جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/سوگواره شعرعاشورایی با حضورآیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم پرهیز از غلو و افراط در بیان اشعار تأکید کردند و گفتند: کسانی که افراط و تفریط می‌کنند از اسلام خارج هستند، مبادا مجالس حسینی آلوده به مباحث سیاسی جناحی شود، مسائل انقلاب و نظام باید در اشعار موج بزند، اما این طور نباشد که به طرفداری از یک جناح، مجالس را آلوده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، معظم له  شب گذشته  در هفتمین «سوگواره شعر عاشورایی» که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد، با بیان اینکه محرم و عاشورای امام حسین(ع) دارای ظرفیت بالایی است، اظهارداشتند: این ماه به تنهایی می تواند در همه عرصه های دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاثیرات مثبت و ارزشمندی را توسط شعرا و مداحان به عنوان بلبلان مکتب امام حسین(ع) برای جامعه اسلامی ما به ارمغان بیاورد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: باید از حادثه کربلا و عاشورا استفاده کرد و نگذاریم آسیبی به این فرهنگ برسد بلکه روز به روز بر عظمت آن بیافزاییم.

معظم له با اشاره به آیات پایانی سوره شعرا و تفکیک انسانهای با هدف و بی هدف گفتند: قرآن کریم بعد از آنکه از شاعران بی‌هدف و آلوده مذمت می‌کند، سراغ شاعران باهدف می‌رود و چهار ویژگی برای آنها مطرح می‌کند که اگر این ویژگی‌ها برای همه مداحان باشد کافی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر آیه « إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللَّهَ کَثيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» ( 227/شعرا) چهار ویژگی شعرا و مداحان با هدف را برشمرد و افزوند: شاعرانی که بی‌هدف بودند عده ای گمراه آنان را دنبال می کردند و در مقابل شعرا و مداحانی باهدف وجود دارند که دارای چهار ویژگی می باشند.

ایشان ادامه دادند: «ایمان خالص به خدا و مقدسات»، «عمل صالح « همیشه به یاد خدا بودن»  و در نهایت « اگر ظلمی به آن‌ها بشود به پا می‌خیزند و با اشعار نابشان با ظالم می‌ستیزند و تشکیلات ظالم را در هم می‌کوبند، یعنی اشعارشان در مسیر مبارزه با ظلم و ستم می باشد» از جمله این ویژگی ها است.

معظم له اظهارداشتند: خداوند توفیقی به شما داده و قدر این توفیق را بدانید، خدمت در درگاه امام حسین(ع) نعمت بزرگی است و چیزی به ارزش این خدمت پیدا نمی‌شود بنابراین بکوشید از این برنامه استفاده کنید و کاری کنید که امام حسین (ع) و امام زمان (عج) از شما راضی باشند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به آسیب های پیش روی جامعه مداحان و شعرا ضمن  بیان  ضرب المثلی افزودند: ضرب المثل معروفی هست که می‌گویند در کنار کوه‌های بلند دره‌های خطرناکی است، اگر کسی در کنار کوه بلند عزاداری امام حسین(ع)، آسیبی وارد کند خطرش خیلی زیاد است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بیان توصیه‌هایی خطاب به مداحان و شاعران آئینی پرداختند و تأکید کردند: اولین نکته‌ای که مداحان و شاعران آئینی باید در نظر داشته باشند جلب رضای خداوند قبل از جلب رضای مخلوق است.

این مرجع تقلید بر لزوم ارائه آموزش‌های مورد نیاز به مداحان و شاعران آئینی تأکید کردند و افزودند: کسی که بدون آموزش کاری را انجام دهد خرابکاری آن بیش از آواربرداری است. امروز روزی است که مداحان و شاعران آئینی باید آموزش ببینند و نسبت به تبیین اهداف حسین(ع)، احکام اسلام و رفع آسیب‌های عزاداری تلاش کنند.

روح حماسی را در جوانان زنده کنید

ایشان با بیان اینکه اشعار باید روح حماسی داشته باشد، تصریح کردند: الان زمانی است که باید حماسه را در جوانان زنده کنیم،  در این صورت می‌توانیم در برابر دشمنان بایستیم. اشعاری که بوی ضعف و ذلت و ناتوانی و شکست می‌دهد را کنار بگذارید.

معظم له از اشعار محتشم به عنوان اشعار معروف یاد کردند و افزوند: در این اشعار روح حماسی وجود ندارد، ولی اخیرا شعرهایی سروده می‌شود که روح حماسی در آن موج می‌زند.

مسائل انقلاب و نظام باید در اشعار موج بزند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم پرهیز از غلو و افراط در بیان اشعار تأکید کرد و اظهارداشتند: کسانی که افراط و تفریط می‌کنند از اسلام خارج هستند، مبادا مجالس حسینی آلوده به مباحث سیاسی جناحی شود، مسائل انقلاب و نظام باید در اشعار موج بزند، اما این طور نباشد که به طرفداری از یک جناح، مجالس را آلوده کنیم.

ایشان « پرهیز از توهین به مقدسات» و « رعایت اخلاق اسلامی و ترویج» آن را از دیگر نکات ضروری عنوان کرد که جامعه شعرا و مداحان باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

معظم له افزودند: امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی در سایه امن ، خود را پیروز صحنه بین المللی می دانند به طوری که آتش را در کشورهای اسلامی روشن کردند و مسلمانان را به جان همدیگر انداختند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: شعرا و مداحان ولایی باید بیدار و هوشیار باشند و سعی کنند در تقویت وحدت امت اسلامی نقش فعالی را ایفا کنند.

وحدت بین امت اسلام را تقویت کنیم

معظم له در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به راه اندازی و فعالیت دبیرخانه کنگره جهانی تکفیری ها اظهارداشتند: ما در کنکره مقابله با خطر تکفیری‌ها توانستیم مفتی‌های بزرگ ۸۰ کشور را به اینجا دعوت کنیم و این‌ها با روحیه دیگری به کشورشان برگشتند و الان دبیرخانه‌ای ایجاد کردیم که ارتباطی با علمای جهان اسلام برقرار شود تا وحدت بین امت اسلام را تقویت کنیم.

تزلزل پایه های اخلاقی در جامعه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ما در زمانی هستیم که پایه‌های اخلاق اسلامی بسیار متزلزل شده است، دلیل آن را وجود ماهواره‌ها و برنامه‌های اینترنتی و رسانه‌های آلوده دانستند که تمام هدفشان تخریب پایه‌های اخلاقی است.

معظم له در پایان با اشاره به هدف گرفتن بنیان خانواده و نسل جوان از سوی دشمنان اسلام تصریح کردند: امروز دشمنان جامعه اسلامی ما با بسط و گسترش فساد اخلاقی بنیان های خانواده را متزلزل کرده اند و در این برهه شعرا و مداحان عاشورایی و آیینی ما می توانند با اشعار اخلاقی علاوه بر آگاهی بخشی نسل جوان، نقشه دشمنان را باطل کنند.

 انتهای پیام   313/17

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha