جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه/ عضو هئیت علمی و مدیرگروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ۱۷ یا ۱۸ مورد از فضائل امام علی(ع) در امتداد رسالت حضرت رسول (ص) آمده است که خود خداوند یکتا مستقیم به این فضائل ورود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین رمضان محمدی در نشست علمی« غدیر از نگاه اهل سنت» با بیان اینکه هیچ شکی در متواتر بودن حدیث غدیر نیست، اظهارداشت: واقعه غدیر از متواترات تاریخ است، وقتی تا قرن نهم منابع اهل سنت را مورد مطالعه قرار می دهیم مشاهده می کنیم که با مساله غدیر، سه نوع برخورد صورت گرفته است؛ برخی این واقعه را تایید کردند برخی تشکیکی در سند حدیث غدیر آورده اند و برخی هم در منابع خود نیاورده اند.

مدیرگروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هیچ کتابی از اهل سنت پیدا نمی کنیم که واقعه غدیر راجع به امیرالمومنین(ع) را مورد سئوال قرار داده باشد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: حجم اطلاعاتی که در منابع اهل سنت، راجع به امیرالمومنین(ع) آمده به مراتب از نظر حجم اطلاعات، بیشتر و دقیقتر از حجم اطلاعات راجع به سایر خلفاست.

حجت الاسلام  والمسلمین محمدی به نمونه منابع اهل سنت در رابطه با غدیر اشاره کرد و ادامه داد: مساله غدیر در نیمه نخست قرن سوم مورد توجه بوده و در منابع اهل سنت آمده است؛ مساله ای به اهمیت غدیر نداریم و واقعا نقطه برتری تام حضرت علی(ع) بر سایر صحابه، همین غدیر است که جامعتر از هر بخش دیگری از اهل سنت به آن اشاره شده است.

مدیرگروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به طرق متعدد نقل حدیث نزد اهل سنت، بیان کرد: طبری در کتاب الولایه خود ۷۵ طریق برای نقل واقعه غدیر آورده است.

وی ادامه داد: تا قرن سوم خیلی به احتجاجات نپرداختند اما از قرن سوم به بعد احتجاجات در مورد حدیث غدیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام  والمسلمین محمدی بیان داشت: درباره حدیث غدیر باید گفت که این حدیث دارای تواتر لفظی و تواتر معنوی است و لذا هیچ تردیدی در متواتر بودن این حدیث نیست گرچه در قرن پنجم و ششم این روایت مانند دیگر روایات توسعه پیدا کرده است و لذا بخشی از اشکالات اهل سنت به مساله غدیر از قرن ششم به بعد است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، اینکه ما چه در منابع اهل سنت و چه شیعه مساله ای به اهمیت واقعه غدیر نداریم و در قضیه غدیر کسی شریک حضرت علی(ع) نیست و این مطلب جامع تر از هر مطلبی در منابع اهل سنت ذکر شده است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha