شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام قاضی عسکر

حوزه/ نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به مشکلاتی که نیروهای سعودی برای شناسایی پیکر جانباختگان و حتی مجروحان برای گروه ایرانی ایجاد کردند، گفت: بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری و هشدار ایشان سعودی ها واقعاً حساب کار دستشان آمد و این بیان معظم له بلافاصله تاثیر مستقیم در ادامه پیگیری ها گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر طی سخنانی در همایشی بررسی «زوایای حادثه خونین منا »که یکشنبه شب در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به این که مراسم حج امسال با وجود اندکی بحران در آغاز کار مطلوب شروع شد، اظهار داشت: البته در روزهای اول ، رسماً وزیر حج عربستان به ریاست سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد که برگزاری دعای کمیل ممنوع است و اگر برگزار شود ما با شما برخورد می کنیم، اما به لطف الهی و با اقدام صورت گرفته خوشبختانه این دعا در همان شب برگزار شد و دو دعای دیگر در مدینه بعد برگزار گردید.

وی افزود: دیگر برنامه های بعثه چه مراسم برائت و چه دعای عرفه و چه نشست ها و همایش های بین المللی و دیدار ها با وزرا و رؤسای بعثه دیگر کشورها به خوبی برگزار شد و ما امسال دستگیری منجر به نگهداری هم نداشتیم، جز همین روزهای اخیر که دو تن از خواهران مبلغه دستگیر شدند البته بعد از سه روز آزاد شدند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به این که اگر دو حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه منا نمی بود ما مشکلی در حج امسال نداشتیم، گفت: به غیر از این دو فاجعه ، مدیران کاروان ها بر اساس تصمیماتی که گرفته شد توانستند رضایت بیشتری از زایران بگیرند و من مستقیم سرکشی به هتل ها داشتم و موارد نارضایتی جزیی بود و قابل حل.

وی اضافه کرد: با توجه به تجارب سال های قبل ما توانستیم کیفیت مسکن را ارتقا دهیم و این درحالی است که 5 درصد هزینه حج امسال کمتر هم شد.

جمهوری اسلامی منظم ترین و جامع ترین حج را دارد

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین با بیان این که برگزاری مراسم حج ، وسیله و ابزاری قدرتمند برای معرفی مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران و اهداف انقلاب اسلامی می باشد، گفت: اکثر بعثه های کشورهای دیگر که با ما ارتباط دارند متفق القول می گویند جمهوری اسلامی منظم ترین و جامع ترین حج را دارد.

وی در ادامه بیان داشت : بر اثر حادثه اول و سقوط آن جرثقیل 11 زایر ایرانی در حرم امن الهی به لقاء الله پیوستند و دو نفر از اهل سنت که از عمره در آن جا مانده بودند به این تعداد اضافه شدند و مجموعاً 13 نفر جان خود را به خاطر این حادثه از دست دادند.

وی افزود: بر اثر همین حادثه بیش از 70 نفر نیز مجروح شدند که خوشبختانه جراحت ها سنگین نبود و با بسیج شدن نیروهای امداد ما به صورت سرپایی معالجه و بعد مرخص شدند.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: البته بر اثر همین حادثه اول عزیزان ارزشمندی را ما از دست دادیم از جمله مرحوم دکتر حاتمی که خود از دانشمندان و نیروهای متدین و ارزشی کشور بود و همسر وی به خود بنده می گفت که در این 20 سال چه در انگلیس و بعد ایران نماز شب او ترک نشد و عاشق نظام و تبلیغ در حج بود.

وی افزود: همچنین مرحوم ملازهی از چهره های انقلابی اهل سنت سیستان و بلوچستان در این حادثه کشته شد که واقعاً نیرویی ارزشمند و خوش نام بود. اما با این حال ما در همان حادثه اول مراسم ختم باشکوهی برگزار کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر بیان داشت: دولت سعودی در همان گام اول پس از این حادثه اعلام کرد که جرثقیل ها را جمع کرده و به حادثه دیدگان چه فوتی و چه مجروح  غرامت می پردازد، اما در قضیه فاجعه منا ، برخورد و رویه دیگری درپیش گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه منا با اشاره به توصیه هایی که به کاروان ها در رابطه با استراحت قبل از رمی جمرات داشتند، گفت : ما در حج امسال بیش از 400 کاروان داشتیم که آسیب ندیدند و 55 کاروان بقیه نیز تا حدی آسیب دیدند که البته متاسفانه منجر به کشته شدن حدود 500 تن از هموطنان عزیزمان شد.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری در حج همچنین بیان داشت: روز دهم وقتی زوار ما از محل خیمه های ایرانی پایین می آیند برای رفتن به جمرات ، جمعی از پلیس در آن محل بوده که همه را به خیابان 204 هدایت می کند؛ بنده خودم از شاهدان عینی ماجرا بودم که در معیت آیت الله حسینی بوشهری به رمی می رفتیم.

وی افزود: همه ساله ایرانی ها از دو خیابان اصلی می روند، اما امسال من بعد از انجام رمی جمره و بازگشت ، تازه عمق فاجعه منا را از نزدیک می دیدم.

وی همچنین افزود: ما هیچ زمانی در گذشته در مسیر جمرات این مقدار تلفات نداشتیم؛ البته گاهی بوده است که برخی زایران آسیب می دیدند ولی یکی دو مورد بیشتر نبوده است.

نماینده ولی فقه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: تازه این در حالی است که با بسیج همه توان نیروهای امدادی ما تعداد زیادی از حجاج نجات پیدا کردند و گرنه معلوم نبود که چقدر کشته ها بیشتر می شد.

گزارش مستند بر اساس اظهارات شهود و تحقیقات جمع آوری کرده ایم

 وی در ادامه با بیان این که ما گزارش مستند بر اساس اظهارات شهود و تحقیقات جمع آوری کرده ایم افزود: امیدواریم این تلاش ها به نتایج خوبی برسد و گزارشات دقیق و مستند داشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به تعاملات حج و زیارت با دستگاه قضایی و نیز وزارت امور خارجه برای پیگیری این قضیه گفت یک جلسه ای با دکتر ظریف و معاونان وی داشتم و ان شاالله که با همکاری وتعمل یکدیگر بتوانیم به ریشه یابی بروز این فاجعه و اقدامات بعدی در راستای احقاق حق کشته شدگان دست یابیم.

وی اضافه کرد: بی شک اگر عوامل دولت سعودی فیلم های خودشان را به ما می دادند راحت تر می توانستیم قضاوت داشته باشیم، اما به هر حال ما در جمع آوری ادله و مستندات از هر طریقی کاملاً جدی و پیگیر هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان این که امتناع ماموران از حرکت جمعیت در خیابان حادثه منا و این که اجازه استمرار در مسیر را به ما ندادند از جمله عوامل بود که باعث تشدید فشار جمعیت و عدم کنترل مناسب آن شد.

بی کفایتی ماموران سعودی مزید بر علت شد

وی افزود: از سویی کسانی که جلوی جمعیت بودند بر اثر ازدجام و حرارت بالای هوا و نبود آب و تشنگی دچار مجروحیت و متاسفانه مرگ شدند. خلاصه آن که وضع در روز حادثه طوری شده بود که عین کلاف پیچیده کنترل مساله از دست همه خارج شده بود و بی کفایتی ماموران سعودی نیز مزید بر علت شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر اضافه کرد: مساله دیگر بستن راه بود که پلیس این کار را کرده و همین هم از دیگر عوامل تشدید وضعیت و بحرانی شدن امور بود. در همان حال، الجزایری ها که چادرهایشان نزدیک به مکان وقوع فاجعه بود، شروع به توزیع آب می کنند که در همین هجوم برخی زیر دست و پا گرفتار می شوند ، ضمن آن که به هر حال وقتی بیش از 5 دقیقه راه مسدود می شود خستگی و بی تاب شدن زایر باعث عدم کنترل جمعیت می شود.

عربستان از نیروهای بی تجربه و ضعیف استفاده کرده بود

وی گفت: در هر صورت صحنه ها بسیار دلخراش بود و برای بسیاری گویا تداعی کننده صحرای محشر بود که متاسفانه خود ماموران سعودی نیز با چکمه هایشان بر اثر عجله یا هر چیز دیگری پا روی ابدان مطهر کشته شدگان می گذاشتند.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری یادآور شد: همه این ها در حالی است که امسال عربستان نیروهای زبده امدادی و امنیتی خود را در مراسم حج نداشت و از نیروهای بی تجربه و ضعیف استفاده کرده بود و تازه به نیروهای امدادی ما نیز چندان مجال کمک رسانی نمی داد؛ از دیگر سو بیمارستان های این ها نیز آمادگی لازم برای چنین جمعیت انبوهی را نداشت.

وی افزود: از ساعت حدود 9 صبح که حادثه اتفاق افتاد تا یک نیمه شب جنازه از محل خارج می کردند و این در حالی است که اصل حادثه یک مساله است و مسایل حاشیه ای چیز دیگر که باید همه زوایای آن و علل و عوامل مشدده را به طور دقیق بررسی و ارزیابی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تاکید کرد: تعلل این ها و بستن راه و عدم استفاده از نیروهای امدادی و تاخیر در صحنه و اخراج امدادگران و ضعف در مدیریت و سردرگمی این ها قابل پیگیری است و ما از دستگاه قضایی و دادستان کل کشور می خواهیم که پیگیر باشند.

حادثه منا  برای ما بسیار گران تمام شد

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت  بیان داشت: این حادثه برای ما بسیار گران تمام شد و ما در طی آن بسیاری از نیروهای ارزشمند از جمله چندین قاری برجسته، همچنین برخی از سیاستمداران و دیپلمات های خوب خود را از دست دادیم، ضمن آن که در این فاجعه حدود 11 نفر از روحانیون کاروان ها و 17 نفر از مدیران کاروان ها که دو نفر از آن روحانیون جانباز بودند به لقاالله شتافتند.

وی افزود: این در حالی است که هنوز خبری از آقای رکن آبادی نداریم و چند دقیقه پیش به ما خبر دادند که وسایل همراه ایشان شناسایی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین با بیان این که من چند روزه بعد از حادثه از حیث روحی بسیار در فشار بودم، گفت: ما باید مدیریت می کردیم در صحنه با کوچکترین حادثه چه بسا که اصلاً نظام حج از هم می پاشید و ما و همکارانمان با قوت فاجعه را مدیریت کردند.

وی با اشاره به مشکلاتی که نیروهای سعودی برای شناسایی پیکر جانباختگان و حتی مجروحان  برای گروه ایرانی ایجاد می کرد، اظهار داشت:  بعد از سخنرانی  مقام معظم رهبری  و هشدار ایشان بود که سعودی ها واقعاً حساب کار دستشان آمد و این بیان معظم له  بلافاصله تاثیر مستقیم در ادامه پیگیری ها گذاشت.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت  با اشاره به سفر وزیر بهداشت به عربستان گفت: دکتر هاشمی نیز با وزیر بهداشت عربستان جلساتی داشت و قول همکاری هایی دادند، اما هنوز هم متاسفانه گاه کارشکنی ها و اذیت هایی می کنند و مایه تاسف است که هنوز حدود 65 نفر مفقود هستند و خبری از جنازه های آن ها نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر بیان داشت: مجموعه تحقیقات را کامل می کنیم و بعد از بازگشت زایران پیگیری خواهیم کرد  و با تعامل قوه قضاییه و وزارت خارجه این کار را دنبال می کنیم هر چند شاید به جهت نفوذ و پول آل سعود چندان نتوان از طریق بین المللی قضیه را به نتیجه مطلوب رساند.

حج را نمی شود تعطیل کرد

وی تصریح کرد:با این وضعیتی که پیش آمده عمره ما هم که جنبه مستحبی دارد به این زودی راه نمی افتد و دلیلی هم ندارد که برای یک امر مستحب شاهد توهین به زایر ایرانی باشیم و امنیتی هم نداشته باشد، اما به هر حال حج تمتع که واجب است را نمی شود تعطیل کرد.

امیرالحاج ایرانیان خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این که عربستانی ها باید در شیوه برگزاری حج ، تجدید نظر کنند و دیگر این شیوه سنتی جواب نمی دهد؛ نمی شود سال های متمادی زیر خیمه با آن هوای گرم مراسم را برگزار کرد، ضمن آن که وسعت و عرض خیابان های منا متناسب با الان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha