جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حمید جزائری

حوزه/ مدیر مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه‌های علمیه گفت: محور آموزش در حوزه، متون درسی است و این امر می طلبد متون درسی حوزه از اتقان و جامعیت قابل قبولی برخوردار باشد.

حجت الاسلام حمید جزائری در حاشیه اولین نشست  هم اندیشی مدارس منتخب با مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح برنامه‌های این مرکز پرداخت.

وی با بیان این که بحث متون در حوزه های علمیه از موضوعاتی بوده که در گذشته مورد توجه و تأکید بزرگان و مسؤلان بوده و حساسیت های خاصی بر¬ روی متون داشتند اظهار داشت: محور آموزش در حوزه، متون درسی است و این امر می طلبد متون درسی حوزه از اتقان و جامعیت قابل قبولی برخوردار باشد. 

حجت الاسلام جزائری خاطر نشان ساخت: بر همین اساس دفتر تدوین متون ضرورت ارتباط با اساتید  مدارس و استفاده از تجارب آنها را مورد اهمیت قرار داده، اقدام به برگزاری اولین جلسه هم اندیشی مدارس منتخب نموده است.

مدیر مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه گفت: نحوه بازنگری در متون، ضرورت توجه به نیازهای آموزشی، ضرورت اتقان متون آموزشی، ظرفیت مدارس برای همکاری با دفتر متون، آموزش مخاطبان در سطوح مختلف آموزشی در مدارس علمیه از سیکل گرفته تا دیپلم و بالاتر، ضرورت توجه به شرایط ویژه حوزه علمیه و نیازهای علمی دانش پژوهان  را از جمله نکات قابل توجه ای بود که اساتید  و مدیران مدارس علمیه به آن اشاره کرده اند.

حجت الاسلام جزائری تطابق کتاب‌های درسی با زمان بندی اختصاص داده شده، اهمیت استفاده از فکر و اندیشه مدارس، اهمیت ابعاد مختلف تحول در حوزه و حساسیت های مرتبط با آن و ضرورت توجه خاص با اسناد بالادستی و نیز فرامین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در مسئله شکل‌گیری و ساماندهی متون از دیگر نکات ارائه شده در این جلسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: دفتر طراحی متون در نظام جدید آموزشی، برای پایه اول، کتابهای آموزشی باز سازی نموده و در اختیار مدارس منتخبی که این نظام آموزشی جدید را به اجرا گذاشته اند، قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین جزائری با اشاره به این که  در تولید محتوای کتاب‌ها، از نظرات و پیشنهادات سازنده کارگروهای علمی و اساتیدی صاحب نظر بهره گیری و ارزیابی شده، اظهار داشت: سعی گردیده درمتون جدید نگاه جدید به آموزه‌های قرآن و روایات و تراث علمی گذشته و رعایت استاندارد محور برای کاربردی کردن متن‌ها صورت گیرد تا پاسخ گوی مناسب طلاب و نیازهای روز باشد.

 مدیر مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه های علمیه با بیان اینکه تمام تلاش در طراحی متون جدید برای سطح ارتقاء علمی طلاب در نظر گرفته شده، افزود: مهمترین نکته بعد از سطح ارتقای علمی طلاب، موضوع در نظر گرفتن زبان و محتوای کتابهای بازسازی بود که به این امر هم توجه لازم شده است.

 وی  تناسب کتاب با مقطع تحصیلی، بازسازی شکلی و استاندارد کردن شکل ها، تناسب با سرفصلهای مصوب و عمق بخشی به کتابها در عین رعایت کاربردی کردن را  از معیارهای باز سازی کتاب برشمرد.

حجت الاسلام جزائری به بعضی تفاوت ها در نظام جدید آموزشی در دوره مقدماتی مقاطع سیکل و دیپلم به بالاتر هم اشاره کرد و افزود: مقاطع سیکل 6 سال و دیپلم به بالاتر 5 سال، مختلف بودن زمان اختصاصی برای هر درس مثلا برای سیکل 40 ساعت و برای دیپلم به بالاتر30 ساعت و آموزش حضوری بعضی کتابها مانند تجوید (1 و2 ) و عقائد برای مقطع سیکل و غیر حضوری برای دیپلم به بالا در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز تدوین متون آموزشی و درسی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در مرحله اول، 6 کتاب به نام های صرف (1 و2 )، تجوید، عقائد، معارف اسلامی، اخلاق در ترم اول و 8 کتاب مانند نحو( 3و 4)، لغت، منطق جدید، اخلاق (2)، صرف(3 )، زبان و ادبیات فارسی و علوم قرآنی در ترم دوم، در پایه اول بعضی مدارس علمیه به اجرا گذاشته شده است.

وی گفت: بعضی مدارس علمیه منتخب در سطح قم مانند آیت الله بهجت، صدوقی فاز(2)، جهان گیر خان و 13 مدرسه علمیه در سطح شهرستانهای بناب، کاشان، تهران و همدان می باشد که به این طرح پیوسته اند و در صورت موفق بودن طرح، به مرور زمان در کل کشور به اجرا گذاشته خواهد شد.

حجت الاسلام جزائری اظهار داشت: سیاست دفتر متون این است که در هر نیم سالی کتابهای جدیدی به ترتیب پایه ها ارائه نماید و برای تدوین کتابها هم گروهایی مانند فقه و اصول، اخلاق، تاریخ، مفاهیم و تفسیر قرآن، قرآن و تجوید و ادبیات عرب با سه کارگروه مانند صرف، نحو و بلاغت در دفتر فعال می باشند.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha