جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌فرماید خدای متعال با آیه «اقْرَأْ باسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» شروع می‌کند، این در حالی‌است که در ساختار نظام‌های آموزشی خارج و داخل «رَب» جایگاهی ندارد و جهان منهای «ربّ» معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در دیدار حسن عباسی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی، با تأکید بر این‌که علوم غربی بر مبنای هیچ یک از مبانی ادیان الهی بنا نشده است، اظهار کرد: حتی اگر علوم غربی بر مبنای تثلیث هم باشند، رنگ و رد پایی از خدا، توحید و دین در آن‌ها دیده می‌شد.

وی ادامه داد: آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌فرماید "خدای متعال با آیه «اقْرَأْ باسم رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» شروع می‌کند، این در حالی‌است که در ساختار نظام‌های آموزشی خارج و داخل «رَب» جایگاهی ندارد و جهان منهای ربّ معرفی می‌شود و این الحاد است".

امام جمعه قزوین با اشاره به این‌که معادل امروزی  واژه قرآنی جعل، شبیه نصب است، بیان کرد: همان‌گونه که گوشی تلفن همراه تولید و بر روی آن برنامه‌های متعددی نصب می‌شود، می‌بینیم خداوند با خلقت آسمان‌ها و زمین «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ» چیزهایی مانند شب و روز را با آن زمینه‌سازی می‌کند، و لذا «جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ» بیان می‌شود و یا در جای دیگر «وَاللّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ» زمینه «وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ» است.

وی با تأکید بر این‌که قرآن حساب «مال» را از «رزق» جدا می‌داند، افزود: خداوند در قرآن مال را فتنه و برای آزمایش انسان معرفی می‌کند و به رزق که می‌رسد با بیان آیه «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ»، مبنای آن را خداوند معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در خصوص «قرض» آیه «إِن تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا» را بیان فرموده اما این مهم در نظام ربوی جایگاهی ندارد و حتی مورد تمسخر قرار می‌گیرد؛ چرا که نظام آنها را در هم می‌ریزد.

وی، اصلاح نظامات موجود بر مبنای قرآن را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با رجوع به قرآن کریم مبانی گفته‌های رهبر معظم انقلاب را هم پیدا می‌کنیم و بیش‌ازپیش به اهمیت آن پی خواهیم برد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: خدای متعال آنجا که از ماده و دنیا صحبت می‌کند، می‌فرماید ما ابر و باد و زمین را مهیای رویش قرار دادیم، گیاهان را رویاندیم و خوراکی‌ها را مهیا کردیم و در نتیجه می‌گوید بخورید و از آن به چهارپایانتان هم بدهید و این مهم بیان‌کننده آن است که وقتی خداوند صحبت از ماده می‌کند تفاوتی میان انسان و حیوان قائل نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی اذعان داشت: آنجایی که صحبت از معرفت و قلب سلیم است می‌فرماید: «شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ» این انسان کنار فرشتگان و خدا قرار می‌گیرد و این مهم با محوریت روح است.

وی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «علیکم بالقران فاتخذوه اماما و قائداً» یعنی قرآن را پیشوا و رهبر خود قرار دهید و یا در اصول کافی فرموده‌اند: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ» یعنی «هرگاه آشوب ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن رو آورید» و پس از این جمله می‌فرمایند: «مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَی الْجَنَّةِ» یعنی هر کس قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهد او را به بهشت می‌رساند و هر کس به قرآن پشت کند او را به جهنم سوق می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در قزوین با تأکید بر این‌که قرآن در بسیاری مسائل روشن و شفاف صحبت کرده است، گفت: خداوند در آیه 105 قرآن با بیان «مَّا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَلاَ الْمُشْرِکِینَ أَن یُنَزَّلَ عَلَیْکُم مِّنْ خَیْرٍ مِّن رَّبِّکُمْ» تمام اصحاب مذاکره با غرب را نشان می‌دهد و می‌فرماید کافران چه آنهایی که اهل کتاب و چه آنهایی که مشرک هستند دوست نمی‌دارند کوچک‌ترین خیری به شما برسد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با تأکید بر این‌که باید نگاه‌ها و امید انسان به خدا و قرآن باشد. بسیاری از آیه‌های قرآن روشن و واضح است و به سرعت موضوع را مشخص می‌کند.

وی با بیان این‌که قرآن به صراحت می‌گوید در دنیا دو نوع ولایت وجود دارد، افزود: خداوند با بیان «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ  وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ» می‌فرماید: مؤمنان ولی و کافران صاحب اولیاء هستند و هر کس از راه می‌رسد، ولی کافران است و این مخالف آزادگی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha