پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فاجعه منا

حوزه/ در کاروان قرآنی امسال، ۲۰ نفر متشکل از ۱۴ قاری، یک گروه تواشیح و یک حافظ قرآن به حج اعزام شدند و در مراسم حج به اجرای برنامه های مختلف قرآنی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» صالح اطهری فرد، رئیس کاروان قرآنیان حج کشور، امروز در مراسم معراجیان منا در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: در کاروان قرآنی امسال، 20 نفر متشکل از 14 قاری، یک گروه تواشیح و یک حافظ قرآن به حج اعزام شدند و در این مراسم نیز به اجرای برنامه های مختلف پرداختند.

وی افزود:در فاجعه منا دولت عربستان کاملا مقصر است؛ هیچگاه این گونه ازدحام غیر طبیعی را در حج شاهد نبودیم زیرا این مراسم هرساله با بیشتر از این جمعیت برگزار می شد ولی با ازدحام جمعیت مشکلی برای کسی ایجاد نمی شد.

رئیس کاروان قرآنیان حج کشور، تصریح کرد: همیشه بیشترین ازدحام در طواف و پس از آن در رمی جمرات بود ولی کسی باور نمی کرد که در این مسیر کوتاه چنین حوادث دردناکی به وقوع بپوندد.

وی اظهارکرد: برخی از این افراد به بیمارستان هایی رفته بودند که خودشان هم نمی دانستند کجا هستند و بسیاری از آنها به خاطر بی مبالاتی طرف سعودی مفقود شدند و کسی از آنها خبری ندارد.

اطهری فرد،جابجایی بیماران را از مشکلات تیم شناسایی حجاج دانست و گفت: مشکل اینجا بود که سعودی ها به هیچ عنوان اجازه خدمات رسانی نمی دادند و بسیاری از اعضای کاروان ها مفقود شدند.

وی خاطرنشان کرد: جنابت اول آنها، بستن راه ها و توجه نکردن به حاجیانی بود که این چنین مجروح شده بودند؛ از طرفی گرمای بی سابقه ای نیز در روز عید و روزعرفه بود به حدی که در چادرها و زیر گرمای 50 درجه 70 حاجی ایرانی بیهوش شدند.

رییس کاروان گروه قرآنی حج کشور، گفت: دومین جنایت آل سعود آن بود که کمترین کاری برای این مردم از نظر پزشکی انجام نداد و اجازه هم نداد که گروه های امدادی به کمک زائران بشتابند زیرا فضای درمانی آنها به شکلی نبود که آنها بتوانند این همه مجروح را پوشش دهند.

اطهری فرد در پایان بیان کرد: جنایت بعدی آنها این است که وقتی دیدند جسدها چند روز در کامیون ها بودند، اجازه ندادند که این اجساد شناسایی شود و وقتی که در سردخانه ها عدد 2000 کشته رویت شد و عکس های آنها که از روی کانتینرها گرفته شده بود نمایان شد و به رغم اینکه چندین کامیون هنوز شمارش نشده بود، از ترس رسوا شدن درها بستند و شمارش را قطع کردند زیرا این دروغگویان اعلام کرده بودند در بدترین شرایط 700 نفر کشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha