سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
محمود پاک نیت

حوزه/ برای من به عنوان بازیگری که سالهاست در عالم هنر فعالیت می‌کنم بسیار دردآور است که می‌بینم، کودکان ما الگوهایی دارند که هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی ما ندارد.

محمود پاک نیت، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«حوزه» با بیان این‌که یک بازیگر نمی‌تواند هر رفتاری که می‌خواهد در اجتماع داشته باشد، اظهار کرد: برخی مواقع می‌شنویم می‌گویند رفتار شخصی یک بازیگر به خودش ارتباط دارد، برای همین هر رفتاری که از وی در اجتماع سر زد به خود وی مربوط است. من با این گفته کاملا مخالف هستم، چون آنچه بازیگر در جامعه از خود نشان می‌دهد، می‌تواند الگویی برای مردم جامعه باشد، به هر حال مردم از بازیگران الگوبرداری می‌کنند، دلیل این تقلید این است که، معتقدند آنها از قشر فرهیخته جامعه هستند و از خود رفتاری نادرست نشان نمی‌دهند.

 *نگاه مثبت مردم به بازیگران را قدر بدانیم

وی گفت: اینکه مردم جامعه این نوع نگاه فرهنگی را به بازیگران دارند در جای خود امری شایسته است که باید قدر آن را دانست و با دیده احترام به آن نگریست، برای همین، باید رفتار یک بازیگر سنجیده و پسندیده باشد.

پاک نیت خاطر نشان کرد: هنرمندان باید از امتیاز اجتماعی خود در جهت تبلیغ ارزش های اسلامی و انسانی بهره برند. این اتفاق نیز زمانی رخ خواهد داد که بازیگر به رسالت خود آگاه باشد و بداند هدفش برای ورد به عالم هنر چیست. اگر فردی تنها برای شهرت و جذابیت‌های ظاهری بخواهد به سینما وارد شود آن فرد نمی‌تواند الگویی مناسب برای جامعه پیرامون خود باشد.

 *الگوبرداری کودکان ایرانی از غرب برایم دردآور است

بازیگر فیلم «شب دهم» ادامه داد: برای من به عنوان بازیگری که سالهاست در عالم هنر فعالیت می‌کنم بسیار دردآور است که می‌بینم، کودکان ما الگوهایی دارند که هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی ما ندارد. برای مثال مرد «عنکبوتی» و «بتمن» از این دست الگوها هستند که به شدت در بین کودکان ما رایج شده این وضعیت در شرایطی است که ما در فرهنگ دینی و ملی خود، قهرمانان بسیاری داریم که هم می‌تواند برای کودکان جذابیت داشته باشد هم این با فرهنگ اسلامی و ایرانی همخوانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رفتار ناشایانه در این حوزه (الگو سازی در سینما) نتیجه معکوس خواهد داشت، یادآور شد: باید به این مهم توجه کرد الگو سازی نادرست هیچ گاه نتیجه مطلوب را به همراه ندارد. منظور این است در برخی مواقع می‌خواهیم به اصطلاح برای نسل جوان الگو‌سازی دینی کنیم، اما رفتاری که از آن قهرمان یا بازیگر سر می‌زند، تنها به ظاهر خلاصه شده، برای همین تاثیر گذاری لازم را ندارد. برای رهایی از این معضل باید نیروهایی تربیت شوند که علاقمند به کارهای اسلامی هستند. اتفاقی که در دهه 60 روی داد و ما دیدیم بازیگر و فیلمسازان بسیار خوبی به سینما راه یافتند و دغدغه اصلی شان کار دینی بود.

 *الگو های جذاب برای سینما کم نداریم

بازیگر «سریال یوسف پیامبر» تاکید کرد: وقتی ادعا می‌کنیم در فرهنگ اسلامی و ایرانی الگوهای جذاب زیاد است، تنها یک ادعای بی اساس نیست. برای نمونه برای کودکان و نوجوانان داستان‌هایی که در قرآن وجود دارد می‌تواند بستر مناسب فیلم های سینمایی باشد یا اینکه در شاهنامه قهرمانی وجود دارد که می‌تواند هویت ایرانی ما را به جهانیان معرفی کند، تنها کافی است که برای آن دغدغه و اراده لازم وجود داشته باشد.

 *تاریخ انقلاب پر از الگوهای حیرت آور است

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: الگوهای ما تنها به گذشته مربوط نمی‌شوند، بلکه در زمان حال نیز قهرمانان بسیاری داریم که هر کدام قادرند، الگویی موفق برای تولیدات سینمایی باشد. برای مثال به دو نمونه اشاره می کنم. ابتدا شهدا، جانبازان، اسرا و رزمندان ما همگی جز افرادی هستند که می‌شود از زندگی آنها برای ساخت فیلم‌های سینمایی بهره برد. بزرگانی چون فهمیده‌ها، باکری‌ها، جهان آراها، همت‌ها و... نمونه‌های از سرداران هشت سال دفاع مقدس هستند.

 *رسالت دانشگاه هنر فقط تئوری پردازی نیست

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های ما نیز می‌توانند محلی مناسب برای تربیت هنرمند آگاه و متعهد باشند، گفت: درست است که در دانشگاه‌های هنر به ویژه سینما، باید تئوری‌های هنر هفتم آموخته شود، اما در کنار این امر می‌توان یک خود‌شناسی برای دانشجویان فراهم کرد تا به هدف و انگیزه‌های خود در عالم هنر بیشتر دقیق شوند، این روش نباید  تنها به صورت پند و اندرز باشد، بلکه با تصویر کردن الگوهای عملی باید به خواست مورد نظر رسید. در کلامی به دانشجو نشان دهیم کسانی که پایبند اصول و رفتار دینی بودند چگونه در عالم هنر موفق بودند و افرادی که در این زمینه دلبستگی لازم را نداشتند، چگونه از عالم هنر حذف شدند.

پاک‌نیت در پاسخ به این سوال که وی در زندگی حرفه‌ای خود چگونه توانسته رفتاری متناسب با الگوهای اسلامی و ایرانی ارائه دهد، چنین توضیح داد: کارهایی که من در کارنامه‌ام دارم، نشان می‌دهد دغدغه فرهنگ برایم، بالاتر از شهرت‌های زود گذر است. هرچند امیدوارم در آینده بتوانیم رفتاری بهتر داشته باشم، چون همیشه آدمی باید به پیشرفت و اعتلا فکر کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha