پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام جزایری و احمدی

حوزه/ مدیر مرکز تدوین متون آموزشی حوزه با اشاره به همکاری سازمان سمت و این مرکز گفت: سازمان سمت می تواند تجربیات خود را در زمینه تدوین متون آموزشی و ویراست علمی و آموزشی در اختیار این مرکز قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین جزایری پیش از ظهر امروز در دیدار با حجت الاسلام والملسمین احمدی، مدیر سازمان سمت، گفت: در نظام جدید آموزشی حوزه کتاب هایی همچون صرف، اخلاق اسلامی، عقاید، آموزش قرآن و ... در نظر گرفته شده است که با متنی غنی و در عین حال روان و به روز، متون آموزشی را به طلاب منتقل میکند.

وی افزود: تا کنون 6 کتاب برای نیمسال اول منتشر شده و 6 کتاب نیز برای نیم سال دوم طلاب در نظر گرفته شده است که منتشر خواهد شد.

مدیر مرکز تدوین متون آموزشی حوزه بیان کرد: از جمله این کتب می توان به کتاب لغت اشاره کرد که برای نخستین بار در حوزه در صد سال اخیر، کتابی به نام لغت شناسی در دو واحد تدریس می شود که کار بسیار دقیقی نیز روی آن صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری ابراز داشت: علم لغت به عرصه های معنا شناسی و تفهیم بیشتر صرف و نحو کمک کرده و فن مراجعه به معاجم، فقه الغه، زبان شناسی عربی و.... در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

وی گفت: در نظام جدید آموزشی حوزه، کتاب هایی در 3 سطح ورودی های سیکل، دانشگاهی و تحصیلاتی عالی تنظیم شده است که برای هر گروه یک دسته کتاب عرضه می شود.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه خاطرنشان ساخت: برای تدوین یک کتاب، ابتدا سرفصل ها با فعالیتی در حدود 200 یا 300 نفر ساعت انجام و پس از ابلاغ سرفصل ها، هر کتاب به گروه علمی مربوطه، ارسال و مطالب ریز می شوند؛ همچنین فعالیت بعدی، انتخاب مؤلف است که تاکید داریم که این کار به صورت جمعی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری ادامه داد: مدرک سطح 4 حوزه، سابقه تألیف و حداقل 10 سال تدریس در حوزه، از خصوصیات مؤلفین کتاب در حوزه می باشد.

وی گفت: در زمینه آموزش زبان فارسی نیز باید متنی جدید تدوین شود تا به بهترین شکل، مباحث آموزشی مرتبط با زبان فارسی را به طلاب منتقل کنیم.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه تصریح کرد: ارزیابی، یکی از دقیق ترین مراحل کار در زمینه انتشار کتب آموزشی است که در این زمینه، ارزیابان با تجربه ای این کتب را رصد کرده و البته نقدهای جدی نیز به آن وارد می کنند؛ زیرا اساسا یک دسته از این ارزیابان، افرادی هستند که اساسا با این شیوه آموزش مخالف هستند؛ این افراد با نقدهای خاص خود زمینه های جدیدی را ایجاد می کنند تا نقص ها از هر سوی رفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری بیان داشت: این کتب پس از ویراست نهایی، در یک دوره آزمایشی در 15 مدرسه تدریس و پس از بازخوردگیری مستمر، آن را به چاپ و ویراست عمومی منتقل می کنیم.

وی با اشاره به همکاری سازمان سمت و این مرکز گفت: سازمان سمت می تواند تجربیات خود را در زمینه تدوین متون آموزشی و ویراست علمی و آموزشی در اختیار این مرکز قرار دهد.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه در پایان با ابراز خوشنودی از توسعه تکنولوژوی آموزشی در حوزه اظهار داشت: خوشبختانه این تکنولوژی ها وارد حوزه شده و می توانیم با استفاده از رایانه و ویدئو پروژکشن ها زمینه آموزشی بهتری را برای طلاب فراهم نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha