پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دیدار معاون بین الملل حوزه با معاون وزیر دین اندونزی

حوزه/ معاون وزیر دین اندونزی گفت: قم دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است و کارهای علمی و پژوهشی زیادی انجام داده است. قم افتخار جهان اسلام است و می تواند الگو باشد و اگر مسئولیت سیاسی نداشتم، مایل بودم ماه ها به تلمذ در قم بپردازم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه علمیه قم در ادامه برنامه های سفر خود در اندونزی با پرفسور دکتر قمر الدین امین معاون آموزش های اسلامی وزیر دین اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه با پرفسور دکتر قمرالدین امین معاون آموزش های اسلامی وزیر دین اندونزی در محل وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این مراسم معاون آموزش های اسلامی وزیر دین حضور حجت الاسلام و المسلمین زمانی را خوش آمد گفت و این حضور را ارزشمند عنوان کرد.

همچنین حجت الله ابراهیمیان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز در این جلسه طی سخنانی به مناسبات علمی و فرهنگی با مراکز آموزشی و دانشگاه های اسلامی ایران و اندونزی اشاره و گزارشی را ارائه کرد.

وی همچنین در این دیدار با اشاره به معرفی شخصیت حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین المللی حوزه گفت: ایشان چهره ای شناخته شده و دانشمندی هستند و در زمینه مسائل قرآنی نیز بسیار کوشا و فعال می باشند.

معرفی فعالیت های قرآنی ایران توسط حجت الاسلام و المسلمین زمانی

در ادامه این مراسم حجت الاسلام زمانی معاون بین الملل حوزه علمیه طی سخنانی به موضوع علم حدیث و علوم قرآن کریم اشاره کرد و ابراز داشت: ما در موضوع قرآنی در چند عرصه فعال هستیم، یکی در موضوع کتب قرآنی و تفسیر که به عنوان مثال تفسیر تسنیم آیت الله جوادی را داریم که ایشان بعد از 25 سال تدریس هم اکنون یک سوم قرآن را تفسیر نموده اند.

وی گفت: تفسیر موضوعی را نیز داریم که در قم مشغول فعالیت هستند که به موضوعاتی از جمله انسان در نگاه قرآن، زن، اقتصاد و.... در نگاه قرآن، اهتمام دارند.

معاون بین الملل حوزه علمیه هنگامی که خبر از حضور هزار نفر از طلاب در جلسه تفسیر آیت الله جوادی آملی را داد، موجب تعجب معاون وزیر دین اندونزی شد.

وی با اشاره به موضوع تفسیر مقارن گفت: در این زمینه تلاش می شود تا روش های مختلف تفسیری به هم نزدیک شود که خوشبختانه دانشجویانی در مقطع دکتری به آن می پردازند.

وی عنوان داشت: یکی از دغدغه های ما موضوع قرآن و علوم است که در این راستا بیش از 10 رشته تخصصی از جمله قرآن و طب، قرآن و اقتصاد و... در دستور کار است.

حجت الاسلام زمانی افزود: 300 مرکز آموزشی و پژوهشی در قم وجود دارد که کارهای پژوهشی انجام می دهند که امروز به برکت انقلاب و رهبری در راستای علوم انسانی تلاش می کنند.همچنین 140 رشته دینی با موضوع فعالیت های دینی در دستور کار داریم.

معاون وزیر دین اندونزی: قم افتخار جهان اسلام است

پرفسور دکتر قمرالدین امین معاون آموزش های اسلامی وزیر دین اندونزی نیز در این دیدار طی سخنانی ضمن تشکر از حضور حجت الاسلام و المسلمین زمانی در این وزارتخانه گفت: قم دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است و کارهای علمی و پژوهشی زیادی انجام داده است.

وی تصریح کرد: قم افتخار جهان اسلام است و می تواند الگو باشد و اگر مسئولیت سیاسی نداشتم، مایل بودم ماه ها به تلمذ بپردازم.

پرفسور دکتر قمرالدین امین ادامه داد: 25 درصد از کل آموزش در اندونزی را آموزش اسلامی تشکیل می دهد و برخی از دانشگاه ها وابسته به وزارت علوم هستند اما دانشگاه هایی که آموزش اسلامی دارند وابسته به وزارت دین هستند و ما مجموعا 680 دانشگاه داریم که زیر نظر وزارت دین است.

وی گفت: مجموعا سه روش تحصیل وجود دارد؛ یکی روش تحصیل به سبک اهل سنت یکی اهل تشیع و یکی هم سبک غربی و ما روش اهل سنت را داریم اما مایل هستیم برای توسعه علم و تقریب مذاهب سبک های دیگر را هم در مراودات داشته باشیم.

آمادگی حوزه علمیه قم برای میزبانی محققان اسلامی اندونزی

در پایان این دیدار حجت الاسلام و المسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه در تکمیل سخنان پیشین خود ابراز داشت: ما در موضوع حدیث کتاب هایی نوشتیم که احادیث شیعه و سنی را جمع کرده که تا کنون 20 جلد توسط مجمع التقریب جاپ شده است و به 60 جلد خواهد رسید؛ همچنین مرکز بزرگ "دار الحدیث" نیز فعالیت ارزشمندی در این زمینه انجام داده است.

وی بیان داشت: آمادگی داریم که هم شما به قم بیایید و مراکز ما را بازدید کنید و هم ما کارشناسان خود را به مراکز علمی اندونزی بفرستیم که این امر اثرات بسیاری را به همراه خواهد داشت؛ این پیشنهاد مورد استقبال معاون وزیر دین اندونزی قرار گرفت.

پیشرفت های علمی حوزه علمیه قم که توسط حجت الاسلام و المسلمین زمانی مطرح شد، به حدی بود که معاون وزیر دین اندونزی را به وجد آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha