چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
آیت الله اراکی

حوزه / دبیرکل مجمع جهانی تقریب با تاکید بر اینکه مسئله اربعین حسینی یک نمود از یک انرژی عظیم اجتماعی است که این انرژی عظیم اجتماعی در صحرای کربلا تولید شد گفت: امروز جریانی وجود دارد که در صدد نفوذ بر این انرژی هدفدار حسینی است.

به گزارش سرویس استان های خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله اراکی در همایش ملی «ظرفیت های فرهنگی تمدنی اربعین» با اشاره به جایگاه قیام حسینی در حرکت تاریخ اظهارداشت: مسئله اربعین حسینی یک نمود از یک انرژی عظیم اجتماعی است که این انرژی عظیم اجتماعی در صحرای کربلا تولید شد. این انرژی عظیم اجتماعی تاریخ را به حرکت درآورد و این حرکت جهت داری است تا تاریخ را به نقطه مطلوب برساند.

وی افزود: اربعین حسینی نمودی از این انرژی عظیم است که در صحرای کربلا متولد شد و در جریان تاریخ شریان یافت و امروز از هر روزی شکوفا تر شده است و نشان آن است که این انرژی به آن نقطه هدف نزدیک می شود. این بحث جدی است و خطابی نیست و صد درصد علمی است و یکی از مهمترین فصل های جامعه شناسی اسلامی را تشکیل می دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: هیچ حادثه ای بی حساب و اتفاقی و بدون یک نظم و بدون اینکه در یک بدنه سازمان یافته جای خود را پیدا کند، وجود ندارد. جامعه بشر یک جریان پویا و متحرک است که طبق یک نظم حرکت می کند و لذا هر حادثه ای که بر این مبنا حرکت می کند بر مبنای یک نظم حرکت می کند.

وی  تصریح کرد: مقدمه دوم این است که حرکت منظم بشر حتما همان چیزی است که خداوند مقرر نموده است و به جامعه عدل الهی ختم خواهد شد. «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ...» نرید یعنی این اراده ما هست که تخلف ناپذیر است و حتما این طور خواهد شد که مستضعفان حاکم جهان خواهند شد. مستضعفان در یک جامعه که جامعه عدل است بر جهان حاکم می شوند. جریان تاریخ و حرکتی که جامعه بشر دارد یک حرکت پویاست و این حرکت حتماً به نقطه هدف می رسد. این مسئله به انرژی لازم دارد که جامعه بشر را به آن نقطه هدف هدایت کند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه امام صادق(ع) می فرمایند: « انَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً»، گفت: یعنی شهادت حسین منشأ تولید یک انرژی و حرارتی است که شامل همه مومنین است. انرژی فعال به انرژی حرکت درآورنده تاریخ به سمت یک نقطه انجام می رسد و تا به این نقطه نرسد از پای نمی نشیند. این حرارتی که قیام حسینی در جامعه بشر به وجود دارد شگفت آورترین حادثه تاریخ بشر است.

وی در ادامه گفت: امروز خیابان های لندن، دانمارک، آمریکا و جاهای دیگر در روز عاشورا شاهد این نماد عجیب و شور و حرارت حسینی است. اینها تصادف و اتفاق و یک پدیده بی حساب و بدون ارتباط با قبل و بعد از تاریخی خود نیست. این حرارت به یک هدف می رسد.

این استاد حوزه با بیان اینکه این جنبش به وسیله چنین رهبری و جامعه همراه او به ثمر می رسد، گفت: اینکه همچنین حرکتی در تاریخ اتفاق می افتد تا خون حسین را به ثمر بنشاند، این انرژی هدفدار است. این حادثه ای که چشم ها را پر اشک و دلها را پر از شور می کند و این جمع کثیری که پای پیاده در گرما و سرما روانه کربلا می شوند، یک نمودی از این انرژی عظیم و بی نظیر است و این حرف امسال و پارسال نیست. ۴۰ سال پیش وقتی صدام از پیاده روی اربعین جلوگیری کرد و حمله هوایی و زمینی از بالا و پائین به مردم می کرد که معروف است به انتفاضه شعبانیه اولی. سال بعد هم باز هم به پیاده روی اربعین راه افتادند و شعارشان این بود اگر دست و پای ما را ببرند ما سینه خیز به سوی تو خواهیم آمد.

وی در مورد حرارت عظیم حسینی گفت: ویژگی اول این حرارت این است که این حرارت و انرژی، انرژی جهت داری است، یعنی انرژی رها و بدون هدف نیست. یعنی مردم را به یک سمت می کشاند. سیدالشهدا(ع) یک مجموعه ارزشی مشخصی است و رفتارهای او در قیام کربلا نمایانگر همان ارزشهای والایی است که در آن شخصیت جلوه گر شده است. حدیث از امام حسین(ع) داریم اگر کسی ببیند حاکمی ظلم و بی عدالتی را ترویج می کند، سپس بر علیه او نشورد و اوضاع را به سمت عدل تغییر ندهد، خداوند او را همراه ظالم قلمداد می کند. این انرژی کربلایی حسینی است که جمعیت ها را روانه خود می کند و یک انرژی هدفداری است و وظیفه اهل قلم، اهل سخن، اهل رسانه، اهل علم، اهل دانش، اهل منبر و اهل دانشگاهی است که این مسئله را برای عامه مردم تبیین کنند که حسین کیست و این مجموعه ارزشی چیست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: مطلب دوم این است که این انرژی، انرژی وحدت گرا است. سمت و سوی افراد جامعه را به یک سمت جهت می دهد و انرژی ها و نیروهای پراکنده جامعه را یکدست می کند. اربعین یکی از نمودهای یکدست سازی این انرژی های پراکنده در جامعه است. این انرژی هایی که همه انرژی های تقوا را یکپارچه می کند و تبدیل به یک انرژی اجتماعی و ارزشمند می کند.

وی افزود: امروز بدترین نفوذ، نفوذ درون این جریان است. امروز جریانی وجود دارد که در صدد نفوذ بر این انرژی هدفدار حسینی است که سه هدف اصلی در سه مرحله دارد. مرحله اول مبارزه با کارایی این انرژی تا این انرژی را از هدف و حرکتی که دارد باز دارد و کارایی این انرژی را خنثی کند به طوری که مردمی که می آیند در این پیاده روی یا عزاداری ها دیگر آنها را به سمت اهداف حسینی روانه نکنند و می خواهند رابطه این جنبش اسلامی را با رابطه حسینی قطع کنند و این خطرناک ترین جریان است و ایران بیشتر از جاهای دیگر هدف این نفوذ است.

آیت الله اراکی با تاکید براینکه امروز  پول های عربستان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان خرج می شود،اظهار داشت: نفوذ دوم این است که این عزاداری ها را به تفرقه آفرینی تبدیل کند. طبیعت قیام حسینی جهت ساز است و به انسان ها جهت می دهد. دیگر من و تویی وجود ندارد. اینها در این مسئله نفوذ می کنند. در مرحله سوم هم این است که از این انرژی در جهت ضد اهداف این انرژی استفاده می کنند. امروزه وهابیت دشمن خونی سید الشهدا(ع) و حرکت کربلا  است. پولهای زیادی خرج می کند که در هیئت ها تفرقه ایجاد کند. مثلا می آیند پول می دهند هیئتی راه می اندازند و می گویند عکس شهدا را از سر در هیئت ها جمع کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha