چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ عزاداری مردم قم در عاشورای حسینی

حوزه/ نشست علمی «مقتل شناسی و نویافته های عاشورا پژوهی» عصر امروز در مدرسه مبارکه فیضیه با حضور مبلغین ماه محرم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید محمود طباطبائی نژاد، مدیر گروه سیره نگاری پژوهشکده حدیث  در این نشست علمی به بیان موضوع نویافته عاشورا پژوهی پرداخت.

 وی گفت: عالمان گذشته با وجود همه کمبود هایی که داشتند، توانستند میراث گرانبهایی از خود به نام میراث اسلامی و مبانی شیعه به یادگار بگذارند.

حجت الاسلام طباطبائی نژاد بابیان اینکه در شرائط کنونی و با وجود امکانات زیاد، وظیفه طلاب و محققین در ابلاغ پیام دین و الهی سنگین تر است، افزود: حوزه های علمیه از جمله میراث جاودان اسلام و بزرگان دین است و از این رو می طلبد برای احیای مبانی اسلام تمام تلاش خود را به کار ببندیم.

مدیر گروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه لازم است طلاب وارد مباحث پژوهش شوند و در این عرصه بیشتر به فعالیت بپردازند، گفت: در نگارش و تحقیقات باید دقت کنیم که عمده فعالیت هایی که در موضوع سیره شناسی و سیره نگاری از محققین به یادگار مانده، قوی تر از  آثار قرن های پنجم و هفتم  است.

وی ادامه داد: سخن از قوی بودن و ضعیف بودن تحقیقات و فعالیت به این معنا نیست که هر چه در یک کتاب بیان شده قوی و یا ضعیف است؛ بلکه بعضی از محتویات که دارای سند نیستند، ضعیف می باشند.

حجت الاسلام طباطبائی نژاد با اشاره به اینکه قرن دهم هجری از جمله قرونی  است که کتاب های بسیاری با محتوای ضعیفی تولید شده است، اظهار داشت: این ضعف، عمدتاً در دوره صفویه نیز اتفاق افتاده و زمینه روضه خوانی های زیادی هم فراهم شده است.

مدیر گروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: کتاب «روضه الشهدا» یکی از کتابهای ضعیف  است که به صورت رمان و داستان گونه بیان شده و اگر چه در ابتدا به عنوان منبع خوانی مطرح نبوده، ولی به صورت تدریجی به عنوان منبع خوانی مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر گروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث در خاتمه به بعضی از نکات در باره عاشورا پژوهی هم اشاره کرد و گفت: 130 نقل در باره نحوه شهادت امام حسین(ع)  در دانشنامه امام حسین(ع) از معصومین(ع) جمع آوری شده است.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha