جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر پرویز فتاح به قم

حوزه/ دیدارهای اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با مراجع عظام تقلید از حاشیه های خواندنی برخوردار بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) از عصر چهارشنبه هشتم مهرماه به دیدار مراجع عظام تقلید و علما رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، سید پرویز فتاح، حسین انواری، حمیدرضا ترقی، سید مرتضی بختیاری، مهندس سید منصور برقعی و دکتر مرضیه وحیددستجردی اعضای جدید هیئت امنای کمیته امداد از شانزدهم فروردین ماه سال جاری با دریافت حکم انتصاب از سوی مقام معظم رهبری، کار خود را برای خدمت به محرومان و نیازمندان آغاز کردند و با هدف بهره مندی از رهنمودهای مراجع عظام و ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته با بزرگان دین دیدار و گفت وگو کردند.

*همکاری مجدد سه وزیر یک رئیس جمهور

نکته قابل توجه حضور فتاح وزیر نیرو دولت نهم در راس کمیته امداد، وحید دستجردی وزیر بهداشت و مرتضی بختیاری وزیر دادگستری دولت دهم به عنوان اعضای هیئت امنای کمیته امداد بود که هر سه وزیر یک رئیس جمهور بودند.

*برای جلب رضایت امام زمان(عج) بیشتر تلاش کنید

 اعضای هیئت امنای کمیته امداد در بدو ورود به قم با حضور در مسجد مقدس جمکران به اقامه نماز پرداختند و در نخستین برنامه خود با حضور در بیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کردند.

ایشان، فعالیت و تلاش برای خدمت به مستضعفین جامعه را در ظل توجهات حضرت بقیه الله(ع) دانستند و گفتند: برای جلب رضایت بیشتر حضرت بیش از پیش تلاش کنید.

این مرجع تقلید همچنین با تواضعی همیشگی ضمن آرزوی توفیق برای خدمت بیشتر به محرومان، از اعضای هیئت امنای کمیته امداد خواستند برای ایشان دعا کنند.   

*مصافحه گرم فتاح با آیت الله مصباح یزدی

اعضای هیئت امنای کمیته امداد در ادامه با حضور در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت الله مصباح دیدار کردند.

مصافحه گرم سید پرویز فتاح و آیت الله مصباح از نکات قابل توجه این دیدار بود.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود خطاب به آیت الله مصباح گفت کمیته امداد و این موسسه ، یک اشتراکاتی هم دارند؛ هر دو نهاد مزین به نام امام خمینی(ره) هستند.        

مرضیه وحیددستجردی نیز در ابتدای ورود به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با پروفسور محمد لگن هاوزن گفت وگو کرد.

اعضای هیئت امنای کمیته امداد در ادامه برنامه های خود برای دیدار با حضرت آیت الله شبیری زنجانی به شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) رفتند.

به نظر می رسید با توجه به اتمام نماز جماعت حرم و عدم تاخیر برای دیدار، اعضای هیئت امنای کمیته امداد به امامت حجت الاسلام والمسلمین کازرونی نماز جماعت خود را در سالن پشت محراب شبستان اقامه کردند.

*رفتار علمای سلف با نیازمندان

حضرت آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با اعضای هیئت امنای کمیته امداد، ثواب خدمت به مردم را از طواف کعبه بالاتر عنوان کرده و بر ضرورت خدمت بی منت به نیازمندان تاکید کردند.

ایشان همچنین با یادآوری رفتار علمای سلف با محرومان، گفتند: نقل شده است که مرحوم حاج شیخ عبدالله مازندرانی دست افراد را می بوسید و کمک می کرد.

این مرجع تقلید همچنین گفتند وظیفه داریم برای توفیقات بیشتر شما در خدمت به مردم دعا کنیم.

*بوسیدن دست حضرت آیت الله شبیری

فتاح رئیس کمیته امداد در هنگام مصافحه با حضرت آیت الله شبیری، دست این مرجع تقلید را بوسید و وحیددستجردی وزیر بهداشت دولت دهم نیز از ایشان طلب دعای خیر کرد.

*فاتحه خوانی بر سر مزار علمای سلف

رئیس کمیته امداد بعد از این دیدار به اقامه نماز و زیارت حضرت معصومه(ع) پرداخت و با حضور بر سر مزار علما و مراجع تقلید از جمله حضرت آیت الله بهجت، شهید مطهری و شهید فضل الله محلاتی به قرائت فاتحه پرداخت.            

یکی از نکات قابل توجه، پرسش ها و انتقادات برخی از مردم نسبت به مسائل گذشته و جاری کشور از فتاح وزیر دولت نهم بود که وی نیز با سعه صدر با آنها صحبت و پاسخ می داد.

*صدقه روزانه حضرت آیت الله مکارم

اعضای هیئت امنای کمیته امداد از صبح پنجشنبه نهم مهرماه با حضور در مدرسه امام سجاد(ع) به دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی رفتند.

ایشان چند مرتبه در سخنان خود کمیته امداد را مورد اعتماد دانستند و گفتند: ما نیز همچون مردم، یک صندوق صدقه کمیته امداد در منزل داریم که هرروز هنگام خروج، صدقه روزانه را داخل آن می اندازیم و مطمئن هستیم برای نیازمندان مصرف می شود.

*ضرب المثل خاص یک مرجع تقلید

آیت الله مکارم با خنده گفتند، بنده برای خودم یک ضرب المثلی با عنوان قانون کرسی دارم؛ قدیم که هوای قم سرد می شد، از آنجا که نمی توانستیم شهر و خانه و اتاق را گرم کنیم، در فضای یک متر در یک متر، کرسی می گذاشتیم تا خانواده گرم شوند؛ حالا شما هم اگر قادر به اصلاحات کامل نبودید به هرقدری که می توانید این کار را انجام دهید گرچه کم باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین گفتند برخی ها می گویند در جامعه خیلی فساد است که ما هم به آنها می گوییم به مقداری که می توانید و موثر است با فساد مقابله کنید.

*تقدیر آیت الله مکارم از خانم دکتر دستجردی

حضرت آیت الله مکارم همچنین خطاب به دستجردی گفتند: ایشان سابقه خوبی در کارهای عمومی دارد و تا آخر پای عقیده خود ایستاد؛ خانم دستجردی نیز از لطف این مرجع تقلید تشکر و طلب دعای خیر کرد.

*ابراز علاقه فتاح به گفت وگو با زبان آذری

اعضای هیئت امنا کمیته امداد در ادامه با حضور در دفتر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وگو کردند.

سید پرویز فتاح که متولد ارومیه است در آغاز این دیدار گفت من دوست دارم با حاج آقا، به زبان آذری صحبت کنم.

وی در پایان گزارش خود با زبان آذری از خداوند آرزوی طول عمر برای حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نمود که این مرجع تقلید نیز با خنده گفتند: آخرش ترکی شد!

فتاح نیز در پاسخ گفت: در دلم مانده بود که با حضرتعالی ترکی صحبت کنم.  

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در ابتدای این دیدار بر ضرورت تامین امنیت دینی و شغلی بانوان متدین تاکید داشتند که دکتر وحیددستجردی نیز خطاب به ایشان گفت: خدا به شما خیر دهد که پیگیر کار مردم و خانم ها هستید.

*آذری بودن کافی است!

در بخش دیگری از این دیدار حجت الاسلام والمسلمین پارسا، رئیس دفتر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی به این مرجع تقلید گفتند: آقای فتاح جدیداً رئیس کمیته امداد شده و آذری هم هست؛ از شما انتظار دارد توصیه ای در این رابطه داشته باشید که این مرجع تقلید با خنده گفتند: آذری بودن، خودش کافی است!

*مزاح حضرت آیت الله موسوی اردبیلی 

همچنین انواری عضو هیئت امنای کمیته امداد به حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفت: برای اینکه قدم ها ثبات بیشتری داشته باشد و در آستانه غدیر نیز هستیم، عیدی به حضار مرحمت بفرمایید که این مرجع تقلید نیز پاسخ دادند ما فقط عیدی می گیریم که خنده حضار را در پی داشت.

انواری نیز با خنده تصریح کرد در روزهای غیر از غدیر این اتفاق میافتد، اما سادات در این روز عیدی می دهند که مجددا حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفتند: «از سادات هرچی داشتند گرفتند» که موجب خنده حضار شد.

*فتح باب اعضای کمیته امداد

رئیس دفتر این مرجع تقلید نیز از طرف حضرت آیت الله موسوی اردبیلی به حضار عیدی داد و گفت: اولین بار است که آقا عیدی می دهند و انواری نیز در پاسخ گفت، پس فتح بابی از سوی ما صورت گرفت خنده حضار ...

مرتضی بختیاری وزیر دادگستری دولت دهم نیز به ابراز ارادت به این مرجع تقلید پرداخت و گفت در زمان فعالیت شما در قوه قضائیه، بنده دادستان مشهد بودم.   

فتاح در پایان این دیدار نیز بازوی حضرت آیت الله موسوی اردبیلی را بوسید.

اعضای هیئت امنای کمیته امداد سپس با حضور در دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی با این مرجع تقلید بدون حضور خبرنگاران دیدار و گفت وگو کردند و سپس با حضور در جامعه مدرسین به دیدار آیت الله یزدی رئیس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین رفتند.

*احترام آیت الله یزدی به وزیر سابق بهداشت

رئیس خبرگان رهبری همچنین با مشاهده دکتر وحیددستجردی گفت: ما به ایشان ارادت داریم؛ ایشان نسبت به ما، خیلی حق دارند و در دوره وزارت بهداشت، خیلی به ما محبت کردند و همیشه دعاگوی ایشان هستم.

*صلوات برای سلامتی رئیس خبرگان رهبری

دکتر وحیددستجردی نیز با آرزوی سلامتی برای آیت الله یزدی گفت: برای سلامتی ایشان صلوات بفرستید.

*خبری که دل رهبری را شاد می کند

فتاح همچنین با اشاره به انتظار رهبری برای انجام وظیفه و خدمت به محرومان گفت: حضرت آقا فرمودند هروقت برای بنده خبر از رسیدگی به مددجویان می آورند، دلم به وجد می آید و از اخبار خوب خدمت به جامعه مددجویی خوشحال می شوم.

*آیت الله یزدی: چون تسلیت گفتم عیدی نمی دهم

در پایان این دیدار فتاح به آیت الله یزدی گفت آقای انواری از شما عیدی می خواهد که رئیس جامعه مدرسین نیز با خنده گفت: تسلیت گفتم درست نیست عیدی بدهم.

انواری نیز با خنده گفت حاج آقا غدیر را نفی می کنید؟؛ که آیت الله یزدی نیز پاسخ داد چون من تبریک و تسلیت گفتم، برای شما دعا می کنم.

*عیدی وحیددستجردی به خبرنگاران

دکتر وحید دستجردی هنگام خروج از جامعه مدرسین به خبرنگاران عیدی داد.

اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید، عصر روز پنجشنبه به دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی رفتند.

*خاطره حضرت آیت الله نوری همدانی از استجابت دعا در نیشابور

این مرجع تقلید به خاطره ای از حضور در نیشابور در چهل سال پیش اشاره کرده و گفتند: در اوج خفقان ساواک، چندروزی در نیشابور بودم و صحبت می کردم هنگام خداحافظی آقای ترقی شعر «الهی دشمنت را خسته وینم.به سینه اش خنجری تا دسته وینم» را خواندند که دعای ایشان مستجاب شد.

فتاح نیز با خنده خطاب به ترقی گفت: شما از این اشعار هم بلد بودید؟ 

انواری نیز افزود: از این به بعد برای استجابت دعا به نیشابور برویم.

وی همچون دیدارهای گذشته به مناسبت عید غدیر درخواست عیدی کرد که رئیس دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی نیز با خنده گفت: ایشان عیدی را به کمیته امداد داده اند که موجب خنده حضار شد.   

این مرجع تقلید همچنین خطاب به دکتر وحیددستجردی گفت: شما نیت و تدین خوبی دارید؛ ان شاالله موفق باشید.

اعضای هیئت امنای کمیته امداد در ادامه با حضور در دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی با این استاد برجسته حوزه دیدار و گفت وگو کردند.

این استاد برجسته حوزه علمیه گفتند: بنده همواره برای مباشرین کمیته امداد دعا می کنم تا مراقب باشند بیت المال ضایع نشود.

*عیدی آیت الله علوی گرگانی

حضرت آیت الله علوی گرگانی همچنین یاد و خاطره آیت الله انواری را گرامی داشتند که انواری عضو هیئت امنای کمیته امداد نیز با خنده گفت: محبت شما برای ما عیدی است، اما اگر  مضاعف شود نیز بهتر است!

ایشان نیز کتاب «پندهای رسول اعظم(ص) به عبدالله بن مسعود» را به حضار عیدی دادند.

آخرین برنامه اعضای کمیته امداد امام خمینی(ره) دیدار و گفت وگو با حضرت آیت الله سبحانی بود که بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت ایشان صورت گرفت.

این مرجع تقلید در ابتدای این دیدار گفتند: در اینجا امکانات زیادی نداریم، اگر موسسه امام صادق(ع) تشریف می آوردید، از حضورتان خجالت نمی کشیدیم که فتاح نیز گفت حاج آقا، اینجا بسیار راحت و خوب است.  

*مزاح آیت الله سبحانی با فتاح

حضرت آیت الله سبحانی همچنین پیش از ارائه گزارش خطاب به رئیس کمیته امداد، گفتند: کمی زحمت بکشید و بلندتر صحبت کنید؛ گوش بنده برای شنیدن کلام حق سنگین است که موجب خنده حضار شد.

ایشان در بخشی از سخنان خود یاد و خاطره مرحوم عسکراولادی را گرامی داشتند و گفتند: بنده به ایشان در گذشته گفتم در محیط کار و لباس خدمت نباید نگاه سیاسی داشته باشید؛ به شما هم چنین توصیه ای دارم چرا که در این راه غیر از خدمت نباید نگاه دیگری داشته باشید.

*مصافحه های رئیس کمیته امداد با خبرنگاران

سید پرویز فتاح بعد از پایان این دیدار در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و به مناسبت عید غدیر به آنها عیدی داد.

وی که اخلاق نیکو و متواضعی دارد، در حاشیه دیدارها هربار با خبرنگاران به مصافحه و شوخی می پرداخت و در پایان نیز به درخواست خبرنگاران با آنها عکس یادگاری گرفت.

خاطرنشان می شود مراجع عظام تقلید در ابتدای دیدارهای خود ضمن تبریک عید سعید غدیر، جان باختن بیش از 460 حاجی ایرانی در فاجعه منا را تسلیت گفته و برای آنها از خداوند متعال اجر شهید را خواستار می شدند و مدیریت دولت سعودی را مسئول چنین فاجعه ای عنوان می کردند. 

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    خدا كنه كميته امداد واقعا به امداد ضعفا وفقرا برسد ودراين امر مهم كوتاهي نكنند هرچند كه خبرگزاري حوزه بخاطر جناح بازي و..نظرات انتقادي مردم وروحانيون رو سانسور و درملاء عام آشكار نميكنند اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا