پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رفیعی

حوزه/ علت اینکه بازار و دکان رمال ها، دعا نویس ها و جادوگران داغ شده، این است که تمسکمان به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را از دست داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت السلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در نشستی اخلاقی با طلاب و مبلغان جامعه الزهرا(س) که در حسینیه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: مداحان باید به اسناد و منابع کهن رجوع کرده و با تاریخ اسلام و احکام آشنا شوند.

وی مداحان را از غلو در مدح ائمه اطهار (ع) برحذر داشت و تاکید کرد: مداحی هایی که در آن غلو باشد و ائمه اطهار(ع) را از جایگاهی که دارند، بالاتر ببرند، طبق نظر مراجع عظام تقلید حرام و گناه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شیعیان باید اعتدال را در حب به معصومان(ع) حفظ کنند، گفت: فردی در ایام محرم به منطقه ای برای تبلغ اعزام شده بود و خدمت شخص بزرگی رسید که نصیحتی بشنود که آن بزرگ به این شخص گفتند، خدا را فدای امام حسین (ع) نکنید و در این محرم و صفر از خداوند هم صحبت کنید.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ابراز داشت: آنهایی که تند رفته و افراط کرده اند، باید بازگشته و کسانی که کند می روند باید خود را اصلاح نمایند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: علت اینکه بازار و دکان رمال ها، دعا نویس ها و جادوگران داغ شده، این است که تمسک به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را از دست داده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه قرآن تمام دستوراتی را که در زندگی به آن ها نیاز داریم را دارد، افزود: قرآن را ناصح خود قرار دهیم و به آن تمسک کنیم که تمسک چیزی جدا از قرائت و قرائت معمولی است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در نهج البلاغه سفارش می کند قرآن را ناصح خود قرار دهید؛ حلال قرآن را حرام و حرام قرآن را حلال نشمارید و داستان های قرآن را تصدیق کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: میان مبدا و معاد، حبل به قرآن و اهل بیت(ع) وجود دارد که از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه برخی می گویند چرا عزاداری می کنید، بیان کرد: در قرآن آمده است که یعقوب از دوری یوسف سی سال گریه کرد تا نابینا شد؛ پس ما چرا در عزای امام حسین(ع) و امام دیگرمان گریه نکنیم.

وی با بیان اینکه در تاریخ متشابهات زیاد است، افزود: در دین محکمات و متشابهات داریم که محکمات مانند قرآن و شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا و غیره است که روی آنها قسم می خوریم اما متشبهات را نه می توان روی آن صد در صد قسم خورد و نه اینکه آنها را انکار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: نه تنها تاریخ اسلام؛ بلکه تاریخ دنیا دارای این متشابهات است مانند مسائلی در خصوص کورش، داریوش، ارسطو و غیره که پر از این متشابهات است.

این استاد حوزه ادامه داد: یکی از این متشابهات مانند میلاد امام موسی کاظم (ع) در هفتم صفر است؛ البته من با تحقیق دریافتم که امام صادق(ع) در سفر حج بودند که خبر تولد نوزادش را به ایشان اطلاع دادند.

وی با اشاره به اینکه شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم صفر نیز یکی از این متشابهات است، خاطرنشان ساخت: باید به روایات محکم تر استناد کنیم؛ اما انکار این متشابهات نیز کار درستی نیست.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه برخی وجود حضرت رقیه(س) را انکار می کنند، تصریح کرد: من در یک منبع هفتصد ساله تایید وجود این بانوی چهار ساله را پیدا کردم.

وی افزود: در این سند آمده است امام حسین دختری چهار ساله داشت که در شام سر پدر خود را خواست و سر را آوردند که در آغوش گرفت؛ مریض شد و از دنیا رفت.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما اینکه غساله او را شست و گفت چرا بدنش کبود است و ... سندی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: پنجم سفر را به شهادت حضرت رقیه انتساب داده اند؛ بنابراین انکار حضرت رقیه(س) کار نادرستی است.

وی با بیان اینکه مداحان برخی اوقات حرف هایی می زنند که بدن انسان می لرزد، افزود: برخی از مداحان می گویند که حضرت زینب (س) بالای سر پیکر امام حسین(ع) رفتند و گفتند که اگر نامحرمان اینجا نبودند بدن کبودم را نشانت می دادم و یا اینکه گفتند حسین جان مرا ببخش، رقیه ات را جا گذاشته ام، اینها سندی ندارد و دروغ است؛ زیرا شأن و صبر حضرت زینب (س) بیش از این ها بوده است که به برادر خود این چنین بگوید.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی افزود: چرا شأن امامان و معصومان را پایین می آوریم؟ نه انکار کنید؛ نه بیش از آنکه هست نقل کنید.

این استاد حوزه در پایان به مداحان و مبلغان تاکید کرد: بی مطالعه و با شنیدن و سمع، روضه برای مردم نقل نکرده و عقاید مردم را سست نکنید؛ بلکه با مراجعه به منابع کهن و با ارائه مستندات قوی، مردم را قانع نمایید.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha