جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 رضا مختاری - مدیر موسسه کتاب شناسی شیعه

حوزه/ مدیر موسسه کتابشناسی شیعه با اشاره به این که حضور یک روحانی در یک شهر کوچک می‌تواند بسیاری از مشکلات و نزاع‌ها را حل کند گفت: اینکه امروز تعداد پرونده‌ها در دستگاه قضا زیاد شده به این دلیل است که شهرهای ما از وجود یک عالم توانا و قوی خالی است.

حجت الاسلام و المسلمین  رضا مختاری در گفتگو با خبرگزاری«حوزه» با اشاره به آیه 122 سوره توبه بیان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید" وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ" "شایسته نیست مؤمنان همگی ( بسوی میدان جهاد ) کوچ کنند چرا از هر گروهی از آنان ، طایفه ای کوچ نمی کند ( و طایفه ای در مدینه بماند ) ، تا در دین ( و معارف و احکام اسلام ) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود ، آنها را بیم دهند؟! شاید ( از مخالفت فرمان پروردگار ) بترسند ، و خودداری کنند!.

وی تصریح کرد: قرآن هدف اصلی را انذار و تبلیغ دین بیان کرده است و برای اینکه این هدف تأمین شود عده‌ای باید در حوزه‌ها به تحصیل ‌بپردازند تا دین را تبلیغ کنند.

مدیر موسسه کتابشناسی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) گفت: پیامبر ( ص) به امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید "اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید بر آن می‌تابد".

وی ادامه داد: این حدیث نشان می‌دهد که تبلیغ کار بسیار بزرگ و وظیفه اصلی روحانیون است و در سیره علما بسیاری از شخصیت‌های بزرگ برای تبلیغ دین هجرت کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری عنوان کرد: علمای بزرگی مانند صاحب معالم، مرحوم علامه شرف‌الدین عاملی، صاحب اعیان الشیعه و علمای بزرگ دیگری بودند که به شهرهای خود بازگشتند و به تبلیغ دین پرداختند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما این است که مردم از شخصیت‌های روحانی احساس کمبود نکنند گفت: زمانی علما و فقهای بزرگی در هر شهری وجود داشتند و مردم از برکت آنها استفاده می‌کردند ولی امروز این‌چنین نیست و شهرها خالی از عالم شده است.

مدیر موسسه کتابشناسی با اشاره به اینکه حضور یک روحانی در یک شهر کوچک می‌تواند بسیاری از مشکلات و نزاع‌ها را حل کند افزود: اینکه امروز تعداد پرونده‌ها در دستگاه قضا زیاد شده است به این دلیل است که شهرهای ما از وجود یک عالم توانا و قوی خالی شده است.

وی با بیان اینکه حتی حضور روحانی در یک منطقه می‌تواند تأثیرگذار باشد گفت: علما و روحانیون باید توجه کنند که نبود روحانی در یک مسجد و یا روستا خدمات جبران ناپذیری خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری بیان کرد: در حوزه علاوه بر تدریس و پژوهش باید به تبلیغ نیز توجه شود و باید بدانیم که در پیشگاه خداوند و امام عصر(عج) که پای سفره حضرت نشسته‌ایم مسئولیت داریم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha