سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مومنی/ حوزه اصفهان

حوزه/ معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان، از نخستین فراخوان کنگره شعر عاشورایی حوزه علمیه اصفهان در قالب های مختلف شعری ویژه طلاب خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی،  در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، به مناسبت ایام محرم با اشاره به تاکیدات و رهنمود های رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر دردیدار با شاعران و مداحان  کشوری، مبنی براینکه باید بر محتوای اشعار بیان شده و سروده شده در مجالس عزاداری ها بیش از پیش توجه وتمرکز داشت، گفت: نقشي كه شعر مي‌تواند در تبليغ  و جریان سازی واقعه كربلا  و  عاشورای حسینی ايفا كند، بسيار تأثيرگذار است و در حقیقت نقش فرهنگ‌ سازي دارد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزره علمیه اصفهان تصریح کرد: مداح يا مبلغي كه از شعر آیینی و خوب براي تبليغ شعائر اسلامي استفاده مي‌كند، در حقيقت به جامعه خوراك فکری مي‌دهد و افكار جامعه را به سوي هدفي صحیح هدایت می کند؛ بنابراين اگر از شعر پر مغزاستفاده نکند، شأن و شخصيت اهل بيت(ع) را زير سؤال مي‌برد.

وي در ادامه با استناد به حديثي از حضرت امیر المومنین (ع) درباره يادگيري شعر خوب و تعليم آن به فرزندان عنوان کرد: شعر پرمحتوا شعري است كه در آن حرف، مطلب و پيامي باشد و تنها جملات بي‌محتوا در آن به چشم نخورد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی به شور همراه با شعور حسینی اشاره کرد و گفت: امروز با توجه به حضور نسل جوان در مجالس عزاداری ها، منبر روحانیون و حتی اشعار خوانده شده از سوی مداحان، خود  یک رسانه تبلیغی است، بنابراین مداحان باید تلاش کنند از اشعار مبتنی براسناد صحیح روایی  و منطبق بر عقلانیت و دور از خرافه و اغراق استفاده نمایند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به ضرورت ترویج شعر آیینی مناسب و صحیح برای مجلس عزاداری ها، معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اقدام به برگزاری نخستین فراخوان کنگره شعر عاشورایی حوزه علمیه اصفهان کرده است

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان افزود: نخستین فراخوان کنگره شعر عاشورایی حوزه علمیه اصفهان با موضوع شعر عاشورایی و مقاومت در قالب های کلاسیک، نیمایی، سپید، قطعه ادبی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار 17 آبان ماه  سال جاری است ، خاطرنشان ساخت: علاقه مندان باید آثار خود را به ایمیل  tahzib@chmail.ir ارسال نمایند؛ ضمنا در آثار خود نام و نام خانوادگی، سطح تصحیلات، محل تحصیل و شماره تماس و آدرس را درج نموده و در صورت نیاز با شماره 32217878 داخلی 129 تماس خاصل فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد رضاتدریس حسنی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    آیا این فراخوان فقط برای طلاب است یا شرکت در آن برای عموم آزاد است