جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله علوی گرگانی

حوزه/ حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: اطلاق لفظ روحانی بر ما طلبه ها به این اعتبار است که با عالم روح و معنویت، سر و کار داشته و آماده سازی آن در دست ماست؛ به این دلیل نام روحانی را بر ما گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» معظم له پیش از ظهر امروز در دیدار طلاب مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شهریار به روایتی از پیشوای ششم شیعیان اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمودند: «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ/ در طلب‌ علم‌ باشيد، و با فراگرفتن‌ آن‌ خود را أيضاً با حِلْم‌ و وقار زينت‌ كنيد!»

ایشان در پاسخ به این سوال که چرا به ما طلبه ها روحانی می گویند، ابراز داشتند: وجود انسان مرکب از جسم و روح بوده و در مقایسه میان این دو،  ارزش روح بیشتر از بدن است؛ چراکه بدنی که روح نداشته باشد، بی ارزش است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی اظهار داشتند: بدن روح دار، هم خود نور است و هم تابنده است و نورافشانی می کند.

این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان ساختند: اطلاق لفظ روحانی بر ما طلبه ها به این اعتبار است که با عالم روح، سر و کار داشته و آماده سازی آن در دست ماست؛ به این دلیل نام روحانی را بر ما گذاشته اند.

معظم له تصریح کردند: اگر روحانی بتواند با علم و کمالی که به دست آورده، مردم را از مادیات جدا کرده و آنان را با روح آشنا کند، فعالیت مناسبی داشته است.

ایشان با بیان این مطلب که خداوند تاج کرامت را بر سر ما قرار داده، اظهار داشتند: خداوند متعال در آیه 70 سوره اسراء فرمودند: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً/ ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم؛ و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم؛ و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده‏ايم، برترى بخشيديم‏».

حضرت آیت الله علوی گرگانی تأکید کردند: طلاب عزیز باید با عبادت، معرفت خود را بالا برده و به خدا نزدیک شوید که در این صورت مسجود ملائکه خواهید شد.

این استاد درس خارج حوزه در پایان اظهار داشتند: منظور از روحانیت، داشتن لباس به تنهایی نیست؛ بلکه هدف، تحصیل علم و کمال است و بنابر فرموده امام صادق(ع)، باید با حلم و وقار این علم و کمال را پوشاند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha