شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اعرافی -  ابتکار

حوزه/ جامعة المصطفی با همکاری جهاد کشاورزی در حوزه آب و منابع طبیعی موسوعه ودایرة المعارف ارزشمندی را در حال تدوین دارد و تا کنون چند جلد آن به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در این دیدار معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این که جامعة المصطفی بخش بین المللی حوزه و تربیت طلاب غیر ایرانی را بر عهده دارد، تصریح کرد: آنچه امروز تحت نام المصطفی در شهر مقدس قم فعال است به لحاظ کیفی و تنوع ملیتی در تاریخ گذشته‌ حوزه‌های علمیه بی سابقه است.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جامعه المصطفی حرکت خویش را در پرتو انقلاب اسلامی  آغاز نموده و اکنون مسیر رشد و بالندگی را طی می‌کند.

رئیس جامعة المصطفی، خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر 40 هزار نفر از 120 ملیت جهان از جامعة المصطفی فارغ التحصیل شده و در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی جهان فعال هستند.

وی، شبکه‌های فعالیتی فارغ التحصیلان المصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: شبکه‌های حوزوی، تبلیغی، دانشگاهی، آموزشی، رسانه، تحقیق و ترجمه، اجتماعی و ... از مهمترین بسترهای فعالیتی دانش آموختگان المصطفی به شمار می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که مجموعه نظام آموزشی و برنامه‌ای المصطفی معطوف به توسعه کارگروه‌های گوناگون علمی و پژوهشی است، یادآور شد: المصطفی ضمن حضوری فعال، با توسعه عرصه‌های مختلف فکری و معرفتی، مشاغل و مناصب و عرصه‌های گوناگونی را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به این که بیش از 30 هزار نفر در مجموعه‌های مختلف جامعة المصطفی در حال تحصیل هستند، ابراز داشت: فعالیت این عزیزان در بیش از 800 واحد آموزشی و پژوهشی جهان می‌باشد که در سه گروه تابعه، پیوسته و همکار تعریف می‌شوند.

رئیس جامعة المصطفی گزارشی از راه‌اندازی رشته‌ها و گرایش‌های مختلف آموزشی المصطفی ارائه کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی 150 رشته و گرایش را در مقاطع کاردانی تا دکتر و نیز مقاطع ویژه حوزه‌های علمیه با تعابیر خاص خود، ارائه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، نظام رشته‌ای دروس جامعه المصطفی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: علوم عقلی، فقه و حقوق، تفسیر و قرآن، علوم اجتماعی، حوزه ادیان و مذاهب و زبان و فرهنگ‌ها از مهمترین قلمروهای رشته‌ای جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که المصطفی در بیش از 70 کشور جهان حضوری فعال دارد، اظهار داشت: جامعه المصطفی با راه اندازی 15 مرکز پژوهشی، 10 قطب زبانی را به منظور ترجمه آثار پژوهشگران راه اندازی نموده است.

وی در ادامه با بیان این که المصطفی خود را میراث دار تاریخ هزار ساله حوزه‌های علمیه می‌داند، یادآور شد: جامعه المصطفی بر آن است تا میراث حوزه‌های علمیه را در قالب های نو بازسازی نموده، به جهانیان عرضه کند.

رئیس جامعة المصطفی شفافیت و رسمیت حضور را از مهمترین سیاست‌های جامعه المصطفی دانست و ابراز داشت: المصطفی ضمن تأکید بر نگاه فرا مذهبی، تقریبی و تعاملی؛ دوره‌هایی را نیز برای آشنایی غیر مسلمانان با معارف ناب الهی برگزار می‌کند.

وی با بیان این که المصطفی با نگاهی راهبردی، تمام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را بر اساس اسنادی مدون و مصوب پیگیری می‌گردد، خاطرنشان کرد: این نهاد در عصر حاکم شدن رقابت‌های فکری و معرفتی بر جهان، گفتمان حوزه و انقلاب اسلامی را به جهانیان عرضه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، سه قطب کلان فکری و معرفتی حاکم بر جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: جامعه المصطفی ضمن ارائه معارف اهل بیت(علیهم السلام)، آموزه‌های دینی و فقهی  مذاهب مختلف اسلامی را بر اساس مبانی فقهی آن مذهب، ارائه می‌کند؛ این مهم بارزترین تفاوت المصطفی با دیگر قطب‌های معرفتی حاکم بر جهان اسلام است.

وی، خدمت‌رسانی قابل توجه جامعة المصطفی به فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی را از مهمترین دستاوردهای این نهاد در مقایسه با مراکز همسو عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی بالغ بر 100 هزار نفر از طلاب، فرزندان و همسران ایشان، را با زبان و ادب فارسی آشنا نموده است. در هیچ جای دیگر نمی‌توان چنین گستره فعالیتی را مشاهده نمود.

رئیس جامعة المصطفی در بخش پایانی سخنان خود به حوزه‌های مشترک فعالیتی المصطفی و سازمان محیط زیست اشاره نمود و خاطرنشان کرد: المصطفی با ورود به کارهای علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف زیست محیطی، می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی را ارئه دهد.

وی با بیان این که جامعة المصطفی تاکنون رشته کارشناسی ارشد فقه و محیط زیست را راه‌اندازی کرده است، اذعان داشت: "فلسفه محیط زیست"، "اخلاق محیط زیست" و "محیط زیست در تاریخ و تمدن اسلامی" از دیگر رشته‌های ترسیمی جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر این که جامعة المصطفی راه اندازی رشته‌های محیط زیستی را در کنار رشته‌های فلسفی، کلامی و تمدنی اسلام بر خود فرض می‌داند، تصریح کرد: المصطفی با همکاری جهاد کشاورزی در حوزه آب و منابع طبیعی موسوعه ودایرة المعارف ارزشمندی را در حال تدوین دارد؛ تا کنون چند جلد آن به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha