چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رئیسی -  تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ دادستان کل کشور، فاجعه منا را یک جنایت خواند و گفت: طبق گزارش ها، مسئله فاجعه منا فراتر از بی کفایتی یا بی توجهی دولت عربستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، شب گدشته در جمع نخبگان دانشگاهی استان خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام محرم و همچنین فاجعه منا، با اشاره به این که دولت عربستان مسئولیت حفظ امنیت حجاج را چه به لحاظ بین المللی و چه به لحاظ قراردادها برعهده داشته است، گفت: حادثه منا دارای یک پیشینه و پسینه است.

 دادستان کل کشور با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و حوادث قبل از آن، گفت: با توجه به شواهد تاریخی، عربستان دارای پیشینه ای سیاه است .

 نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، پسینه این فاجعه را یک جنایت خواند و افزود: طبق گزارش های رسیده، مسئله فاجعه منا فراتر از بی کفایتی یا بی توجهی دولت عربستان است.

  وی با تاکید بر این که اگر عربستان پاسخگو نباشد، باید مستند سازی کرد، گفت: بحث تشکیل کمیته حقیقت یاب باید ادامه پیدا کند و اصرار سعودی ها به عدم تشکیل این کمیته نشان دهنده مجرم بودنشان است.

 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در رابطه با اقدامات مربوط به مستند سازی، گفت: یک شعبه دادستانی در تهران تمام شکواییه ها را جمع آوری می کند و کسانی که شکایت کیفری دارند می توانند به آن جا مراجعه کنند.

 دادستان کل کشور با اشاره به پیگیری حادثه منا از طریق دادگاه بین المللی کیفری، ابراز داشت: شرط حضور در این دادگاه این است که هر دو کشور عضو  آن باشند که متاسفانه عربستان عضویت ندارد، بنابراین باید سازمان ملل موضوع را به دادگاه بین المللی ارجاع دهد.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اعتقاد و باور ما این است که باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و معتقدیم خون مطهرجان باختگان قطعا ابعاد پنهان فاجعه را آشکارخواهد کرد.

دادستان کل کشور با بیان این که قوه قضاییه بصورت جدی این موضوع را پیگیری می کند، افزود: این فاجعه نباید به فراموشی سپرده شود و باید توسط مسئولین حج و دستگاه دیپلماسی به جدیت پیگیری گردد.

 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پاسخ به این سئوال که کم شدن تعداد زائران به سود کیست؟، گفت: این حادثه حتما برنامه ریزی شده بوده و قابل تحلیل است .

 وی خاطر نشان کرد: دست های پشت پرده نمی خواهند اجتماع مسلمانان را ببینند، چراکه آنان وحدت و انسجام مسلمانان و کشورهای اسلامی را نمی پسندند، ولذا برای خدشه دار کردن آن برنامه ریزی و توطئه می کنند.

 نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری  با بیان این که دشمنان با اقداماتی نظیر تفرقه افکنی، جنگ نرم، اهانت به مقدسات و.. می خواهند جلوی وحدت و بیداری اسلامی را بگیرند، گفت: آنها نمی دانند که بیداری اسلامی اتفاق افتاده و خاموش نمی شود.

 وی با اشاره به این که ماهم یک امتداد راهبردی داریم، خاطرنشان کرد: هرکس در جای جای عالم در مقابل نظام استکباری ایستادگی کند در این امتداد راهبردی اسلام قرار گرفته است.

 حجت الاسلام  والمسلمین رئیسی درپایان با بیان این که اراده ای که مبتنی براخلاق و ایمان باشد، پیروز خواهد شد و این وعده الهی است، بیان داشت: امروز جهل زدایی امری است که ما دنبال می کنیم و نظام سلطه تاکید بر گسترش جهل دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha