پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حمید بهمنی

حوزه/ رهبر فرزانه انقلاب چندین بار در دیدارهای خود به سینماگران بر این مهم تاکید داشته‌اند که سینما می‌تواند ابزار تاثیر گذاری در رونق فرهنگ دینی و اسلامی باشد، اما متاسفانه ...

حمید بهمنی، کارگران سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره جایگاه سبک زندگی اسلامی در هنر هفتم گفت: رهبر فرزانه انقلاب چندین بار در دیدارهای خود به سینماگران بر این مهم تاکید داشته‌اند که سینما می‌تواند ابزار تاثیر گذاری در رونق فرهنگ دینی و اسلامی باشد، اما متاسفانه چیزی که این روزها از سینما می‌بینیم، بیانگر چنین امری نیست.

وی افزود: البته وقتی از این نقصان سخن می‌گوییم، مسلما منظورمان فضای حاکم بر سینما است، هر چند ممکن است در این ژانر هم فیلم‌هایی تولید شود که در آن به نوعی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی مد نظر باشد، اما بحث اصلی بر روی این امر است چرا چنین وضعیتی در سینما به وجود آمده، آیا در کشور اسلامی ایران باید فیلم‌هایی اینگونه تولید شود؟!

*برخی نقش ها کلیشه ای شده است

این کارگردان ادامه داد: وقتی از ظاهر سخن می‌گوییم، منظورمان این نیست که نباید به برخی ظواهر توجه داشت، بلکه خواهان این هستیم که در کنار ظواهر به باطن نیز توجه نماییم. برای درک بهتر موضوع به دو مثال اکتفا می‌کنم. در برخی از فیلم‌های سینما و تلویزیون می‌بینیم که شخصیت اصلی فیلم نماز می‌خواند، اما چرا این قبیل تصاویر تاثیرگذاری لازم را ندارد؟ دلیلش کاملا مشخص است، چون در جای خود مورد استفاده قرار نگرفته، بلکه تنها کارگردان می‌خواسته به نوعی این فریضه را در کارش جا دهد تا فیلم بتواند مجوز نمایش دریافت کند! عجیب‌تر از این اتفاق این است که این گونه رفتارها مورد تایید مسئولان سینمایی است! والا اگر اینگونه نبود، هیچ فیلمسازی برای خوشایند یا گرفتن مجوز، اینگونه به موضوعات مورد نظر توجه نمی‌کرد.

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» یادآور شد: بحث دیگر ما به موضوع حجاب بر می‌گردد که به شدت شکلی کلیشه‌ای پیدا کرده است، منظور اینکه، در فیلم‌‌های ایرانی بازیگر زن روسری یا چادر به سر دارد، اما در کنارش آرایش غلیظی نیز انجام داده است. برای همین نیز این قبیل تصویرسازی به شدت کلیشه‌ای است و هیچ بازخورد مثبتی را برای تماشاگر ندارد. این وضعیت در سینما شکلی جدی‌تر به خود می‌گیرد و ما شاهد آرایش‌های عجیب و غریب در بین بازیگران زن هستیم، حتی پا را فراتر نهادیم و برخی مردان را نیز با آرایش جلوی دوربین می‌بریم.

*سینما می‌تواند الگوساز باشد

بهمنی با بیان اینکه سینما می‌تواند الگوساز باشد، گفت: این قبیل پرداخت‌های ناشیانه و شعاری در شرایطی است که تجربه نشان داده می‌توان از سینما به ویژه تلویزیون بهره برد تا حجاب برتر را به شکل شایسته به مخاطبان معرفی کرد. در این میان چند کار موفق نیز وجود دارد که برای مثال به یک نمونه اکتفا می‌کنیم. سریالی تحت عنوان «ستایش» از تلویزیون پخش شد در آن بازیگر زن فیلم که نقش اول را هم بر عهده داشت، پوششی مناسب داشت. این اتفاق مورد پسند تماشاگران واقع شد، حتی بعد از این کار شاهد بودیم که نام شخصیت اصلی این سریال (ستایش) به روی بسیاری از دختران تازه به دنیا آمده گذاشته شد.

*سبک زندگی ایرانی اسلامی به معنای عقب‌گرد نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا نشان دادن سبک زندگی ایرانی – اسلامی به معنای  رجوع به گذشته است؟ بیان کرد: به نکته خوبی اشاره کردید، چون برخی مواقع اینگونه بیان می‌شود نشان دادن الگوهای سنتی از زندگی به معنای پرداختن به سبک زندگی مورد نظر است، این رویکرد خود شعارزدگی است، چون  آنچه مهم است معنا و مفهوم سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که در رفتار بازیگران نمود پیدا می‌کند. برای همین می‌توان زندگی مدرن داشت و به سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیز توجه  کرد. برای نمونه نوع رفتاری که بین فرزند و والدین ترسیم می‌کنیم می‌تواند گواهی برای پرداختن صحیح به موضوعات مورد نظر باشد.

این فعال سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: برای رسیدن به این الگو نیز با دستور و سفارش نمی‌توان به تنهایی مروج فرهنگ مورد نظر بود، بلکه باید دیگر ارکان فرهنگی نیز در این حوزه ورود کنند. برای درک بهتر به تلویزیون اشاره دارم. اگر کیفیت فیلم و سریال‌های تلویزیون خوب باشد، مسلما دیگر مخاطبان به این شکل گسترده به سمت سریال‌های ماهواره گرایش پیدا نمی‌کنند، آثاری که تنها با هدف تخریب فرهنگ خانواده‌های ایرانی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ها پخش می‌شود.

*باید با باور قلبی نقش مثبت بازی کرد

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راهکار دیگری که به ذهن من می‌رسد این است در ساخت کارها که در آن سبک زندگی ایرانی – اسلامی هدف اصلی است باید از وجود عواملی بهره برده شود که به این موضوع به لحاظ قلبی باور داشته باشند. در اصطلاح عامیانه می‌توان گفت؛ حرفی که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند، اتفاقی که متاسفانه در سینما و تلویزیون ما کمتر روی می‌دهد!

وی در پایان گفت: امروز دیگر دشمنان فهمیده‌اند ایران اسلامی به لحاظ نظامی چنان قدرتی دارد که هیچ کس جرات ندارد به لحاظ نظامی به آن کوچکترین تعرضی داشته باشد برای همین بهترین مسیر را حرکات فرهنگی دانسته‌اند. پخش فیلم و سریال‌ها با زبان فارسی از شبکه‌های ماهواره گواهی برای این ادعا است. برای همین باید در حوزه فرهنگ با تمام توان ورود کرد و هیچ سرمایه گذاری در این زمینه نهراسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha