پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام سلیمی

حوزه/ متاسفانه گاه برخی برنامه های صدا وسیما به جای آن که به تقویت فرهنگی ملی و اسلامی بینجامد، مروج فرهنگ مصرف گرایی غرب است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد سلیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به چهاردهم آبان ماه که به نام روز فرهنگ عمومی نامیده شده است، اظهار داشت: فرهنگ عمومی آن طور که اساتید و کارشناسان نیز به تعریف آن پرداخته اند مجموعه منسجمی از ارزش ها، اهداف ، عقاید و باورها و رسوم و هنجارهای یک ملت و جامعه را شامل می شود.

وی با بیان این که فرهنگ نشانگر میزان پیشرفت و تعالی یک جامعه و یا برعکس پسرفت و عقب اُفتادگی آن است، گفت: از این رو چندان جای سوال و تعجبی نیست که چرا دشمن برای نفوذ به کشور ما و تغییر ارزش ها و باورهای ما روی مسایل فرهنگی و به طور کلی فرهنگ متمرکز است و برای این نفوذ به طور جدی برنامه ریزی می کند.

*نفوذ فرهنگی؛ راهبرد اصلی دشمنان انقلاب و نظام

وی تاکید کرد: در واقع دشمن برای نفوذ در یک جامعه از جمله جامعه دینی ما همیشه مترصد آن است که فرهنگ استعماری خود را وارد کند و برای این منظور البته بسترها و مقدمات کارش را از طریق رسانه ها، فضای مجازی و همچنین عوامل نفوذی خود آماده می کند.

دادستان سابق دادگاه ویژه روحانیت همچنین با بیان این که تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت فرهنگ نسبت به اقتصاد و امور دیگر باید الگویی فراروی مسئولان و کارگزاران نظام باشد، گفت: انحطاط یک جامعه در درجه اول ریشه در انحطاط فرهنگی و اخلاقی آن جامعه دارد و لذا تلاش دشمن هم این است که قبل از هر چیز از طریق فرهنگی ضربه اش را به انقلاب و نظام اسلامی وارد آورد.

وی افزود: در واقع دشمن به جای رویارویی مستقیم با ارزش های دینی ما دنبال این است که در فرآیند جنگ نرم فرهنگی ، یک سری اموری را که از نظر زیربنایی فرهنگ دینی ما را خدشه دار می کند و زیر سوال می برد جایگزین ارزش ها و باورهای اصیل دینی کند.

*انتقاد از برخی برنامه های رسانه ملی

حجت الاسلام و المسلمین سلیمی همچنین در ادامه ضمن انتقاد از رویه برخی رسانه های داخلی از جمله صدا و سیما تصریح کرد: متاسفانه گاه برخی برنامه های صدا وسیما به جای آن که به تقویت فرهنگی ملی و اسلامی بینجامد، مروج فرهنگ مصرف گرایی غرب است از جمله پخش قرعه کشی تبلیغات کالاها که متاسفانه خیلی از آن ها اصلاً تولید داخل هم نیستند و در واقع با این گونه برنامه ها مردم را وارد یک رقابت نادرست برای مصرف بیشتر و غیرمعقولانه کرده و به افزایش تب مصرف گرایی در جامعه دامن می زند.

وی بیان داشت: در این شرایط اقتصادی که دچار رکود و تورم و بیکاری هستیم واقعاً چرا باید میلیاردها تومان سرمایه ملی از جیب مردم مستضعف به خاطر عملکرد نادرست رسانه به جیب گشاد صاحبان سرمایه ها و عموماً بیگانگان برود.

*تبلیغات نادرست رسانه ای به فرهنگ عمومی ضربه می زند

وی با بیان این که بی شک این تبلیغات نادرست و رویه غلط رسانه ای به فرهنگ عمومی جامعه ضربه می زند، گفت: حضرت امام (ره) فرمود صدا و سیما دانشگاه عمومی است و طبعاً این دانشگاه باید فرهنگ ساز باشد؛ آن هم فرهنگی که مطابق با آموزه های دینی ماست نه فرهنگ غربی و چرا ما باید گاهی حواسمان نباشد که با دست خود در این دام ها می اُفتیم.

*نوع پوشش و مد و آرایش در فرهنگ عمومی

این عضو شورای نگهبان همچنین ادامه داد: علاوه بر مساله مصرف گرایی، نوع پوشش و مد و آرایش در شکل دهی به حوزه فرهنگ عمومی بسیار تاثیرگذار است و متاسفانه پوشش و مد برخی جوانان از جمله بانوان در جامعه ما آن چیزی نیست که اسلام عزیز به ما می گوید و این بیم می رود که با تشدید این وضع نامطلوب ، خواسته و یا ناخواسته اهداف دشمن در عرصه فرهنگی محقق شود.

وی افزود: ما گاهی حواسمان نیست که از فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی خود غافل شده و فرهنگ بیگانه را الگو قرار می دهیم که این الگوگیری می تواند در حوزه مصرف و چشم و هم چشمی ها باشد و یا نوع لباس و مد و آرایش و یا موضوعات دیگری که به حوزه سبک زندگی باز می گردد.

*اصلاح الگوی مصرف؛  نشانه سلامت فرهنگ عمومی 

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دین مبین اسلام با بریز و بپاش و اسراف کاملاً مخالف است، گفت: عدم صرفه جویی و قناعت و تشدید اسراف و تبذیر باعث وابستگی اقتصادی کشور به بیگانگان می شود و از سویی خود نشانه ای است که فرهنگ عمومی ما در وضع مناسبی به سر نمی برد ، بنابر این همه باید در مسیر اصلاح الگوی مصرف که اتفاقاً دغدغه جدی رهبری از دیرباز است و شعار یکی از سال های اخیر نیز بود ، حرکت کنیم.

*بی توجهی به فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، چرا؟!

وی یکی از شاخصه های مهم فرهنگ عمومی مورد انتظار جامعه اسلامی را اهتمام اعضای جامعه به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و اظهار داشت: بی تفاوتی و کم تفاوتی برخی از زنان و مردان جامعه نسبت به مفاسد و ناهنجاری ها و عدم تلاش برای اصلاح آن ها نشانه خوبی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات و از فروع دین است که به وسیله آن، دیگر فرایض در جامعه اقامه می شود اما دشمنان از طریق نفوذ فرهنگی به دنبال فراموشی آحاد جامعه از این فریضه دینی و الهی هستند .

عضو شورای نگهبان همچنین با تاکید بر این که مسئولان دستگاه های فرهنگی، پیش از هر چیز باید خود اهتمام ویژه ای به عمل به احکام و مبانی دینی داشته باشند، گفت: التزام به دین و آموزه های دینی اگر وجود داشته باشد آن گاه فرهنگ عمومی جامعه نیز به سمت و سوی مطلوب خود حرکت می کند و جامعه به سعادت حقیقی می رسد.

*گلایه از برخی فرهنگ های ناصواب عزاداری

وی با بیان این که گاهی حتی برخی عزاداری ها نیز با فرهنگ دینی ناسازگار است، ابراز داشت: ما در آیین و دین خود فرهنگ عزاداری خوبی داریم اما واقعاً جای سوال است که چرا برخی هیئات و مساجد در ایام محرم و صفر و دیگر ایام سال در برپایی عزای ائمه (ع) به خصوص امام حسین(ع) باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان می شوند که این کارها مورد رضایت اهل بیت(ع) و دین خدا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمی همچنین در خاتمه افزود: ما گاهی با برخی ندانم کاری ها باعث می شویم که مردم از رفتارهای به ظاهر دینی زده شوند و حال آن که باید به گونه ای عزاداری کرده و یا در مسجد مجلس ختم برگزار کنیم که مورد رضایت خدا و اهل بیت(ع) باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha