چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه سراسر کشور

حوزه/ امروز شاهد تلاش تازه ای از سوی سربازان امام زمان(عج) در مسیر خدمت به دین هستیم، هر چند که به قول بزرگان ، رسالت حوزه و فعالیت های آن هیچ گاه تعطیل بردار نبوده و نخواهد بود.

خبرگزاری «حوزه» اشاره؛ امروز نشاط و تحرک را می شد به عینه در فیضیه و دارالشفا و حتی خیابان های اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مشاهده کرد؛ رفت و آمد طلاب و فضلا خود نشان می داد که بهار علم آموزی در فصل جدید حوزه برای شاگردان مکتب اهل بیت(ع) فرارسیده و از امروز شاهد تلاش تازه ای از سوی سربازان امام زمان(عج) در مسیر خدمت به دین هستیم، هر چند که به قول بزرگان ، رسالت حوزه و فعالیت های آن هیچ گاه تعطیل بردار نبوده و نخواهد بود.

مراسم سال تحصیلی در حوزه صبح امروز با حضور و سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی ، همچنین آیات مقتدایی و حسینی بوشهری در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد و بدین سان سال تحصیلی حوزوی به طور رسمی برای حدود 80 هزار طلبه و روحانی در شهر کریمه اهل بیت(ع) و همزمان در دیگر شهرها و استان ها آغاز شد.

با همه رنج ها، تحول آفرین بوده ایم

حضرت آیت الله نوری همدانی در سخنان خود در این مراسم با اشاره به این که دشمنان انقلاب و اسلام ، سیلی های محکمی از روحانیت خورده اند ، خطاب به همه حوزویان گفتند: بدانید که حوزه علمیه قم با رنج های بسیاری حفظ شده و به لطف الهی تا به امروز تحول آفرین و تاثیرگزار بوده و باید این روند با تلاش و جدیت و اراده قاطع شما کماکان ادامه پیدا کند.

کاری مهم تر از طلبگی وجود ندارد

ایشان با بیان اینکه شغلی مهم‌تر از طلبگی سراغ نداریم، افزودند: البته پیمودن این راه آسان نیست و باید در مسیر طلبگی ضمن توجه به اصل نظم و تلاش علمی ، با اخلاص عمل کنیم تا انشاالله بتوانیم در مسیر شیخ طوسی‌ها، شیخ مفیدها و امام راحل ها گام‌ برداریم.

حفظ زی طلبگی هیچ گاه فراموش نشود

آیت الله مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه نیز بر لزوم توجه جدی به رعایت زی طلبگی از سوی حوزویان تاکید کرد و گفت: رعایت تقوا ، ساده زیستی و اخلاق مداری و معنویت افزایی از جمله مسایلی است که همه طلاب وفضلا باید به آن عنایت لازم را داشته باشند و این گوهر ها را در خود تقویت کنند.

اخلاص ... اخلاص ...اخلاصآغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

وی همچنین با تاکید بر اینکه طلاب باید اخلاص را سرمنشا زندگی خود قرار دهند، خاطرنشان: مسئولیت بزرگ و وظیفه خطیر است و باید برای خدا کار کرده و درس بخوانید؛ آنهایی که به جایی رسیده‌اند نیتی خالص داشته‌اند و درس نخوانده‌اند که به مقام و منصب برسند.

تلاشی که پایانی بر آن نیست!

آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه نیز با اشاره به اینکه در حوزه طلاب به دنبال صرف گذراندن دروس و نمره‌ای گرفتن و اخذ مدرک نیستند، افزود: تحصیل و فراگیری علوم دینی در حوزه‌های علمیه پایان ناپذیر است.

فرصت شناس و قدردان باشیم

وی همچنین بر لزوم فرصت شناسی و قدردانی نسبت به فضایی که با استقرار نظام جمهوری اسلامی برای حوزویان فراهم شده، تاکید کرد و بیان داشت: این فرصت و موقعیت در هیچ برهه تاریخی در اختیار روحانیت نبوده است، چه آن که امروز روحانیت در راس نظام است و انقلابی با این عظمت به دست روحانیت و با رهبری روحانیت به پیروزی رسیده است.

گپی با طلاب و اساتید

در حاشیه همین مراسم که تا حوالی ظهر نیز به طول انجامید، فرصتی دست داد تا با تنی چند از اساتید و طلاب و فضلا گفتگوی کوتاهی داشته و به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه پای صحبت های آنان بنشینیم.

فرمایشی از رئیس مکتب برای شاگردان

حجت الاسلام و المسلمین قائمی از اساتید سطوح عالی حوزه ، توصیه ای ارزشمند برای نسل جوان حوزه داشت و گفت: طلاب و فضلای جوان سعی کنند که با اخلاص برای خدا درس بخوانند و این حدیث شریف امام صادق(ع) را همواره مورد توجه قرار دهند که فرمود: "کسی که برای خدا یاد بگیرد و برای خدا یاد بدهد و برای خدا عمل کند، در آسمان ها به بزرگی یاد می شود"

نظم و برنامه ریزی؛ لازمه توفیق در طلبگی

حجت الاسلام روح الله سوری مدرس حوزه که چند سالی است فلسفه و کلام تدریس می کند نیز با بیان این که فرمایشات علما و مراجع و به خصوص مقام معظم رهبری را باید عملیاتی کنیم ، ابراز داشت: در همین مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه، سخنرانان به نکات مهمی اشاره کردند که به نظر بنده ، تاکید بر مساله نظم و برنامه ریزی خیلی مهم و اثرگذار است.

وی افزود: همواره توصیه ام به طلبه های جوان این است که بر اساس علاقه ای که دارند در یک رشته تخصصی راه خود را ادامه دهند و بدانند که با تلاش و جدیت به توفیق می رسند.

لزوم نوآوری و به روز بودن در تدریس

این استاد و محقق حوزوی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث تدریس باید سعی کنیم که روز به روز مباحث را عمیق تر و بر اساس نیازهای روز ارایه کنیم و البته آنچه که ضرورت دارد این است که باید هویت طلبگی و حوزوی خود را حفظ کرده و به سنت های اصیل حوزه پایبند باشیم .

چرا حوزه؟!

مهدی کهرامی پس از اخذ مدرک دیپلم ، تحصیل در حوزه را برایآغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ادامه زندگی خود انتخاب کرده و هم اینک چند روزی است که درمدرسه علمیه رضویه مستقر شده است.

وقتی از او پرسیدم هدفت از آمدن به حوزه چه بود، کوتاه و با قوت گفت: کسب بصیرت دینی و این که هدف اصلی از زندگی سعادتمندانه را خودم بفهمم و راه و روش آن را به دیگران بفهمانم.

در درس های اخلاق حضوری مستمر داشته باشیم

حجت الاسلام سید قاسم حسینی ، طلبه پایه دهم نیز با بیان این که تلاشش این است که به حول و قوه الهی امسال نظم بهتری به درس هایش بدهد و به خصوص در درس های اخلاق حوزه شرکت مستمری داشته باشد، اظهار داشت: بدون شعار عرض می کنم که یکی از نیازهای امروز همه ما توجه به مقوله اخلاق است چرا که معتقدم علم بدون تقوا و اخلاق هیچ فایده ای ندارد و چه بسا مایه گمراهی باشد.

شناخت و تبلیغ دین؛ لازمه سربازی ولی عصر(عج)

وی همچنین ادامه داد: بی شک هدف همه ما که وارد حوزه شده ایم این است که واقعاً بتوانیم به خوبی سربازی برای حضرت ولی عصر(عج) باشیم و بتوانیم اولاً دین خدا را به خوبی بفهمیم و بعد با احساس دغدغه و تکلیف نسبت به این موضوع مردم را هر چه بیشتر و بهتر به سوی دین و مکتب هدایت کنیم.

جمله ای فراموش ناشدنی از یک استاد

سعید پیروی منش ، از طلاب پایه هفتم حوزه نیز با تاکید بر لزوم ارتباط صمیمانه استاد با شاگرد گفت: در سال های اول طلبگی جمله ای معروف از یکی از اساتید در خاطرم مانده که هیچ گاه آن را فراموش نمی کنم . ایشان می گفت: "آن هایی که راه را دیدند و آمدند، پیروز شدند، اما آن ها که برای دیدن راه آمدند با مشاهده اولین مشکل، شکست خوردند." به نظرم این جمله طلایی و بسیار کاربردی باید همیشه برای طلاب سرلوحه باشد چرا که رمز موفقیت همین است.

از مسایل جامعه غافل نشویم!

وی همچنین با اشاره به این که صرف درس خواندن نباید هدف حوزویان باشد ، تصریح کرد: در زمانه ما که واقعاً مسایل بغرنج فرهنگی را شاهد هستیم و دشمنان برای خدشه وارد کردن به ساحت اخلاق و فرهنگ از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند ، رسالت مهمی بر دوش ما حوزویان قرار دارد که به طور خاص در فرمایشات رهبری از آن به عنوان امر به معروف و نهی از منکر ، تقویت اخلاق و بعد معنویت و همچنین اصلاح سبک زندگی یاد شده است.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha