جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فیلم محمد

حوزه/ رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، فیلم سینمایی «محمد رسول الله» را اتفاقی خوب در سینمای ایران دانست و اظهار کرد: این فیلم سرآغازی برای سینمای دینی ایران محسوب می‌شود چرا که از این به بعدانتظار می‌رود فیلم‌هایی با این محوریت در سینمای کشورمان تولید شود.

وی گفت: فیلم «محمد رسول الله»  برای سینمای کشورمان اعتباری کسب کرده که تا به امروز فاقد آن بوده‌ایم، چون تا کنون سینمای جهان نشان داده‌ایم که فیلم‌های ایرانی تنها مبتنی بر اخلاق است، اما این فیلم نشان داده که در فرم و ساختار هم قادریم به دست آوردهایی مطلوبی دست پیدا کنیم.

*زمینه مشارکت با دنیا را داریم

وی افزود: مطلب دیگر این‌که فیلم محمد (ص) این شرایط را به وجود آورده تا سینمای ایران مشارکت بسیار خوبی با عوامل برتر سینمای جهان داشته باشیم. این اتفاق در جلوی دوربین نیز می‌تواند رخ دهد. یعنی علاوه بر فیلمبردار یا صدا‌بردار می‌شود از بازیگران مطرح جهان هم استفاده کنیم.

توکلی یادآور شد موضوع قابل تحسین دیگر به تاثیر گذاری مفهومی این فیلم برمی‌گردد. در این روزها می‌بینیم  اعمال وحشیانه‌ای به اسم اسلام در جهان روی می‌دهد که بسیار خطرناک است. رفتارهای خشنی که هیچ ربطی به اسلام ندارد و این فیلم به دنیا نشان می‌دهیم اسلام دین رحمت و مهربانی است و آنچه به آن نسبت داده می‌شود دروغ محض است.

*نیم نگاهی به اصول فنی و کیفی فیلمرضا توکلی

این بازیگر سینما در پاسخ به این سوال که این فیلم به لحاظ کیفی چه جایگاهی در سینما دارد؟ گفت: درباره این موضوع می‌توان بسیار سخن گفت: به اختصار به چند نمونه اشاره می‌کنم اول آنکه سناریو «محمد رسول الله» از اوج و فرودهای خوبی بهره برده است. در ضمن تعلیق‌هایی که در کار وجود دارد به شدت جذاب است. به ویژه این‌که از کودکی پیامبر آنچنان اطلاعاتی وجود ندارد، ولی مجیدی با تحقیقات فراوان داستانی زیبا از کودکی پیامبر روایت ‌می‌کند. برای مثال نقشه‌هایی که یهودیان برای ربودن پیامبر می‌‌کشیدند جذابیت‌ سینمایی قابل قبولی را به وجود آورده است.

*هنرنمایی خوب بازیگران کشور

بازیگر فیلم «معبد جان» ادامه داد: درباره بازیگران این فیلم هم باید گفت: شاهد هنرنمایی خوبی در فیلم هستیم. البته برخی معتقدند بهتر بود از وجود یک یا دو بازیگر مطرح خارجی نیز استفاده می‌شد. در جواب به این مطلب باید تصریح کرد، شاید این رویکرد می‌توانست به دیده نشدن بین‌المللی فیلم کمک کند، اما معتقدم بهره‌گیری از بازیگران ایرانی به نوعی نشان دادن توان داخلی ایران در عرصه هنر هفتم است و دنیا را معطوف به بازیگری در سینمای ایران می‌کند.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره عوامل خارجی فیلم گفت: در این زمینه فکر نمی‌کنم احتیاجی به تعریف من باشد، چون معتقدم در این حوزه نقطه اوج فراوانی می‌بینیم. برای نمونه به فیلمبرداری این کار اشاره می‌کنم که توسط «استروا» فیلمبردار برتر جهان انجام شده است. در این فیلم آنچه ما در تصویر می‌بینیم بیشتر شبیه نقاشی است. این زیبایی به واسطه هنر فیلمبردار و نور پرداز به وجود آمده است. دیگر بخش‌هایی فنی نیز چنین ویژگی دارد، البته پر واضح است حمایت‌های مادی از این فیلم این امکان را به وجود آورده تا چنین هنرمندان بزرگی در کار حضور داشته باشند..

*تکمیل فازهای بعدی فیلم همت بلند می طلبد

بازیگر سریال «مردان آنجلس» در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر این‌که ادامه این کار باید با چه کیفیتی همراه باشد؟ گفت: مسلماً در قسمت‌های دوم و سوم این کار باید شاهد رشد بیشتر در مفهوم و ساختار باشیم چون تماشاگری که شاهد کیفیت بالا در قسمت اول است، حاضر به چیزی کمتر از آنچه دیده نیست. برای همین توصیه می‌شود از قسمت‌های بعدی این کار حمایت جدی صورت گیرد.

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: استقبالی که از این فیلم به عمل آمد نشان می‌دهد تا چه حد مردم نسبت به این موضوعات دغدغه دارند، حتی پخش بین‌المللی این فیلم هم می‌تواند دست آوردهای اقتصادی خوبی به همراه داشته باشد. در انتها باید نتیجه گرفت فیلم‌هایی نظیر «محمد رسول الله» هم قادرند تبعات معنوی داشته باشد هم اینکه منجر به دست آوردهای اقتصادی برای هنر هفتم در ایران شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha