جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دوره آموزشی "رده بندی کنگره" ویژه معاونین پژوهش و کتابداران مدارس علمیه یزد،

حوزه/ مدیریت حوزه علمیه استان یزد با همکاری اداره کل نهاد کتابخانه های استان، دوره فشرده آموزشی "رده بندی کنگره" ویژه معاونین پژوهشی و کتابداران مدارس علمیه بردارن و خواهران را برگزار کرد.

 حجت الاسلام جواد آذرپیوند، در حاشیه برگزاری دوره آموزشی "رده بندی کنگره" ویژه معاونین پژوهش و کتابداران مدارس علمیه یزد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، گفت: مدیریت حوزه علمیه استان یزد با همکاری اداره کل نهاد کتابخانه  های استان، دوره فشرده آموزشی معاونین پژوهشی و کتابداران مدارس علمیه برادران و خواهران را برگزار کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد ادامه داد: در این دوره آموزشی حدود 30 معاون پژوهشی و کتابدار مدارس علمیه بردارن و خواهران استان یزد با جزئیات رده کتابداری کنگره که شامل رده اصلی، رده فرعی و.. آشنا شدند.

مسئول برگزاری دوره آموزشی رده بندی کنگره اضافه کرد: در این دوره دکتر خادمیان، از اساتید و کارشناسان، مباحثی را در خصوص رده بندی کتاب ها و انواع آن، رده بندی کتابخوانی، رده کتابخوانی کنگره، رده های اصلی، رده بندی گسترش یافته فارسی و... مباحثی را مطرح کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد  با بیان اینکه می توان گفت رده بندی کتاب ها در تمام کتاب خانه های کشور بر اساس رده بندی کتابخانه کنگره آمریکا است، تصریح کرد: این رده بندی نظام فلسفی نداشته، اما یک حس سیاسی خاص در آن مشاهده می شود، زیرا در این رده بندی، به کشور آمریکا و تاریخ محلی ایلات متحده، رده اصلی اختصاص یافته، اما تاریخ دیگر کشورها در رده های فرعی جای دارد و همچنین در این رده بندی دین اسلام در کنار عرفان و بهائیت در یک رده جای گرفته، در حالی که به برخی ادیان همانند یهودیت، مسیحیت، بودائیسم، رده مستقل اختصاص داده اند.

وی تصریح کرد: درست است که ایجاد یک رده بندی بومی و اسلامی هزینه زیادی دارد، اما کارشناسان مربوطه در این حوزه شایسته است یک رده بومی و یا اسلامی برای کتابخانه ها ایجاد کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha