جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی

حوزه/رئیس جامعه وعاظ تهران، در جمع مبلغان استان یزد گفت:سه رکن مهم گریه برای سید الشهدا(علیه السلام) عبارت است از؛ گریه خود فرد برای امام حسین(علیه السّلام)، گریاندن دیگران درعزاداری امام حسین(علیه السلام) و در نهایت اگر حتی فردی اشکی از چشمش خارج نمی شود باید حالت عزا بگیرد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی، رئیس جامعه وعاظ تهران دیروز در گردهمایی طلایه داران هدایت که در مسجد روضه محمدیه استان یزد با حضور واعظین و مبلغان استان یزد برگزار شد، اظهار داشت: جامعه مبلغین از استان یزد در شهرهای مختلف برای نشر معارف عالی اسلامی عازم هستند اما اساس روضه و عزاداری اهل بیت (ع) و پایه عزاداری به وسیله عمه سادات در گودال گذاشته شد و حضرت زینب(س) اولین مجلس عزا و پایه عزاداری را در کنار بدن امام حسین(علیه السلام) گذاشتند.

 رئیس جامعه وعاظ تهران با اشاره به اینکه روضه و عزاداری از ابتدای عالم بوده گفت: عزای حسینی را از این جهت گرامی می داریم که حضرت آدم نیز برای ایشان گریه کرده و وعاظ باید آن را به خوبی برای مردم جامعه تبیین کنند.

حجت الاسلام شجاعی با اشاره به داستان ذبح حضرت اسماعیل(ع) از سوی ابراهیم خیل الله(ع) خاطرنشان کرد: بعد از اینکه حضرت ابراهیم(ع) موفق به ذبح حضرت اسماعیل نمی شوند، از این قضیه که نتوانسته‌اند فرزند خو.د را در راه خداوند قربانی نماید ناراحت می شوند، خداوند نیز در ادامه روضه امام حسین(ع) را برای ایشان می خواند و به حضرت بیان می دارد این اشکی که برای امام حسین(علیه السلام) ریختی، به اندازه ذبح حضرت اسماعیل(ع) ارزش دارد.

وی یادآور شد: روضه حضرت امام حسین(ع) را جبرائیل برای پیامبراکرم(ص) و در ادمه پیامبر(ص) برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) خوانده اند و این سیر ادامه پیدا کرده است.

رئیس جامعه وعاظ تهران در خصوص اهمیت گریه برسید الشهدا(علیه السلام) ادامه داد: سه رکن مهم گریه برای سید الشهدا(علیه السلام) عبارت است از؛ گریه خود فرد برای امام حسین(علیه السّلام)، گریاندن دیگران درعزاداری امام حسین(علیه السلام) و در نهایت اگر حتی فردی اشکی از چشمش خارج نمی شود باید حالت عزا بگیرد بنابراین اگر بررسی شود خواهیم دید دین مبین اسلام در پرتو گریه بر امام حسین(علیه السلام) با اقتدار و عظمت باقی مانده و خواهد ماند.

حجت الاسلام شجاعی عنوان کرد: این اسلام را سید الشهدا(علیه السلام) نگه داشت و زمانی که شاخه های اسلام بوجود آمد کسی که ریشه اسلام را با خون خود و خانواده نگه داشت حضرت امام حسین(علیه السلام) بود.

حجت الاسلام شجاعی، با بیان اینکه هیئت‌های عزاداری باید در انتقال فرهنگ عاشورا و اسلام نقش خود را به درستی ایفا کنند و با اجرای برنامه‌های هدفمند و تدارک مراسم‌های خوب، نسبت به معرفی ابعاد مختلف واقعه عظیم عاشورا اقدام کنند گفت: فرهنگ عاشورا باید به بهترین نحو به نسل جوان منتقل شود و مداحان، سخنرانان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی باید برای پاسخگویی صحیح و خوب به مخاطبان، به مطالعه فرهنگ عاشورا پرداخته و ترویج مسائل دینی و مذهبی را با مطالعه، بینش عمیق و اطلاعات کافی انجام دهند.

رئیس جامعه وعاظ تهران با اشاره به اینکه دشمنان امام حسین (ع) هیچ یک از قواعد جنگی را رعایت نکردند و انسانیت را به تمام معنا زیر پا گذاشتند گفت: لازم است سخنرانان و مداحان اطلاعات کافی از این جنگ نابرابر کسب کنند تا بتوانند به جامعه مخاطب به ویژه جوانان و نوجوانان اطلاعات درست را ارائه دهند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: وعاظ و روحانيون بايد به اين جايگاهي كه به عنوان روضه‌خوان امام حسين(ع) دارند، افتخار كنند و قدر اين جايگاه را بدانند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha