جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیخ حسین زاهد

حوزه/ امر به معروف و نهی از منکر، دو فرضیه بزرگ از فروع ده‌گانه اسلام است که حفظ دین وقوام شریعت به نوعی وابسطه به آن دو است، قرآن کریم نیز عنایت خاصی نسبت به این موضوع دارد.

خداوند متعال در قرآن می فرماید:

وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکرِ /لقمان17

و امر به معروف و نهی از منکر کن

*حکایت

 آیت الله مجتهدی می فرماید: روزی شیخ محمد حسین زاهد با عده ای از شاگردانشان به باغ دولت آباد در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) رفته بودند، در آن حوالی عده ای جوان مشغول لهو و لعب و تنبک زدن و رقصیدن بودند که ایشان با دیدن این منظره بسیار ناراحت شدند و از باب امر به معروف و نهی از منکر پیغام دادند که این کار منکر است، آن را ترک کنید ولی آنها گوش ندادند.

 در میان آنها شخص تنبک زنی بود که مجلس را گرم می کرد و بقیه افراد مشغول لهو ولعب بودند، مرحوم شیخ جوان تنبک زن را نفرین کرد که خدایا همان طور که او دل ما را به درد آورد دلش را به درد بیاور.

 فردای آن روز وقتی ایشان به درس رفتند شخصی آمد و گفت: آقا پسری که شما نفرینش کردید از دیشب تاکنون به دل دردی شدید مبتلا شده به حدی که دکترها نمی توانند درد او را ساکت نمایند، و همواره آه و ناله می کند، ظاهراً به خاطر این است که شما را ناراحت کرده است، خواهش می کنم که شما از او راضی شوید، مرحوم شیخ هم فرمودند: ما او را بخشیدیم و با این جمله بلافاصله آن جوان آرام شد. 1

امر بر نیکی  کن و نهی  از بدی                           تا   شوی مقبول  ذات  سرمدی

1.       با اقتباس و ویراست از کتاب آداب الطلاب

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha