شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سید عبدالله شیرازی

حوزه/ مراسم بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال مرجع فقید حضرت آیت الله سید عبدالله شیرازی برگزار می شود.

به گزارش سرویس استان های خبرگزاری«حوزه» این مراسم فردا شب مصادف با شب اول ماه محرم ساعت19:30 در حسینیه امیرالمومنین(ع) مشهد واقع در خیابان آیت الله بهجت کوچه 7 برگزار می گردد.

دفتر آیت الله سید محمد علی شیرازی از عموم طبقات، طلاب، فضلا و علمای مشهد جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل آورده است.

اشاره: آیت الله سید عبدالله شیرازی یکی از فقها و مبارزان قبل و ابتدای دوران انقلاب اسلامی است که فعالیت های گسترده علمی و مبارزاتی در شهرهای مختلف از جمله شیراز، نجف و مشهد داشت.

 وی در دوران حضور در نجف از محضر آیات عظام آقا ضیاء الدین عراقی، سیّد ابوالحسن اصفهانی و میرزا محمّدحسین نائینی بهره برد و به درجه رفیع اجتهاد نائل آمد.

در قضیه مسجد گوهرشاد جزء علمای دعوت کننده به تجمع بوده و پس از این فاجعه خونین به همراه سایر مراجع و علما دستگیر و به تهران منتقل شد. پس از مطرح شدن مسئله كشف حجاب به نحو علنی، آیت لله شیرازی كه راهی برای قیام و انجام وظیفه نمی یافت تصمیم به هجرت مجدد به نجف گرفت.

وی در نجف نیز به مبارزه علیه رژیم پهلوی ادامه داد و در مخالفت با لایحة انجمن های ایالتی و ولایتی تلگرام شدید اللحنی به امینی نخست وزیر وقت نوشت و سفیر ایران در بغداد را به نجف احضار کرد.

با توجه به فشارهای رژیم بعث آیت الله شیرازی در سال 1354 شمسی به ایران بازگشت و در حوزه علمیه مشهد به تدریس مشغول شد. همزمان به مبارزه با رژیم پهلوی ادامه داد و بیت او کانون مبارزات پیش از انقلاب بود.

وی روحانیون را به سه اصل تقوی، جدیت در تحصیل و مبارزه با ظلم و ستم توصیه می کرد و می فرمود: اگر در هر مقطعی از تاریخ فردی مانند شیخ انصاری در زهد و دوری از دنیا داشتیم، می توانستیم در ترویج مبانی دینی گام های بسیار بلندتری برداریم.

برخی از باقیات الصالحات آیت الله شیرازی عبارت است از: مدرسة علمیه طاهریه، مسجد طاهری و كتابخانه عمومی در نجف، حسینیه و مسجد در کوفه، حسینیه، مدرسه علمیه، کتابخانه، بیمارستان و مجتمع خیری مسکونی در مشهد.

انتهای پیام/20/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha