جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراجع در ختم آیت الله خزعلی

حوزه/ مراسم بزرگداشت ارتحال یار دیرین امام(ره) و رهبری از حاشیه های خواندنی برخوردار بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله ابوالقاسم خزعلی، یار صدیق و وفادار امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، شامگاه سه شنبه در حالی در شب شهادت حضرت مسلم(ع) سفیر و یار باوفای امام حسین(ع) در مسجد اعظم قم برگزار گردید، که از حاشیه های خواندنی برخوردار بود.

در این مراسم که از سوی رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اکثر مراجع عظام تقلید قم از جمله حضرات آیات عظام وحیدخراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی و نوری همدانی حضور داشتند و این امر نشان دهنده ارادت حوزه علمیه قم به یار دیرین امام و رهبری است.

جایگاه ویژه شخصیت های حوزوی و سیاسی، در دقایقی از مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی، شب شلوغ و کم سابقه ای را با حضور علما و شخصیت های حوزوی، نمایندگان مجلس، مسئولان کشوری و استانی پشت سر گذاشت.   

حضرت آیت الله وحید خراسانی نخستین مرجعی بودند که در ابتدای مراسم حضور یافتند.

*پرهیز از حضور در جایگاه ویژه

آیت الله العظمی وحید و آیت الله مصباح یزدی در جایگاه ویژه شخصیت ها حضور پیدا نکردند.حضور پررنگ علما و مراجع در ختم آیت الله خزعلی

*حضور نماینده رئیس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایندگی از حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی ریاست جمهوری در این مراسم شرکت کرد.

*خوش وبش های میزبان با مهمانان 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری که به نوعی میزبان مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی بود، با اکثر شخصیت های حوزوی به خوش وبش می پرداخت و از حضور آنها قدردانی می کرد.   

خوش وبش ها و زمزمه های آیت الله مقتدایی و حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی، سوژه عکاسان خبری شده بود. 

آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین و خبرگان رهبری نیز که به دلیل شرایط جسمانی کمتر در مراسم های مختلف حضور پیدا می کند، از ابتدای سخنرانی مراسم ختم دوست و همراه انقلابی خود وارد مسجد اعظم شد.

در بخشی از مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی پیام مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال این عالم ربانی از سوی مجری مراسم قرائت شد و در ادامه نامه خانواده این شخصیت انقلابی در تقدیر از ارسال پیام رهبر معظم انقلاب قرائت و در بین جمعیت توزیع شد.

*سخنران مشترک مراسم بزرگداشت دو یار امام و رهبری حضور پررنگ علما و مراجع در ختم آیت الله خزعلی

سخنران این مراسم همانند مراسم بزرگداشت آیت الله مهدوی کنی که پنجم آبان ماه سال گذشته برگزار شد، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بود.

وی که در جریان سخنرانی سال گذشته خود در مراسم بزرگداشت آیت الله مهدوی کنی تاکید کرده بود «این انقلاب مفت بدست نیامده است»، در بخش پایانی سخنان خود در مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی از خطر واقفی گری مدرن در انقلاب سخن گفت.

*نثار عشق به امام و رهبری

این عضو جامعه مدرسین همچنین در بخشی از سخنان خود با تقدیر از بصیرت و همراهی عاشقانه آیت الله خزعلی با رهبر انقلاب، گفت: با وجود اینکه آیت الله خزعلی از نظر سنی 15 سال از مقام معظم رهبری بزرگ تر بود، از همان ابتدا همان عشقی را که به امام خمینی(ره) داشت، نثار امام خامنه ای کرد.

*تاکید آیت الله خزعلی در ممانعت از برگزاری مراسم های ختمحضور پررنگ علما و مراجع در ختم آیت الله خزعلی

در پایان این مراسم از تاکید آیت الله خزعلی نسبت به مخالفت با برگزاری مراسم هفتم و سالگردهای متعدد سخن گفته شد چرا که ایشان معتقد بوده است این امر اسراف می باشد.

*تشرف حضرت آیت الله جوادی آملی به زیارت کریمه اهل بیت(س)

حضرت آیت الله جوادی آملی بعد از پایان مراسم بزرگداشت آیت الله خزعلی، به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف شدند و در حالی که جمعیت کثیری از زائرین حرم ایشان را همراهی می کردند، با حضور بر سر مزار مراجع و علمای سلف از جمله حضرات آیات عظام بهجت، بهاءالدینی، خوانساری، میرزا هاشم آملی، علامه طباطبایی و شهید مطهری به قرائت فاتحه پرداختند.

*ادب و احترام عملی یک مرجع تقلید به استاد خویش

یکی از نکات قابل توجه، احترام و ادب عملی حضرت آیت الله جوادی آملی بر سر مزار استاد خویش یعنی علامه طباطبایی بود؛ در حالی که سی و چهارسال از رحلت صاحب تفسیر گرانقدر المیزان می گذرد، حضرت آیت الله جوادی آملی هنگامی که بر سر مزار استاد خویش آمدند، بر روی زمین نشسته و مقابل مزار ایشان احترام کرده و به قرائت فاتحه پرداختند.     

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی پس از پایان مراسم به زیارت کریمه اهل بیت(س) مشرف شد و به اقامه نماز پرداخت.

*توصیه اخلاقی آیت الله مقتدایی به طلبه جوان

طلبه جوانی در بازگشت آیت الله مقتدایی از زیارت حضرت معصومه(س) خواستار توصیه اخلاقی شد که قائم مقام جامعه مدرسین در پندی به این طلبه جوان بر ضرورت رعایت تقوا سخن گفت و تاکید کرد: همراه با کسب علم باید به تقوا اهمیت داد چرا که کسی بدون تقوا به جایی نمی رسد.

رئیس شورای عالی حوزه همچنین به فرمایشات امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: امام راحل(ره) می فرمود اگر کسی بدون تقوا به جایی برسد خطرش برای اسلام حتی از ساواکی ها بیشتر است.

گزارش: محمدمهدی عنایت پور   

انتهای پیام/313/33

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایزدی IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    0 0
    سلام . از گزارش خوب آقای عنایت پور سپاسگزارم . ماکه توفیق حضور نداشتیم ولی در جریان قرار گرفتیم.