شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اقتصاد مقاومتی/ منابر حسینی

حوزه/ محرم ، موسم حق طلبی عاشوراییان و ماه پیروزی خون بر شمشیر است و در این ایام عزا و سوگواری، مبلغین به اقصی نقاط کشور می روند تا مردمان را بیش از پیش با پیام اصیل و آرمان های عزت مدار حسینی آشناتر کنند و البته با دمیدن بر شور و عاطفه حسینی ، بستر ساز تقویت شعور و باور عاشورایی جامعه گردند.

خبرگزاری «حوزه» اشاره؛  اندک اندک پارچه سیاه های محرم خود را در کوی و برزن نمایان می سازند و بدین سان باز هم باید به راستی بانگ برداشت که؛ " باز این چه شورش است که در خلق عالم است..."

در آستانه شروع ماه حزن و اندوه اهل بیت(ع) در رثای خون خدا ، فرصتی دست داد تا این بار نه صرفاً به بررسی بایسته های عزاداری حسینی بلکه از زاویه ای دیگر به یکی از رسالت های مهم امروزین وعاظ و مبلغین این ماه بپردازیم.

واقعیت آن است که در سال های اخیر به موازات تشدید تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن، اهمیت توجه و تکیه بر اقتصاد مقاومتی دو چندان شده است، کما این که تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در این باره خود بهترین گواهی بر این مدعاست.

این بار اما خبرنگار خبرگزاری حوزه در گفتگو با تنی چند از اساتید و صاحب نظران اقتصادی در حوزه به بررسی چرایی و چگونگی توجه به این موضوع در منابر و سخنرانی های تبلیغی ماه محرم پرداخته است که چکیده ای از مهم ترین نظرات را در ادامه ملاحظه می کنید؛

ماه حزن الله فرا رسید و این سان بار دیگر، شورشی در خلق عالم پدیدار گشت که جن و ملک را در رثای خون خدا می گریاند.

محرم ، موسم حق طلبی عاشوراییان و ماه پیروزی خون بر شمشیر است و در این ایام عزا و سوگواری، مبلغین روحانی به اقصی نقاط کشور می روند تا مردمان را بیش از پیش با پیام اصیل و آرمان های عزت مدار حسینی آشناتر کنند و البته با دمیدن بر شور و عاطفه حسینی ، بستر ساز تقویت شعور و باور عاشورایی جامعه ما گردند.

ضرورت تبیین اقتصاد مقاومتی از سویی اهالی منبر و تبلیغ

حجت الاسلام و المسلمین محمود عیسوی، عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر برخی بایسته ها و الزامات توجه به اقتصاد مقاومتی و شرایط سیاسی روز کشور و جهان اظهار داشت: در حالی که دشمنان برای مقابله با ما شمشیر را از رو بسته اند و به ویژه همه گونه فشار اقتصادی می آورند، ما باید با تکیه بر توان داخلی و اهتمام به اقتصاد مقاومتی ، خود را از درون قوی و مستحکم کنیم.

وی افزود: طبعاً در دنیای امروز هر کشوری که اقتصادی قوی داشته باشد می تواند از موضع بالا در دنیا حرف بزند و از خود دفاع کند و لذا امروز تکیه بر اقتصاد مقاومتی یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می رود.

تکیه بر اقتصاد مقاومتی؛ لازمه اقتدار بین المللی

این اقتصاددان حوزوی خاطرنشان کرد: نامه  اخیر چهار وزیر به رئیس جمهور نیز نشان می دهد که بحران اقتصادی کشور به این راحتی ها قابل حل نیست ، ضمن آن که ما برای این که بتوانیم در مذاکرات بین المللی دست برتر را داشته باشیم باید از حیث اقتصادی قدرتمند شویم که راهکارش نیز همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، تکیه بر اقتصاد مقاومتی، مدیریت واردات، تقویت تولید ملی و مبارزه با فساد در ساختار اقتصادی و اداری کشور است.

وی تاکید کرد: طبعاً در این خصوص مبلغان و وعاظ در ماه محرم و صفر نقش مهمی برعهده دارند و می توانند با تبیین درست و ساده اقتصاد مقاومتی برای آحاد مردم در خنثی سازی توطئه دشمن برای ضربه زدن به کشور نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

دهه اول محرم؛ بهترین فرصت تبلیغی

حجت الاسلام و المسلمین مجید حبیبیان، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) نیز با بیان این که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید اقتصاد مقاومتی را برای مردم خوب جا بیندازیم، گفت: دهه اول محرم با توجه به این که زمینه برای تبلیغ و سخنرانی با حضور گسترده مردم فراهم است، بهترین موقع برای این کار است که در کنار تبیین اهداف قیام عاشورا ما این موضوع را به مردم بگوییم که یکی از راه های مقابله با یزیدیان زمانه این است که اقتصادی قوی و متکی بر توانایی های ملی داشته باشیم نه اقتصاد وابسته و متکی بر بیگانه.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین افزود: برای این که مبلغان بتوانند در این راستا موفق باشند قبل از هر چیز خود باید با مولفه ها و شاخصه های اقتصاد مقاومتی همچنین مطالبات مقام معظم رهبری در این باره آشنا باشند.

منابر عاشورایی؛ تاثیرگذارترین رسانه تبلیغی

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا  حسینی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به این که تبیین مسایل روز کشور و نیازهای جامعه یکی از ماموریت های مهم مبلغان در مناسبت های تبلیغی است، گفت: اقتصاد مقاومتی اگر بخواهد تحقق پیدا کند مهم ترین راهکارش این است که مردم بیایند توی صحنه و نقش مثبت خود را ایفا کنند و برای این منظور ، روحانیت می تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند و از فرصت محرم و رسانه تاثیرگذاری به نام منبر جهت ابلاغ پیام اقتصاد مقاومتی استفاده نماید.

وی افزود: طبعاً لازمه این کار این است که مبلغان آمادگی لازم را به این منظور داشته باشند و قبل از اعزام منابع لازم را مطالعه کرده و بتوانند مردم را به خوبی توجیه و آشنا کنند.

تجربه ارزشمند انجمن اقتصاد حوزه

این اقتصاد دان حوزوی ادامه داد: در همین راستا سال گذشته انجمن اقتصاد اسلامی حوزه اقدام به ارایه دو مقاله در ماهنامه مبلغان راجع به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و مواضع نظام ، رهبری و مراجع تقلید در این باره کرد .

وی اضافه کرد: از سویی در سال های اخیر کتب و مقالات خوبی در این زمینه منتشر شده که می تواند بسیار راهگشا باشد و زمینه های زیادی وجود دارد که مبلغان به آن ورود پیدا کنند.

مبلغان مردم را به مصرف درست تشویق کنند

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه همچنین با اشاره به این نکته که مبلغان باید برای هر گروه سنی و هر صنفی از مردم متناسب با فهم و نیازهای خود ، مساله را تبیین کنند، گفت: یکی از الزامات در این باره تلاش برای اصلاح الگوی مصرف و پرهیز جدی از اسراف و تبذیر و همچنین ترغیب مردم به استفاده از کالاهای داخلی است.

معرفی الگوهای برتر اقتصاد مقاومتی؛ ابتکاری در تبلیغ ماه محرم

وی تاکید کرد: همچنین در زمینه تولید و اشتغال نیز ما با معضل بیکاری و رکود مواجه هستیم که در این بخش کار مبلغین سخت تر است ولی با این حال باید تلاش کنند در جایی که تبلیغ می کنند اگر زمینه هایی وجود دارد طرح بحث کرده و مردم را تشویق به تولید نمایند.

حجت الاسلام حسینی گفت: در این میان، دعوت از دست اندرکاران عرصه تولید و کسانی که اطلاع و تخصص لازم در این باره دارند می تواند به عنوان یک برنامه مهم در حاشیه برنامه های تبلیغی مطرح باشد تا مردم این افراد را بشناسند و از تجربیات آن ها استفاده کنند.

بیان فضیلت کار و تولید؛ ضرورت ترویج اقتصاد مقاومتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در زمینه تولید یکی از مشکلاتی که الان کشور با آن روبروست ناظر به مسایل بانکی و بانکداری است که متاسفانه شاهدیم برخی افراد به جای حرکت به سمت تولید راه آسان دریافت سود بانکی را انتخاب می کنند و در این باره مبلغان می توانند فضیلت کار و تولید و تلاش را جا بیندازند و این مساله را تبیین کنند که مردم به جای سپردن پول به بانک ها در فعالیت های تولیدی پیشگام باشند.

ایام تبلیغی محرم؛ فرصت اجتماعی برای روحانیون

وی افزود: به هر صورت باید توجه داشت که ایام تبلیغی محرم فرصت اجتماعی بسیار خوبی است که روحانیون در راستای حل مشکلات جامعه به خصوص در زمینه مسایل اقتصادی می توانند از آن بهره مند شده و به این وسیله مطالبات و منویات رهبری و مراجع را عملیاتی سازند.

وعاظ و مبلغین الزامات اقتصادی را به مردم بگویند

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اقتصاددان حوزوی نیز با اشاره به نقش بسیار ممتاز مبلغین ماه محرم در روشنگری مردم ابراز داشت: در شرایط کنونی وعاظ و مبلغین باید به مردم بگویند که خام فروشی نفت به صلاح اقتصاد ما نیست و ما باید با تبدیل نفت به محصولات پتروشیمی به خودکفایی در این باره برسیم.

ایجاد یأس و نااُمیدی در مردم، ممنوع!

وی افزود: یکی دیگر از نکات بسیار مهم ، لزوم امیددادن به مردم است و حال آن که متاسفانه برخی افراد به جای این کار به نوعی توی دل مردم را به واسطه مشکلات خالی می کنند که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امروز اگر در کشور رکود وجود دارد که هست، راه مقابله با آن تقویت وحدت و همدلی و تاکید بر قوه خلاقیت و امید و باور به حل مشکلات است که این ها در سایه اقتصاد مقاومتی و درون زا محقق می شود.

نیازمند ابزار فرهنگی و رسانه ای هستیم

وی همچنین با بیان این که برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، نیاز به ابزار فرهنگی و رسانه ای داریم، افزود: رهبر معظم انقلاب به وضوح، سیاست ها ، چارچوب ها و بایسته های مدنظر در اقتصاد مقاومتی را به قوای سه گانه اعلام کرده اند و مسئولان باید اراده اجرا برای عملیاتی سازی منویات و مطالبات به حق مقام معظم رهبری را داشته باشند که اگر این اراده و عزم وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha