جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فیلم محمد

حوزه / امتیازی که «آی ام دی بی» یکی از معتبرترین سایت‌های سینمایی جهان است به فیلم داده، نشان می‌دهد این فیلم می‌تواند به راحتی مخاطبان جهان را مجذوب خود کند.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این روزها اکثر سینماهای کشور، ساخته جدید مجید مجیدی را به نمایش در آورده‌اند. در این فیلم که کودکی حضرت رسول (ص) تصویر شده را باید به عنوان یکی از مفاخر سینمای کشور نام برد.

این فیلم تنها یک اثر سینمایی نیست که بخواهیم برداشتی حرفه‌ای به آن داشته باشیم، هرچند در همین زمینه نیز، از داشته‌های بسیار خوبی بهره برده، اما چیزی که بیش از هر چیز اهمیت فیلم را دو صد چندان می‌کند، معنا و مفهومی است که در فیلم نهفته است.

* زیبایی های اسلام در قاب سینما

همان‌گونه که کارگردان بیان کرده، تصویری از اسلام را می‌بینیم که بسیار زیبا و دوست داشتنی است و هر کس آن را مشاهده می‌کند، متوجه زیبایی و عطوفت اسلام ناب محمدی می‌شود. این امتیاز در شرایطی است که در جهان اسلام این روزها هجمه ناجوانمردانه‌ای به اسلام و پیامبر (ص) می‌شود.

این اتفاق نیز گاهی اوقات از طرف افرادی رخ می‌دهد که به اصطلاحفیلم محمد ادعای مسلمانی دارند، اما بیش از هر کافری به اسلام ضربه می‌زنند، چون باعث می‌شوند، مردم تصور کنند اسلام آن چیزی است که آنها می‌گویند.

با توجه به وضعیت موجود در جهان فیلمی ساخته شده در آن تصور واقعی و زیبا از پیامبر می‌بینیم، این مسئله سبب شده برخی از مغرضان و کج اندیشان در کشورهایی چون عربستان، کویت یا مصر لب به اعتراض بگشایند.

* چرا وهابی‌ها موضع گرفتند

ایراداتی که آنها از فیلم می‌گیرند، به این خاطر نیست که نگران اسلام هستند، بلکه دردشان این است چنین فیلمی را ایران اسلامی ساخته، لذا این امر است که تحملش برای آنها راحت نیست، درضمن در این فیلم موضوعاتی مطرح می‌شود که با آنچه وهابی‌ها می‌گویند، تفاوت دارد، چون در این فیلم صحبت از عشق و مهربانی می‌شود، اما آنها منادی خشونت و وحشیگری هستند، هرچند اعتراضات آنها به هیچ وجه بازخورد خوبی برای آنها در پی ندارد، چون مردم به آگاهی لازم رسیده‌ و وقتی فیلم را می‌بینند خود متوجه حقیقت می‌شوند.

* تلاش برای پخش بین المللی

بنابراین پخش بین‌المللی فیلم بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای همین به مسولان سینمایی و صاحبان فیلم توصیه می‌شود برای پخش خوب و در شأن از هیچ تلاشی فروگذار نباشند، چون پخش موفق این فیلم در سطح جهان می‌تواند دستاوردهای بسیاری برای سینمای کشور ما در پی داشته باشد.

نکته جالب اینجاست امتیازی که «آی ام دی بی» یکی از معتبرترین سایت‌های سینمایی جهان است به فیلم داده، نشان می‌دهد این فیلم می‌تواند به راحتی مخاطبان جهان را مجذوب خود کند.

فیلم محمد

* پاسخی به برخی نقدهای داخل

جدا از آنچه گفته شد، برخی زمزمه‌ها در داخل درباره هزینه این فیلم بیان می‌شود. که باید اینگونه پاسخ داد: این اظهار نظرها را دو گونه می‌توان معنا کرد. ابتدا این‌که این قبیل گفته‌ها از سر ناآگاهی یا غفلت است، نکته جالب اینجاست برخی از آنها معتقدند، هزینه ساخت این فیلم می‌توانست بانی ساخت 100 فیلم باشد. برای این ادعای آنها یک جواب روشن می‌شود داد. ما سالیانه در کشورمان بیش از 100 فیلم سینمایی تولید می‌کنیم، اما چند فیلم را همه مردم می‌بینند. در خوشبینانه‌ترین حالت باید گفت؛ 5 فیلم وجود دارد که مخاطب فراوان دارند، هرچند آن کارها نیز مورد پسند همه اقشار مردم نیست، پس در چنین شرایطی وقتی فیلمی تولید می‌شود که همه مردم از هر فکر و سلیقه‌ای با اشتیاق برای دیدن آن به سینما می‌رود، هرچند هزینه شده ارزش آن را دارد.

* تبلیغات هزینه نیست سرمایه است

باید گفت هر اندازه که برای فیلم «محمد رسول الله» خرج شده باشد، اتفاقی به جا و پسندیده است، چون در راه حق خرج شده، از طرفی تصویرگر زیبایی‌های اسلام ناب است. درضمن این قبیل افراد باید بدانند اصراف در بیت المال زمانی رخ می‌دهد که فیلمی ساخته شود، اما کسی برای دیدن آن کارها به سینما نرود، والا فیلمی که مردم آن را عاشقانه دوست دارند مهم نیست چه رقمی خرج تولیدش شده است. اگر این افراد بدانند دشمنان نظام و انقلاب چه رقمی‌هایی را خرج ضربه زدن به اسلام می‌کنند دیگر از هزینه فیلم‌هایی چون «محمد رسول الله» ایراد نمی‌گرفتند.

مطلب پایانی این‌که، بازید مقام معظم رهبری از پشت صحنه فیلم در زمان فیلمبرداری نشان می‌دهد موضوع تا چه اندازه دارای اهمیت است، برای همین اگر قرار است درباره این فیلم مطلبی گفته شود، حتما باید تمامی جوانب آن سنجیده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha