شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام حسین(ع)

حوزه/نشست علمی «هنرعاشورایی – هنر صالحین» با حضور کارشناسان و نخبگان هنری و علاقمندان به هنر عاشورایی و دینی، در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در این نشست که به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران و در حاشیه نمایشگاه آثار عاشورایی استاد عبدالحمید قدیریان با عنوان "آسمان حسین علیه السلام" بر پا شد، چهار تن از اساتید برجسته دینی و هنری کشورمان به عنوان سخنران به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

دکتر مرتضی گودرزی، مسئول هنرهای تجسمی حوزه هنری استان تهران در این نشست با اشاره به تعاریف مختلف از هنر دینی گفت: در حوزه پژوهش‌های آخرالزمانی اگر قرار باشد هنر عاشورایی را به متن جامعه بیاوریم، نیاز به تبیین نظریه پردازی هنر آخرالزمانی داریم و در واقع پیام هنر عاشورایی هنر آمادگی برای ظهور است.

وی با تاکید بر درک واقعی از پیام عاشورا افزود: از آنجا که سفارش تمام بزرگان دین این بوده است که پیام عاشورا نباید منحصر به منطقه جغرافیایی کربلا باشد و هنرمند متعهد هم در راستای اجرای این دستورات باید در قبال جامعه جهان  و تاریخ احساس مسئولیت کند. امروز هنرمند متعهد و دین باور نباید در قبال فجایع بشری از جمله کشتار کودکان بیگناه در یمن سکوت کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با ابراز تأسف از اینکه منابع درسی دانشگاهی ایران عمدتاً غربی است، گفت هنرمندان باید با آموزه های هنر ایرانی و اسلامی آشنا شوند. چرا که گرفتن الگو از مؤلفه های غربی محکوم به شکست است.

حجت الاسلام اصفهانیان از پژوهشگران حوزه مهدویت و مدیر گروه مطالعات قرآن، حدیث، ادیان و مهدویت مرکز پژوهشهای مسجد مقدس جمکران نیز در این نشست اظهار کرد: بر این باوریم که پژوهش در پیوند با هنر می تواند در فرهنگ سازی جامعه نقش بسزایی را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین ابزار در حوزه فرهنگ، ابزار رسانه است اظهار داشت: اندیشه ای که در کتابخانه بماند اندیشه مرتفعی نیست. می بایست اندیشه های مرتفع و کاربردی را در معرض و منظر هنرمندان متعهد قرار داد تا فرهنگ ساز شوند. ساخت و ساز تمدنی بدون استفاده از ظرفیت های هنری شکل نمی گیرد.

اصفهانیان در موضوع نیاز محصولات دو طیف فرهیخته پژوهشگر و هنرمند به یکدیگر افزود: امتداد پژوهش نیاز به فضای هنری دارد و آثار هنرمندان نیز اگر از منظر دینی نباشد، آثاری غفلت زا خواهد بود. ما در مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران بنا داریم که از ظرفیت عظیم پژوهشگران و هنرمندان کشور بهره برده و حرکت در این مسیر تمدنی را هموار نماییم.

استاد عبدالحمید قدیریان، پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی نیز در ادامه این نشست افزود: امروز شاهدیم که به برکت انقلاب اسلامی مبحث هنر جایگاه خود را در حوزه های مذهبی و علمی یافته است.

وی با تاکید بر اینکه هنر دینی باید موجب وحدت و همدلی موحدان جهان باشد، افزود: اگر هنرمند توصیف صحیحی از دین نداشته باشد نمی تواند هنرمند دینی باشد و مفهوم دین باید در هنرهای هنرمند متجلی شود.

قدیریان تاکید کرد: جنس هنر، جنس معرفتی و احساسی است و تا زمانی که هنرمند در فضایی که می خواهد خلق کند سیر نکند نمی تواند حق مطلب را ادا کند.

مجتبی فرآورده نویسنده و کارگردان سینما نیز دیگر سخنران این جلسه بود. وی با اشاره به ضرورت تعامل هر چه بیشتر حوزه های هنری و دینی گفت: برگزاری چنین نشست هایی می تواند زمینه ساز مناسبی برای تعامل و ارتباط تنگاتنگ عرصه های هنری و دینی باشد.

فرآورده تلاشهای مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران در تعامل با هنرمندان را ستود و گفت: پاسخگویی به برخی پرسش‌ها و شبهات هنرمندان در ارتباط با دین و فهم بهتر آنان از مسایل دینی، تنها با ارتباط با حوزه های علمیه تفسیر می شود و برگزاری چنین نشست هایی در درک این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

گفتنی است نشست فرهنگی "هنر عاشورایی – هنر صالحین" در حاشیه رونمایی از 28 اثر عاشورایی و ارزشمند عبدالحمید قدیریان هنرمند برجسته کشورمان در قالب برپایی نمایشگاهی با عنوان "آسمان حسین علیه السلام" در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

انتهای پیام 313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha