جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رزاقی

حوزه/ خطیب حوزوی با اشاره به اینکه حادثه بزرگی در حج امسال رخ داد که بشریت نمونه آن را تاکنون ندیده بود گفت: غربی‌ها در مورد هولوکاست که یک موضوع توهمی است حساسیت بسیاری نشان می‌دهد و کسی نمی‌تواند در مورد آن تحقیق کند ولی نسبت به کشته شدن هزاران حاجی واکنشی نشان نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین رزاقی پنج شنبه شب در مراسم چهلم درگذشت آیت الله مؤیدی قمی در مسجد اعظم قم با بیان اینکه آیت الله مؤیدی قمی از مدرسین بنام حوزه علمیه بود گفت: ایشان بیش از 15 سال سابقه تدریس خارج فقه در حوزه علمیه داشت و مجموعه استفتائات ایشان به چاپ رسید و نزدیک به 25 سال به تفسیر قرآن پرداخت و در کنار قرآن بود.

وی با اشاره به بعد سیاسی زندگی آیت الله مؤیدی قمی بیان کرد : این عالم ربانی  از یاران مقاوم امام(ره) از سال 1342 و از آغازین روزهای انقلاب اسلامی بود و با تحمل زندان‌ها و شکنجه‌های بسیار برای پیشبرد انقلاب در کنار امام(ره) ایستاد و بعد از پیروزی انقلاب نیز از پیشگامان خدمت به نظام، امام(ره) و خط ولایت بود و تا آخرین روزهای عمرشان پیوندی عمیق با ولایت داشت.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خدمت رسانی به امت اسلامی، تأسیس نهادهایی مانند مؤسسات خیریه و موقوفات عامه که مردم بتوانند از آنها بهره ببرند بخشی از حیات اجتماعی آن بزرگوار بود.

وی ادامه داد: آیت الله مؤیدی اهل تهجد، شب زنده داری، راز نیاز، تواضع و فروتنی با مردم بود و در کنار آنها مداومت بر زیارت حضرت معصومه(س) و حضور مداوم در نماز جمعه و همگامی با همه بخش‌های انقلاب، نظام و اسلام از دیگر ویژگی‌های او بود.

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی با اشاره به اینکه در اسلام زندگی عالمانه بهترین نوع زندگی معرفی شده است گفت: در مکتب ما خدای عالم معلم است و پیامبر نیز به عنوان یک معلم برجسته معرفی شده است.

وی ادامه داد: در مکتب اسلام قرآن بزرگ‌ترین معجزه پیامبر(ص) است و این معجزه از نوع علم و از مقوله دانش است که نشان می‌دهد دین اسلام یک دین علمی است.

این خطیب حوزوی با بیان اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به دو نکته از جایگاه انسان اشاره می‌کند گفت: علامه می‌فرماید که انسان محور زمین است و آسمان‌ها نیز خادم انسان هستند که از این مقدمه‌ها نتیجه می‌گیریم که همه عالم می‌تواند در خدمت و تسخیر بشر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دلیلی که موجب شده است انسان از همه فرشته‌ها بالاتر باشد علم انسان است ابراز داشت: انسان از نظر جوهره خدمت و استعداد کمال از فرشته‌ها بالاتر است و انسان توانایی آن را دارد که به همه حقایق عالم دست یابد.

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی عنوان کرد: معجزه پیامبر اسلام(س) کتاب است که نشان می دهد دین اسلام دینی علمی است و یکی از برجسته‌ترین ابعاد وجودی امامان(ع) نیز بعد علمی است و اگر اهل‌بیت(ع) اجازه سخن گفتن داشتند و مردم پای حرف آنها می‌نشستند امروز دین اسلام این همه مشکل نداشت.

وی با اشاره به بعد علمی آیت الله مؤیدی مطرح کرد: کسی که در مسیر علم آموزی و ترویج علم از دنیا برود شهید از دنیا رفته است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرگ حاجی‌ها در منا شهادت گونه بود گفت: بی‌تدبیری، سومدیریت، سو نیت و بی‌خیالی حکام آل سعود زمینه‌ای شد که این همه حاجی در حال احرام جان خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه جریان فاجعه منا یک تراژدی بزرگ بشری است و هم از نظر شرع و هم از عرف بین‌الملل محکوم است افزود: حج و کعبه عامل قوام اسلام و مسلمین است و حاجی‌ها برای یک فریضه و امر واجب به منا رفته و مهمان پروردگار بودند و بر همه واجب بود که آنها را تکریم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری این جنایت باید زنده بماند تا جنایتکاران درس عبرت بگیرند گفت: از نظر عرف و قوانین بین‌الملل آنها محکوم هستند و از نظر حقوق بین‌الملل آنها باید به خارجی‌ها احترام می‌گذاشتند.

وی بیان کرد: در طول تاریخ عهدنامه‌ها و پیمان‌هایی بین ایران و عربستان منعقد شده بود که آنها باید برای حفظ جان حاجی‌های ما تلاش کرده و جانشان را  حفظ کنند ولی عربستان تمام این عهدنامه‌ها را زیر پا گذاشت و آنها باید عذرخواهی کنند و غرامت آن را بپردازند.

محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: در عرف بین‌الملل اگر کشوی دچار بحران شد و نتوانست مدیریت کند باید از سایر کشورها کمک بگیرد ولی آنها نه تنها کمک نخواستند بلکه جلوی کمک ایران را نیز گرفتند.

وی با اشاره به اینکه حادثه بزرگی در حج امسال رخ داد که بشریت نمونه آن را تاکنون ندیده بود گفت: غربی‌ها در مورد هولوکاست که یک موضوع توهمی است حساسیت بسیاری نشان می‌دهد و کسی نمی‌تواند در مورد آن تحقیق کند ولی نسبت به کشته شدن هزاران حاجی واکنشی نشان نمی‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی ادامه داد: سازمان ملل و بسیاری از کشورهای اسلامی نیز در مورد حادثه ما واکنش نشان ندادند و اگر فریاد رهبر کشور اسلامی ما نبود نسبت به تحویل جنازه‌ها نیز تمکین نمی‌کردند.

وی بیان کرد: کشته شدن این همه حاجی بی‌گناه در روز عید قربان لکه ننگ بزرگی در تاریخ است که حکام سعودی موجب شدند.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha