جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید یاسین موسوی بحرینی

حوزه/ روحانی بحرینی درباره مشاهدات خود از حادثه منا گفت: ماموران آل سعود رفتار خوبی با حجاج نداشتند. آنها نه خود مردم را نجات می دادند و نه می گذاشتند دیگران کمک کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید یاسین موسوی بحرینی، از روحانیان و مبلغان بحرینی است که امسال به سفر حج مشرف شدند و خبرگزاری حوزه درباره تحولات بحرین در آستانه ماه محرم و برخورد ماموران آل خلیفه در حج امسال با وی به گفت و گو پرداخته است.

اهانت آل خلیفه به مقدسات شیعیان هر سال تکرار می شود

حجت الاسلام سید یاسین موسوی بحرینی روحانی و فعال سیاسی بحرین با اشاره به آخرین تحولات بحرین در آستانه ماه محرم گفت: همواره آل خلیفه با نمادهای مورد احترام شیعیان و شعائر و مقدسات مذهبی مردم با بی احترامی برخورد می کند و هرسال در آستانه ماه محرم و صفر، رژیم آل خلیفه نسبت به مقدسات شیعیان بحرین رفتاری تند و خشونت آمیز از خود نشان می دهد.

عزاداری محرم ریشه در تاریخ کهن بحرین دارد

وی ادامه داد: مسلمات مذهب شیعیان اهل بیت (ع) در بحرین سابقه تاریخی و طولانی دارد و این سابقه به قبل از حضور آل خلیفه در بحرین بر می گردد به طوری که شیعیان بحرین همواره در ایام عزاداری امام حسین (ع) به عزاداری در خیابان ها می پردازند همچنین در تاریخ قدیم بحرین آمده است که ملت بحرین در همه شهرها عزاداری می کردند و مجالس روضه برپا می کردند و این اقدامات تنها منحصر به ایام حضور آل خلیفه در بحرین نیست.

روحانی بحرینی ادامه داد: از زمان حضور آل خلیفه در بحرین آنها همواره اصرار داشتند که مردم درخیابان ها در ایام محرم و صفر عزاداری نکنند، اما هرگز ملت بحرین این خواسته را قبول نکرده و نمی کند.

فعال انقلابی بحرین گفت: شیخ عیسی قاسم در همین راستا اعلام کرده از برپایی عزاداری ها در حسینیه ها و مساجد حمایت می کنیم حتی اگر جان خودمان را در این راه از دست بدهیم نمی گذاریم عزاداری در این اماکن از بین برود.

وی تصریح کرد: رژیم آل خلیفه هرساله در آستانه ماه محرم پرچم ها ی عزادری بلندگوهای سخنرانی را جمع آوری می کند و برای برگزار کنندگان مجالس سخنرانی و عزاداری و مداحان و سخنرانان ایجاد اذیت و آزار می کند و نسبت به سخنانی که در هیئت های مذهبی ایراد می شود سخت گیری و مانع تراشی می کند.

آخرین وضعیت شیخ علی سلمان و روحانیون زندانی بحرین

موسوی بحرینی پیرامون آخرین وضعیت شیخ سلمان گفت: آل خلیفه همچنان از دیدار هئیت دفاع و وکلا با شیخ سلمان ممانعت می کند و ایشان به مدت 4 سال زندانی در زندان های آل خلیفه محکوم شده و شرایط مناسبی در زندان ندارند.

وی با اشاره به معرفی برخی از علما و اساتید درس خارج بحرین گفت: شیخ سعید نوری، استاد محمد حبیب مختار،شیخ عبدالهادی مخبر و شیخ محمد علی محفوظ از دیگر علمایی هستند که در زندان های آل خلیفه به سر می برند و آمار علما و اساتید حوزوی در زندان های آل خلیفه روز به روز بیشتر می شود.

روحانی بحرینی گفت: اکثر این علما و روحانیون به حبس ابد و یا به حدود 10 تا 15 سال زندان محکوم شده اند.

وی تصریح کرد: آمار 4 هزار عالم و روحانی زندانی در زندان های بحرین، آمار صحیحی است و این در حالی است که تعداد شهروندان بحرینی بدون احتساب خارجی هایی که تابعیت بحرینی گرفتند به کمتر از یک میلیون نفر می رسد.

آل سعود نمی گذاشتند کسی به قربانیان حادثه منا کمک کند

وی با اشاره به اینکه امسال از حجاج بیت الله الحرام بوده، با اشاره به شرایط برگزاری حج امسال و فاجعه منا گفت: من در مراسم حج امسال حضور داشتم و در مسیر بازگشت زمانی که از رمی جمرات برمی گشتیم متوجه وقوع چنین حادثه ای شدیم و در همان ساعات اولیه متوجه شدیم که حدود 100 ایرانی شهید شده اند، اما تصور نمی کردیم که آمار بیش از این تعداد باشد. خیابان ها ی اصلی حدود 4 تا 5 ساعت بسته بود و بالگردها پرواز می کردند و گویی راه را به خاطر عبور یکی از شخصیت ها بسته بودند.

روحانی بحرینی اظهار داشت: ماموران آل سعود رفتار خوبی با حجاج نداشتند و حاجیان را انسان نمی دانستند و با حجاج مانند حیوانات رفتار می کردند. آنها نه خود مردم را نجات می دادند و نه می گذاشتند دیگران به حجاج کمک کنند برخی از مردم زنده بودند و در اثر عدم کمک رسانی پلیس و نیروی نجات جان خود را از دست دادند.

اخراج سفیر ایران اقدامی غیر عقلانی بود

وی با اشاره به اخراج سفیر ایران از بحرین و اتهامات واهی آل خلیفه به ایران گفت: این اقدام یک کارسیاسی و غیر عقلانی بوده. بحرین در برابر ایران و کشورهای منطقه خیلی ضعیف است، اما در واقع این اقدام حکومت آل خلیفه برای خوشایند عربستان سعودی انجام شد؛ چراکه پادشاه بحرین به آل سعود بسیار نزدیک است و از لحاظ مالی از دولت عربستان تامین می شود و این کار به تحریک عربستان صورت گرفته است.

وی دراین باره تصریح کرد: این اقدام به ضرر بحرین است و برای ایران ضرری ندارد چون ایران نیازی به بحرین ندارد به طوری که در سال 2011 که شروع انقلاب مردم بحرین بود، آنها سفیر ایران را از بحرین اخراج کردند و بعدا خودشان سفیرشان را بر گرداندند، اما ایران نیازی به سفیر در بحرین نداشت در واقع هرکشوری که بخواهد قدرتمند باشد دوست دارد با ایران رابطه بر قرار کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha