جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی

حوزه/ با مطالعه و بررسی نهضت کربلا و فرمایشات امام حسین (ع)، مایه‌های عظیمی از آماده‌سازی جامعه، توانمندسازی و بصیرت بخشی به‌دست می‌آید که استفاده از آنها می‌تواند کشور را در مقابل هرگونه خطری بیمه کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در دیدار جمعی از مدیران و مسئولان استان قزوین که به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، با تسلیت عزاداری ایام محرم، اظهار کرد: امروز تمام آنچه که از اباعبدالله الحسین (ع) در تاریخ چندماهه حرکتشان از مدینه تا کربلا به‌دست ما رسیده، عناصر و مایه‌های پدافند غیرعامل هستند.

وی ادامه داد: با مطالعه و بررسی نهضت کربلا و فرمایشات امام حسین (ع) مایه‌های عظیمی از آماده‌سازی جامعه، توانمندسازی و بصیرت بخشی به‌دست می‌آید که استفاده از آنها می‌تواند کشور را در مقابل هرگونه خطری بیمه کند.

*باور وجود تهدید

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که "باور وجود تهدید"، اولین قدم در پدافند غیرعامل است، بیان کرد: به عنوان نمونه کمبود آب همواره تهدید جدی به شمار می‌آید، اما مصرف بی‌رویه بیان‌کننده این مطلب است که هنوز این باور در جامعه ایجاد نشده که کمبود آب یک تهدید است.

*ضرورت دشمن‌شناسی

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که باورسازیِ تهدیدات دشمن اولین قدمی است که امام حسین (ع) در نهضت کربلا برداشت، اذعان کرد: امام حسین (ع) در پاسخ به استاندار مدینه مبنی بر بیعت ایشان با یزید، ابتدا خود را معرفی کردند و سپس یزید را انسانی شراب‌خوار که فسق و فجور را بدون خجالت انجام می‌دهد و خون بی‌گناه را به ناحق می‌ریزد، معرفی می‌کند و می‌فرماید که مثل من با مثل یزید در هر کجای عالم و در هر زمانی بیعت نمی‌کند و این مهم بیان‌کننده دشمن‌شناسی امام است و باید برای همگان اصل قرار گیرد.

*مقابله با دشمن

وی، "دشمن‌شناسی" را یکی از موضوعات اساسی قرآنی معرفی کرد و افزود: مرحله بعد از دشمن‌شناسی، اهمیت مقابله با دشمن است و بنای دین بر این است که ما هرگز با دشمن بیعت نکنیم و با تمام توان در مقابل آنها ایستادگی کنیم.

*اصلاح امور

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، وجود "اراده اصلاح امور در جامعه" را ضروری خواند و گفت: امام حسین (ع) می‌فرمایند: من اراده کرده‌ام که امت جدم را اصلاح کنم؛ ایجاد اراده اصلاح امور در بین اقشار مختلف جامعه یکی از کارهای مهمی است که در پدافند غیرعامل باید دنبال شود.

*امر به معروف و نهی از منکر

امام‌جمعه قزوین، "امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر" را گام دیگری در پدافند غیرعامل معرفی و خاطرنشان کرد: اگر ما دائم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه تبیین کنیم و در این امر به‌جا ورود پیدا کنیم، در مسیر اصلاح جامعه حرکت کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از عوامل بسیار مؤثری است که آسیب‌ها را برطرف می‌کند، توان مقابله مردم با دشمن را افزایش می‌دهد و جامعه را به معنای واقعی کلمه در همه عرصه‌ها بسیجی می‌کند.

*دنیاپرستی

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: یکی از مشکلات و کمبودهای اساسی به ویژه در زمان وقوع فتنه‌ها، "دنیاپرستی" است و این موضوع ضرورت پدافند غیرعامل را به خوبی نمایان می‌کند؛ فتنه‌ 88 نمونه بارز این معناست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به گفته‌های برخی مبنی بر مذاکره امام حسین (ع) با عمربن سعد، بیان کرد: برخی‌ها ممکن است غرضی نداشته باشند، اما درک درستی هم از نهضت حسینی ندارند، امام حسین (ع) خواستند عمر بن سعد را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر بعضی از اسناد عاشورایی را ببینند از گفته‌های خود شرمنده می‌شوند و حرفشان را پس می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اینکه دنیاپرستی ریشه بسیاری از فسادها در جامعه را فراهم می‌کند، افزود: امام حسین (ع) می‌فرماید نباید انسان برای چیزی که روزی می‌خواهد از آن جدا شود، بخل بورزد و وظیفه دینی‌اش را انجام ندهد.

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: دین اگر عمیق نباشد، لقلقه زبان می‌شود و اگر می‌خواهیم با امام حسین باشیم، باید از فتنه کناره‌گیری کنیم. هرکس با فتنه است باید شرمنده باشد که نام امام حسین (ع) را بر زبان بیاورد و کسانی که در بین این دو جریان قرار دارند، مجموعه‌ای از صفات خائن و منافق را با هم دارند.

وی افزود: اگر مساجد، نمازهای جمعه و جماعت، معرفت دینی‌ و ... را تقویت کنیم، پدافند غیرعامل را تقویت کرده‌ و جامعه را در مقابل دشمن، خطرها، آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بیمه کرده‌ایم.

*تقویت حوزه های اعتقادی و فرهنگی در پدافند غیر عامل

امیر عبدالرضا شهری، فرمانده لشگر 16 زرهی قزوین هم در این دیدار در خصوص اهمیت پدافند غیرعامل گفت: در پدافند غیرعامل تقویت حوزه های اعتقادی و فرهنگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با بیان این‌که اگر مقاومت اعتقادی و فرهنگی وجود نداشته باشد، در واقع مقاومت در مقابل دشمن شکل نمی‌گیرد، بیان کرد: اگر بتوانیم مقاومت اعتقادی و فرهنگی را بالا ببریم به خوبی می‌توانیم فتنه‌های دشمنان را خنثی کنیم.

افشار، مدیرکل پدافند غیرعامل قزوین نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته ارائه کرد و گفت: طی دو سال گذشته به همت کارگروه‌ها و حمایت‌های همه مسئولان، رتبه برتر کشور را کسب کرده‌ایم.

وی به تشریح برنامه های هفته پدافند غیر عامل پرداخت و بیان کرد: هشت حوزه که پدافند غیرعامل در آنها نقش دارند، شناسایی شده و با رویکرد متفاوتی نسبت به گذشته فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha