جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله استادی

عضو شورای عالی حوزه گفت: به قول فرمایش امام علی(ع) اگر چهار گروه به وظیفه خود عمل کنند، جامعه اصلاح خواهد شد و اگر این چهارگروه به وظیفه خود عمل نکنند شرایط بدتر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله استادی ظهر امروز در مراسم عزاداری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، گفت: به قول فرمایش امام علی(ع) اگر چهار گروه به وظیفه خود عمل کنند، جامعه اصلاح خواهد شد و اگر این چهارگروه به وظیفه خود عمل نکنند شرایط بدتر خواهد شد.

وی افزود: اولین گروهی که در این بین اهمیت دارد، عالمان دینی  هستند که ابتدا باید آنچه می دانند را به مردم بگویند و مردم را با معارف دینی آشنا کنند؛ اگر عالمی برای خود سود داشته باشد و نه برای دیگران، این عالم بود و نبودش فرقی ندارد.

آیت الله استادی بیان کرد: نکته دیگر در خصوص عالم این است که یک عالم، باید به علمی که دارد عمل کند؛ جامعه اسلامی باید علمایی داشته باشد که خودشان اهل عمل باشند و برای مردم هم بیان کنند.

وی گفت: اگر عالمی مردم را با دین آشنا نکند و به علمش نیز عمل ننماید نه تنها عامل پیشرفت نیست، بلکه عامل پسرفت و سقوط جامعه نیز می باشد.

این استاد حوزه بیان کرد: گروه دوم تاثیرگذار در سعادت جامعه، عامه مردم هستند؛ این عامه مردم باید به دنبال فراگیری علوم دینی باشند؛ دین مثل رشته های دیگری علمی است که باید با تلاش به آن رسید.

جهل مردم در تشخیص امام به اسلام ضربه زد

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: آنچه در تاریخ اسلام بیش از هرچیزی به اسلام ضربه زده است، جهل مردم است، زیرا این مردم به دنبال تحقیق و کنکاش و علم آموزی نرفتند و دین خود را از دیگران گرفتند و به همین خاطر درتشخیص امام خود اشتباه کردند.

وی افزود: اگر در یک روستایی عالم حضور داشته باشد، ولی علم خود را به مردم یاد نمی دهد و یا به علمش عمل نکند این روستا هم مثل روستایی است که تا به حال هیچ عالمی پای خود را آنجانگذاشته است تازه ممکن است اثر سویی هم داشته باشد که آن روستا نداشته باشد.

آیت الله استادی بیان کرد: عامل سوم در بقای دین در جامعه آن است که در این جامعه ای که فقیر و غنی را در دل خود جای داده است هر دو به وظیفه خود عمل کنند.

وی گفت: اگر ثروتمندی نخواهد مال خود را بین مردم ضعیف تقسیم کند، قطعا  جامعه روز به روز به زوال نزدیک خواهد شد؛ ائمه(ع)  بیان می کنند، باید آنچه که مازاد زندگی ماست به مردم کمک کنیم و این مال را در راه خدا بدهیم و اگر این کار را نکنیم یک دشمنی حادی بین این دو قشر ایجاد می شود.

این استاد حوزه بیان کرد: عامل چهارم این است که فقرا دین خود را به دنیا نفروشند و آخرت خود را به دنیا نفروشند؛ یعنی فقرا به بهانه فقر نباید به هر کاری دست بزنند.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: اگر خانواده ای فقیر، اما متدین باشد به خاطر فقر به دنبال کسب مال از راه غیر حلال نمی رود؛ زیرا اگر زن دین نداشته باشد شوهرش را برای کسب مال حرام ترغیب می کند.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha