جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ مدیرگروه تمدن اسلامی دفتر تبلیغات: اربعین یک اعجاز است و همه اختلافات در مسیر اربعین حل و فصل می شود و این سنت در عراق کاملا مشهود است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین بابایی امروز در نشست «علمی نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» گفت: یکی از آسیب های جزیی اربعین، تکه تکه کردن و پاره کردن اربعین است؛ ایرانی و شیعی کردن اربعین، اساسا کار درستی نیست.

وی افزود: در اربعین یا خادم الحسین(ع) هستیم یا زائرالحسین(ع) و خارج از این جریان هر کسی بخواهد حاشیه ای بر این واقعیت ایجاد کند در حقیقت خاصیت امت ساز اربعین را کمرنگ کرده است.

مدیر گروه تمدن اسلامی دفتر تبلیغات گفت: در خصوص اربعین، تحقیقات، یا تاریخی بوده است و یا کلامی و یا ادبی؛ متاسفانه هنوز کاری فراتر از این حوزه در خصوص پژوهش های اربعینی انجام نشده است.

وی افزود: اگر در واژگان اجتماعی قرآن، امت را به عنوان کلانترین و بزرگترین واحد اجتماعی در قرآن قلمداد کنیم و از دیگر سوی، چنین ماموریتی داشته باشیم که اسلام را در مقیاس یک امت ببینیم و قرار باشد که اسلام در وضعیت امت گونه خود متبلور شود، طبیعی است که تحلیل های بعدی خود را در همین راستا مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی اظهارکرد: مسیحیت با توسعه نماد صلیب و نمایش رنج مسیح و امید به آینده ای که به آن اعتقاد دارند یک دورنمای روشن را برای خود ایجاد کرده است؛ ولی در اسلام این آینده روشن، به شکل یک تجمع تبلور خواهدداشت و مسایل فردی نخواهد بود.

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: سوال این است که چه باعث شد که امت اسلام، مبدل به امت اسلامی شود و تمدنی را در این زمینه ایجاد کنیم؛ برخی در این زمینه روی شریعت تاکید دارند؛ برخی دیگر عرفان و قرآن را عامل وحدت امت اسلامی بیان کرده اند.

مدیر گروه تمدن اسلامی دفتر تبلیغات گفت: هنوز نظریه حبی در جامعه اسلامی مورد کنکاش واقع نشده است؛ محبت اهل بیت(ع) مختص به شیعه نیست و اهل سنت نیز این محبت را دارد؛ در واقعه عاشورا نیز کتب فراوانی چه در زمینه مقتل و بعد شناسی عاشورا، از سوی اهل سنت نوشته شده است؛ حتی در اندلس نیز این سنت عاشورایی حضور داشته است.

وی افزود: در زمینه عاشورا و اربعین می توانیم دامنه را افزایش دهیم و در ایستگاه های معرفتی، راه را برای هر کسی که در دنیا به دنبال حقیقت می گردد، باز بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی اظهارکرد: اربعین یک اعجاز است و همه اختلافات در مسیر اربعین حل و فصل می شود و این سنت در عراق کاملا مشهود است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha