جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نبوی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه های علمیه گفت: ۱۰۴۷ مدرسه امین در سراسر کشور ایجاد شده که ۴۴۶ مدرسه پسرانه و ۶۰۱ مدرسه دخترانه را شامل می شود؛ و ۱۹۵ هزار دانش آموز نیز در این مدارس تحت پوشش قرار گرفته اند که آثار و برکات بسیاری را نصیب کشور و مردم کرده است.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن نبوی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به بخشی از فعالیت های معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه که چندی پیش در اجلاسیه مدیران مراکز استانی، گزارش کامل آن را به اعضای شورای عالی حوزه های علمیه ارائه کرد اظهارداشت: این معاونت دارای بخش ها و تشکیلات خاصی است که از جمله،  می توان به دفتر مطالعات و پژوهش های تبلیغی شامل وظایفی چون نقد و تدوین کتب درسی، ابداع روش های تبلیغی، آسیب شناسی و نیازسنجی و همچنین تولید محتوا  اشاره کرد.

وی افزود: در اداره نقد کتب درسی، فرایند نقد کتب از حیث موضوعی و محتوایی در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان انجام می شود؛ در اداره محتوای تبلیغی نیز کتبی تولید شده است که از آن جمله می توان از آداب سفر در اسلام، برنامه جامع نظام موضوعات سبک زندگی اسلامی، رزق حلال، اهمیت کسب و کار و احکام این بخش در اسلام نام برد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی بیان کرد: اداره آسیب شناسی و نیاز سنجی نیز به امر تجزیه و تحلیل آسیب شناسی در نهادهای مختلف اقدام می کند.

وی گفت: دفتر هماهنگی و پیشتیبانی اعزام نیز شامل بخش های امور هجرت، امور آموزشی، مبلغان آزاد و رابطین فرهنگی، تبلیغ در خارج از کشور، ارزیابی و طراح بینات، است.

اعزام های کوتاه مدت و بلند مدت

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه با اشاره به آمار اعزام های کوتاه مدت و بلند مدت این معاونت بیان کرد: مبلغان در فعالیت های عمرانی در مناطق مختلف کشور نیز سهم به سزایی ایفا کرده اند؛ ساخت مسجد، حسینیه، خانه عالم و کتابخانه و... از جمله این برنامه ها بوده است.

وی با اشاره به ریز عملکرد مبلغان در زمینه فرق و ادیان گفت: برگزاری دوره های آموزشی از دیگر وظایف این معاونت است؛ این آموزه ها در عرصه های بدو تبلیغ، ضمن تبلیغ، مهارتی، همسران، نیمه حضوری، غیر حضوری حوزه علمیه، رابطین فرهنگی و طرح بینات انجام شده است.

معاون تبلیغ حوزه افزود: در طرح بینات نیز با اعزام 1514 نفر و برگزاری 56427 جلسه تبلیغی و در 482 مرکز فعال و 30 حوزه علمیه فعال تلاش مناسبی در این عرصه، صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی بیان کرد: دفتر فرق و ادیان از دیگر بخش های این معاونت است که فعالیت های آموزشی و نقد فرق و ادیان چون مسیحیت، زرتشت، وهابیت، بهائیت، صوفیه و اهل حق و عرفان های کاذب را در قالب دوره های آموزشی و تولید کتبی چون در زمینه نقد مسیحیت، گفتگویی با ایمانداران مسیحی، بازمانده های دین زرتشتی، در جستجوی حقیقت در نقد بهاییت و... انجام می دهد.

راه اندازی کتابخانه تخصصی فرق و ادیان

وی گفت: راه اندازی کتابخانه تخصصی فرق و ادیان با بیش از 3500 جلد کتاب تخصصی، بررسی و تدوین شیوه های تبلیغی فرق و ادیان و راه های مقابله با آن در هفت گرایش فرق و ادیان و تدوین جزوات کمک آموزشی برای استفاده اساتید و مبلغان از جمله فعالیت های این معاونت بوده است.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه با اشاره به طرح های مرتبط با فرق و ادیان در این معاونت اظهارکرد: از دیگر فعالیت ها در این زمینه، رصد و شناسایی فرق و ادیان در زمینه های مختلف جغرافیای انسانی، مبلغان فعال، فعالیت ها و کتاب ها است.

وی گفت: دفتر همکاری با نهادها و سازمان های این معاونت نیز در زمینه تبلیغ در مدارس، مدارس امین، سازماندهی مبلغان وگروه های تبلیغی و آموزش و رتبه بندی مبلغان و نیروهای فرهنگی فعالیت دارد.

فعالیت 1047 مدرسه امین

حجت الاسلام والمسلمین نبوی بیان کرد: 1047 مدرسه امین در سراسر کشور ایجاد شد که 446 مدرسه پسرانه و 601 مدرسه دخترانه را شامل شده است؛ 195000 نیز در این مدارس تحت پوشش قرار گرفته اند که آثار و برکات بسیار زیادی را نصیب کشور و مردم کرده است که از آن جمله می توان به افزایش تعداد دانش آموزان نماز گذار و محجبه، انتخاب مرجع تقلید، ورود به حوزه، مسجدی شدن دانش آموزان و حل مشکلات اخلاقی و... آنها اشاره کرد.

ساماندهی 86 گروه تبلیغی

وی گفت:  در بخش ساماندهی گروه های تبلیغی تعداد 86 گروه تبلیغی سازماندهی شده است که 1318 مبلغ را شامل شده است؛ در همین راستا تبلیغ در ورزشگاه ها نیز آغاز شد که تا کنون 900 مبلغ به 36 بازی حساس در کشور اعزام شده اند.

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه اظهارکرد: طرح های مدارس در این معاونت شامل طرح تربیتی مدارس امین، اساسنامه مدارس امین، شناسایی دانش آموزان نخبه، اردوهای تربیتی، مشاوره مذهبی و چهره به چهره، وضعیت سنجی مدارس و... است.

وی گفت: از دیگر اقدامات این معاونت در زمینه آموزش و رتبه بندی مبلغان ونیروهای فرهنگی است که شامل برگزاری دوره آموزشی ویژه مبلغین ومبلغات مدارس، مدیران و معلمین و اولیای مدارس و مدارس بلند مدت حوزه های علمیه بوده است.

وی با اشاره به فعال سازی جامعه مبلغان افزود: در این زمینه راه اندازی و برگزاری 33 جلسه جامعه مبلغان برتر کشور، تدوین اساسنامه جامعه مبلغان کشوری و استانی و پیگیری مصوبات جامعه مبلغان در مورد مسایل روز جامعه انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی در ادامه به طرح ها وجزوات امور فرهنگی مساجد اشاره کرد و گفت: دفتر امور رسانه این معاونت از بخش های فعال آن است که شامل تبلیغ اینترنتی، تولید و نشر نرم افزارها ومحصولات دینی، رسانه های صوتی و تصویری و مطبوعات است.

وی با اشاره به سایت های تخصصی این معاونت و آمار بازدید از وبلاگ های این بخش تصریح کرد: چاپ ونشر کتب ویژه مبلغان از دیگر برنامه های این معاونت بوده است؛ در عرصه مطبوعات نیز 186 شماره مجله مبلغان به صورت خودگردان و 120 نمایندگی فعال در کشور توزیع شده است.

معاون تبلیغ حوزه بیان کرد: اداره برنامه ریزی و نظارت از ادارات فعال این معاونت است که وظایف متعددی را به انجام می رساند؛ این برنامه ها شامل بررسی و تکمیل طرح های معاونت تبلیغ، طراحی نظام جامع تبلیغ، تبلیغ در اینترنت، توصیه به مبلغان، انتظارات مقام معظم رهبری از مبلغان، آسیب شناسی تبلیغ دین و... است.

انتظارات از مدیریت های استانی

وی گفت: انتظارات و مطالبات این معاونت از مدیریت های استانی نیز شامل مواردی چون، انتظارات در حوزه هجرت، شامل تعامل و همکاری برای جذب مبلغان بومی و نظارت و ارزیابی کار مبلغان، راه اندازی شواری هجرت، اجرای طرح بینات و...؛ همچنین انتظارات در حوزه فرق و ادیان شامل تربیت مربی فرق و ادیان، راه اندازی گروه های فرق و ادیان به تناسب فرقه ها و نحله های موجود در هر نقطه، راه اندازی طرح رابطین فرهنگی و.. ؛ انتظارات در حوزه همکاری با نهادها از جمله کمک به توسعه مدارس امین و آموزش مبلغان و گروه های تبلیغی مدارس سفیران هدایت و...؛ انتظارات در حوزه مطالعات و پژوهش های تبلیغی؛ انتظارات در زمینه برنامه ریزی و نظارت؛ انتظارات در حوزه رسانه و انتظارات در خصوص مرکز آموزش تخصصی تبلیغ است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha