شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 358922
۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
گوهر پاک

حوزه/ کتاب «گوهر پاک» شامل احوال و آثار آیت الله شیخ حسنعلی تهرانی به قلم محمد جواد نورمحمدی از سوی انتشارات مؤسسه کتابشناسی شیعه روانه بازار نشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» نویسنده یکی از اهداف نگارش کتاب را پراکندگی مطالب در خصوص زندگینامه مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی تهرانی دانسته سعی کرده اثری کامل دربارۀ حیات معنوی این فقیه و عارف وارسته ارائه نماید.

کتاب «گوهر پاک» در سه فصل اصلی به همراه ضمیمه تدوین یافته است.

فصل نخست به «ولادت و شکوه بالندگی» نام گرفته و بخش های بیشتر آن به مطالبی پیرامون استادان وی می پردازد. این استادان بزرگانی چون: «حاج شیخ ابوالقاسم تهرانی کلانتری»، «ملا علی دماوندی»، «میرزای بزرگ شیرازی»، «میرزا حسین نوری» و «آخوند ملافتحعلی سلطان آبادی» هستند.

«سیر آسمانی و بارقه های ربانی» عنوان فصل دوم نامیده شده که به حالات معنوی و سیرۀ عملی، اخلاص در عمل و 9 کرامات وی را ارائه می دهد.

فصل سوم با عنوان «چشمه سار دیانت و میوه های بندگی» تدوین یافته که به معرفی 12 شاگرد برجسته حاج شیخ حسنعلی تهرانی، 8 معاشران و ارادتمندان وی، 3 اثر تألیفی، فرزندان و همسر آن عالم فرزانه می پردازد.

عنوان پایانی کتاب با نام «ضمیمه» (نگاهی به زندگی آیت الله میرزا حسنعلی مروارید) بوده و موضوعاتی همچون: تحصیلات و اساتید، شاگردان و آثار، سیرۀ اجتماعی و سلوک عملی، ارتحال، یادی از آیت الله ملاآقابزرگ تهرانی و.. را منتشر کرده است.

کتاب «گوهر پاک» احوال و آثار آیت الله شیخ حسنعلی تهرانی به قلم محمد جواد نورمحمدی از سوی انتشارات مؤسسه کتابشناسی شیعه در 149 صفحه و با قیمت 5000 تومان انتشار یافته است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، ابتدای خیابان شهداء، کلبه شروق، مراجعه کرده و یا با تلفن: 37838144-025 تماس بگیرند.

آیت الله حاج شیخ حسنعلی تهرانی فرزند حاج محمود تبریزی بود. وی در حدود سال 1260ق. در تهران به دنیا آمد. آن مرحوم پس از تحصیلات مقدماتی علوم اسلامی و قسمتی از از متون فقه و اصول در تهران رهسپار نجف اشرف شد.

وی تحصیلات خود را در نجف اشرف ادامه داد و در علوم اسلامی از تبحر خاصی برخوردار شد و از مجتهدین مسلّم گردید.

آیت الله حاج شیخ حسنعلی در معیّت استاد آیت الله ملاعلی دماوندی و هم مباحثۀ خود آیت الله سیدعزیزالله تهرانی به سامراء هجرت کرده و به حلقۀ درس میرزای بزرگ شیرازی پیوست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha