جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد احمدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: احسان طبری به عنوان متفکر اصلی توده ای ها پس از مطالعه کتاب فلسفه و روش رئالیسم علامه(ره)، متوجه اشتباهات خود در فهم فلسفه شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «نقش علامه طباطبایی(ره) در احیای حکمت اسلامی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) جایگاه ویژه ای در مراحل تاریخی حکمت، تفسیر و تمام مباحث دینی دارند.

وی با بیان این مطلب که مرحوم سبزواری در سال 1281 حضور داشته است، اظهار داشت: مرحوم علامه(ره) در زمان حساس درگیری با کمونیست ها و... حضور داشته که دورانی بسیار مشکل تر از حاجی سبزواری را تجربه کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه علامه(ره) در زمان بسیار حساسی واقع شده بودند، ابراز داشت: اگر کسی آثار  گروهک توده آن روز؛ به خصوص پس از شهریور سال 1320 که توسعه بسیاری یافت، مطالعه کند، به عظمت فعالیت هایی که علامه طباطبایی(ره) انجام داده است، پی خواهد برد.

رئیس سازمان سمت خاطرنشان ساخت: احسان طبری به عنوان متفکر اصلی توده ای ها پس از مطالعه کتاب فلسفه و روش رئالیسم علامه(ره)، متوجه اشتباهات خود در فهم فلسفه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی تصریح کرد: این کتاب همچنان زنده است و امروز نیز دانشجویان فلسفه باید به طور مکرر این کتاب و پاورقی های شهید مطهری(ره) را مطالعه کنند؛ زیرا مبانی جدیدی به ما نشان می دهد.

وی فعالیت های علامه طباطبایی(ره) را بی نظیر دانست و گفت: این مفسر قرآن کریم، حکمت، عرفان نظری و عملی را در محضر مرحوم آیت الله العظمی قاضی آموخت و هنگامی که ایشان بیان می کند که انسان باید عارف باشد و عرفان را از انسان سازی بگیرد، نشان دهنده جایگاه ذهنی این عالم ربانی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ایشان برای فهم بهتر فلسفه در درس آیت الله خوانساری حضور یافته و ریاضی می آموخت؛ ایشان مباحث هندسه ای را در حدی می دانست که بسیاری از اشخاص، سوالات هندسی خود را در مورد مکاتب مختلف از ایشان می پرسیدند.

رئیس سازمان سمت اظهار داشت: ایشان تسلط کامل بر کتب محی الدین داشته و آثار ایشان را کاملا مطالعه کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی ابراز داشت: علامه می فرمودند که فلسفه، فلسفه است و نباید آن را با شعر و ذوقیات آمیخت.

وی خاطرنشان ساخت: مرحوم علامه(ره) بحث علیت را به خوبی مطرح و در تفسیر المیزان از آن بهره برده است؛ ایشان در جلد نخست المیزان، اخلاقی را بیان نموده که باید بارها آن را مطالعه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اخلاقی که علامه(ره) بیان می کنند، اخلاق توحیدی است؛ چراکه ایشان نمونه های گوناگون اخلاقی از جمله اخلاق ارسطویی و ... را بیان و در پایان، حاکمیت اخلاق توحیدی را ثابت می کند.

رئیس سازمان سمت بیان داشت: مرحوم علامه(ره) در باب عالم زر نیز مباحث زیبایی را مطرح می کنند که بی نظیر است؛ ایشان در تفسیر خود بهترین مبانی کلامی را مطرح کرده اند که خدمت بزرگی به دین است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهار داشت: این مفسر قرآن کریم هنگام حضور در قم، با خود قرار گذاشتند که در زمینه فقه، اخلاق، عرفان و قرآن فعالیت نمایند که در باب فقه به این نتیجه رسیدند با وجود تألیفات در این زمینه، نیازی وجود ندارد؛ ولی در باب های دیگر وارد شدند؛ ایشان در بحث اخلاقی نیز به مباحث ژرفی اشاره و اخلاق عملی را به بهترین شکل نشان می دهند.

وی گفت: اگر بخواهیم جایگاه علامه طباطبایی(ره) را بدانیم، باید به سخن شهید مطهری(ره) بنگریم که ایشان فرمود: قدر المیزان تا 100 سال دیگر شناخته نمی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: المیزان در مجلدات اول تا سوم، چند صفحه غلط نامه دارد که باید تصحیح و با بهترین چاپ منتشر شود؛ چراکه شرایط فعلی زیبنده نیست؛ علامه(ره) در آن زمان نیز می فرمودند که من تنها هستم و اگر می توانید این اغلاط را تصحیح کنید.

رئیس سازمان سمت خاطرنشان ساخت: ایشان به خودی خود، یک مکتب است و باید گروهی از فضلا در قم جمع شده و مباحث هستی شناسی، معرفت شناسی، نبوت، امامت، عرفان، اخلاق و ... علامه را با این نگاه بررسی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی در پایان تصریح کرد: امامت، سیاست، حق، اقتصاد، حقوق انسان و حیوان، روابط اجتماعی، تاریخ، اسماء الله، تجرد نفس، بردگی و ... از مباحث بدیعی است که علامه(ره) در تفسیر و حکمت خود به آن اشاره می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha