 20 ،50 و100 سال قبل متفاوت است و یک عالم و مبلغ و مبلغه باید اطلاعاتش به روز باشد و روز آمد فکر کند و بتواند پاسخگوی نیازهای دینی جامعه باشد.

*15 شهریور؛ آغاز سال تحصیلی

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنين اعلام كرد: 15 شهریور روز آغاز رسمی سال تحصیلی و فعالیت های علمی حوزه علمیه خراسان است.

برپایه این گزارش، نشست تخصصي ويژه مبلغان و معاونان فرهنگي مدارس علميه خواهران استان هاي خراسان از امروز آغاز و تا جمعه، در مدرسه علميه حضرت رقيه (سلام الله عليها) مشهد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha