پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسمین سید صادق محمدی

حوزه / نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت تحول در تبلیغ در جهان امروز لازم است، ولی تحول در اصول معنا ندارد، بلکه هدف تحول در راهکارهای انجام رسالت یک روحانی می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این که امروزه تبلیغ باید با اقتضائات جهانی و با رویکرد پاسخ به نیازهای جوان امروز اسلام و بلکه نیازهای بشریت صورت گیرد گفت: گرچه تبلیغ ممکن است در یک روستا باشد، اما می‌تواند با رویکرد جهانی انجام شود به دلیل اینکه امروزه محدودیت مکانی مطرح نیست.

تبلیغ دین باید متناسب با جهان امروزی باشد

وی با بیان اینکه امروزه با به وجود آمدن دهکده جهانی، جهان در یک دهکده و دهکده به وسعت یک جهان در نظر گرفته می‌شود تصریح کرد: بنابراین مبلغ باید تبلیغ خود را متناسب با جهان امروز ببیند، البته تناسب مخاطب با تبلیغ نیز باید در نظر گرفته شود.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین ابراز داشت: تبلیغ امروز با دیروز بسیار متفاوت بوده و یک مبلغ در عین اینکه مهارت‌ها، روش‌ها و اصول سنتی را حفظ می‌کند، ولی نیازمند به مهارت‌های امروزی می‌باشد.

وی ادامه داد: تحول در تبلیغ در جهان امروز لازم است، ولی تحول در اصول معنا ندارد، بلکه هدف تحول در راهکارهای انجام رسالت یک روحانی می‌باشد.

تبلیغ در جهان امروز منحصر در روش‌های سنتی نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: تبلیغ در جهان امروز منحصر در روش‌های سنتی نیست، بلکه عرصه‌های تبلیغ تغییر پیدا کرده است و باید گفت حفظ منبر در جهان تبلیغ بسیار لازم است.

وی بیان کرد: رو در رو شدن مبلغ به طور مستقیم با مخاطب یک روش سنتی و بسیار موثر در جهان امروز است، ولی باید از عرصه‌های مهم تبلیغی مثل فضای مجاری و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی غافل نباشیم.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان اینکه  محتوای تبلیغ باید دارای مستند کافی و سند معتبر باشد گفت: با توجه به پیچیدگی‌های خاص دشمنان و سوء استفاده‌های فراوان امروزی از سخنان مبلغین این ضرورت بسیار و دوچندان احساس می‌گردد.

وی مطرح کرد: مبلغ روحانی در تبلیغ باید متانت و سنگینی توام با جذابیت داشته باشد، زیرا جذابیت توام با سبکی و روش های غیر متعارف و غیر عقلایی بسیار مضر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی گفت: مبلغ  باید از سبک‌های مداحی مداحان که ویژگی خاص آنها است پرهیز کند تا اینکه به جای یک مداح قلمداد نشود.

رسالت اصلی  مبلغ در ارائه محتوا و دین مبین اسلام است

وی عنوان کرد: سبک‌های مداحی مبلغان از قدیم الایام مخصوص به خود آنان بوده است و البته این سبک‌ها و روش ها می‌تواند متناسب با مقتضیات امروز تغییر کند، ولی هرگز نباید مبلغ روحانی با یک مداح که هر دو عزیز هستند اشتباه گرفته شود و این به دلیل آن است که رسالت اصلی یک مبلغ در ارائه محتوا و دین مبین اسلام است.

نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: مبلغ دین باید خود را از بدعت‌ها و تشریع‌ها و همه آن چیزی که به یک شکلی از خارج از اسلام ناب محمدی(ص) است دوری کند و از آنچه که احتمال عدم وجود در دین می‌دهد احتیاط نماید و اخلاص و خدامحوری را فراموش نکند، زیرا که تاثیر کلام و مهذب شدن خود و جامعه منوط به اخلاص است و این از همه محورها اهمیت بیشتری دارد.

مبلغ دین باید حامی نظام اسلامی باشد

وی ادامه داد: مبلغ در جهان امروز باید زبان گویای اسلام ناب محمدی (ص)و ایجادکننده وحدت در بین مسلمین و حافظ حوزه‌های علمیه عالم تشیع و حامی نظام جمهوری اسلامی باشد و البته این مطلب منافاتی با انتقاد صحیح و اصلاح‌گرایانه ندارد.

 

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha