پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 357992
۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/ یک پژوهشگر حوزوی، زندگی دینی را پیش نیاز موفقیت در طلبگی خواند و گفت: پیش نیاز موفقیت در طلبگی زندگی دینی، مومنانه و حیات طیبه است؛ چرا که این نوع زندگی طهارت نفس به بار می آورد و در حقیقت مهمترین فرق طلبگی با دیگر اصناف در همین مطلب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری، در دوره «بایدها و نبایدهای طلبگی» طلاب خوزستانی، با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه «لا یدرَکُ العِلمُ بِراحَةِ الجِسمِ»، اظهار داشت: به یقین انسانی که در فکر راحتی جسم . سورچرانی باشد، هیچ گاه در زمره اهل علم قرار نمی گرد و این مهم سنتی است که خداوند متعال در نهان و نهاد عالم و وجود انساني به وديعت گذاشته است.

وی آیه 22 سوره توبه مبنی بر «خالِدينَ فيها أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ» را تاریخچه طلبگی عنوان کرد و گفت: پروردگار متعال در این آیه بیان می کنند «چرا برخی از هر گروهی هجرت نمی کنند تا در دین تفقه کنند و برای قوم خودشان آن را بازگو و مردم را انذار کنند» و در حقیقت، این تعریف خدا از طلبگی و در حقیقت تاریخچه آن است.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، سازمان روحانیت شیعه را عاملی جهت اقامه دین دانست و اظهار داشت: اقامه دین و مقابله با کسانی که دین با خواسته های نفسانیشان در تناقض است، بر عهده طلاب علوم دینی و روحانیت شیعه است که لازمه اصلی آن شناخت از دین و سپس تبلیغ آن است.

عضو شورای راهبردی معاونت تهذیب حوزه های علمیه، اقامه دین را بر پایه 4 محور اساسی دانست و خاطر نشان کرد: تحصیل و آموختن مسائل کشف شده قبلی، تحقیق در منابع و یافتن زوایای پنهان دین، تربیت دینی و رسوخ دادن دین در دل و جان مردم و در نهایت ایجاد جامعه و تمدن اسلامی و جاری کردن احکام دین بر روی زبان ها و تبدیل آن به گفتمان عمومی 4 محور اساسی اقامه دین است.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، زندگی دینی را پیش نیار موفقیت در طلبگی خواند و تصریح کرد: پیش نیاز موفقیت در طلبگی زندگی دینی، مومنانه و حیات طیبه است؛ چرا که این نوع زندگی طهارت نفس به بار می آورد و در حقیقت مهمترین فرق طلبگی با دیگر اصناف در همین مطلب است.

وی با اشاره به آیه «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»، افزود: بر مبنای این آیه یک طلبه تا زمانی که زندگی دینی و طهارت نفس نداشته باشد نمی تواند دین را اقامه کند.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، بر لزوم برنامه ریزی جهت دستیابی به زندگی دینی و طهارت نفس از سوی طلاب تاکید کرد و اذعان داشت: اگر طهارت نفس نداشته باشیم در ابلاغ دین به مردم، ناکام خواهیم ماند و سخنانمان بیشتر از گوش انسان فراتر نخواهد رفت؛ از این رو لازم است برای دستیابی به زندگی دینی برنامه ریزی داشته و همه دین را حتی امور جزیی همچون مسواک زدن را، یک جا پذیرا شویم.

عضو شورای راهبردی معاونت تهذیب حوزه های علمیه، دستیابی به تمدن اسلامی را در گرو تربیت صحیح دینی همه اقشار جامعه دانست و تصریح کرد: اگر تربیت دینی حاصل شود تمدن اسلامی نیز احیا می شود؛ چرا که اصلاح نظام روابط و قوانین اجتماعی رابطه مستقیمی با تربیت افراد جامعه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، به حدیثی از امام حسین(ع)، مبنی بر «اذا محصوا بالبلاء قل الدیانون» اشاره کرد و در پایان سخنان خود، اظهار داشت: امام خمینی(ره) به ما آموخت که جامعه سازی نیز جزیی از وظایف ماست؛ چرا که اگر جامعه دینی برپا شود دین داری مردم نیز آسان می شود، اما اگر نتوانستیم این مهم را عملی سازیم، بنا به فرموده امام حسین(ع) «دین داری بدون جامعه دینی بسیار سخت خواهد بود»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوید IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    با سلام به نظر می رسد در نگارش خبر اشتباه تایپی صورت گرفته و ویراستار محترم آیه را اشتباه اضافه کردند آیه 122 سوره توبه تاریخچه طلبگی ذکر شده وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ