جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نعمت الهی - قزوین

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به پیام های عاشورا برای جامعه کنونی، گفت: حوزه و روحانیت باید با تبلیغ موثر و کارآمد پیام های عاشورا را به جامعه انتقال دهند.

 حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ عاشورا و انتقال پیام های آن به جامعه، گفت: تبیین پیام های عاشورا از رسالت های امروز حوزه و روحانیت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: حوزه های علمیه و روحانیت، رسالت بسیار سنگینی برای تبیین فرهنگ حسینی و حقایق عاشورا بر عهده دارند.

متن گفتگو با حجت الاسلام نعمت اللهی در ادامه می آید.

نقش حوزه‌های علمیه در توسعه و نهادینه سازی پیام ها و فرهنگ عاشورا چیست؟

حوزه‌های علمیه مهمترین ارکان هدایت‌گری مردم هستند و مکان‌هایی می‌باشند که رهبران معنوی مردم در آنجا تربیت می‌یابند، بنابراین باید تلاش کنند تا از ورود شبهات به اندیشه دینی افراد جلوگیری کنند، همچنین آگاه باشند که رسالت بسیار سنگینی برای تبیین فرهنگ حسینی و حقایق عاشورا بر عهده دارند.

توسعه فرهنگ عاشورا با تبلیغ دین گره خورده است، به نظر شما تبلیغ موثر چه ویژگی هایی دارد؟

برای این که یک تبلیغ مؤثر واقع شود باید به چهار مسئله توجه کرد، نخستین عنصر، پیام‌دهنده است که باید قوی و آماده باشد تا کلامش نافذ شود و روی پیام‌گیرنده تأثیر بگذارد؛ عنصر دوم شخص گیرنده پیام است که باید شخص پیام‌دهنده آن را شکار کند و متناسب با او، پیامش را به او منتقل کند، این پیام می‌تواند برای یک شخص روستایی باشد یا برای یک فرهیخته دانشگاهی و یا حتی برای یک بی سواد.

سومین مسئله نیز محتوای پیام می‌باشد که از همه مهمتر است و باید بسیار به آن توجه شود، چون پیام تکراری مهمترین چیزی است که مستمعین را فراری می‌دهد، باید بتوانیم خود را به روز کنیم تا این مشکل را برطرف کنیم.

چهارمین مورد در بحث تبلیغ، ابزاری هستند که ما از آن‌ها برای تبلیغ استفاده می‌کنیم؛ ما باید بتوانیم از ابزار خوب و کارآمدی چون ماهواره و فضاهای مجازی استفاده کنیم تا پیاممان به درستی به گیرنده پیام منتقل شود.

به نظر شما چیزی که در عزاداری‌‌های امروزی قابل تأمل است، چیست؟

متأسفانه یکی از مسائلی که از قدبم‌الایام در عزاداری‌های حضرت سیدالشهدا(ع) وجود داشته است، استفاده ابزاری از مجالس عزاداری و نام امام حسین(ع) بوده است، همانند آنچه که سلاطینی چون رضاخان می‌کردند و با حضور در مجالس عزاداری، خود را خوب جلوه می‌دادند؛ امروز نیز این امر مشهود است و عده‌ای در صدد این هستند که از هیئات و مجالس عزاداری امام حسین(ع) استفاده ابزاری بکنند.

در این باره می‌شود به سیاست‌بازانی اشاره کرد که با ورود به فضای معنوی هیئات و مجالس عزاداری، با منفعت طلبی آن‌ها را از کالبد معنوی خود خارج و به فضاهایی وارد می‌کنند که در شأنشان نیست و این باعث می‌شود که آسیب‌پذیری جامعه بالا برود.

آیا مجالس عزاداری امام حسین(ع) باید به دور از  سیاست باشد؟

قطعا خیر، سیاست در دل عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) قرار دارد؛ ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و امثال آن همگی از سیاست‌هایی هستند که امام حسین(ع) در روز عاشورا به آن‌ها توجه خاصی داشت؛ بنابراین مجالس امام حسین(ع) باید همیشه همراه با سیاست‌های تبیین شده توسط آن حضرت اداره شود، اما نباید اجازه داد تا سیاسی‌بازی‌های جناحی وارد مجالس شوند، چون باعث خواهند شد که هدف اصلی گم شود.

یک مجلس عزاداری چه زمانی می‌تواند تأثیر واقعی خود را روی افراد اعمال کند؟

زمانی این امر میسر است که بعد فرهنگی و معنوی هیئت بر سایر جنبه‌های آن بچربد و معنویت زمام مجالس و هیئات را در دست بگیرد؛ در این صورت است که تأثیرات مجالس عزا را بر افراد مشاهده خواهیم کرد، همانطور که امام خمینی(ره) پیروزی انقلاب را نتیجه تأثیر فرهنگ عاشورا بر مردم معرفی می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha