شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 362593
۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
جعفر دهقان - بازیگر

حوزه/ مهمترین مشکل آن است که سینمای ایران از بسیاری از معیارهای ارزشی و اسلامی جدا شده و به اصطلاح در دام کلیشه‌های رایج گیشه سینما گرفتار آمده است.

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که سینمای ایران باید توجه بیشتری به ارزش‌های اسلامی داشته باشد، گفت: این روزها با بسیاری از بازیگران که صحبت می‌کنیم از وضعیت کارشان راضی نیستند، چون کاری انجام نمی‌دهند. منظورم این است که بازی‌های سینمایی معمولا در اختیار عده‌ای خاص است که نقش‌ها دست به دست در بین آنها، می‌گردد.

*سینما از معیارهای ارزشی جدا شده است

وی افزود: برای این‌که سینما از وضعیت نامطلوب فوق، رهایی یابد راهکار‌های فراوانی وجود دارد، به نظر بنده مهمترین مشکل آن است که سینمای ایران از بسیاری از معیارهای ارزشی و اسلامی جدا شده و به اصطلاح در دام کلیشه‌های رایج گیشه سینما گرفتار آمده است. این وضعیت سبب شده تا نابازیگرانی به نقش‌های اصلی سینما دست پیدا کنند که به هیچ وجه ورودشان، متکی به داشته‌های علمی و سینمایی نیست.

*مانند دهه شصت عمل نکردیم

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: نقد من از وضعیت بازیگران به این معنا نیست که با ورود بازیگران جوان موافق نیستم، چون این تصور غلطی است، وقتی در دهه 60 وارد سینما شدم جوان بودم، پس چگونه امروز می‌خواهم نسبت به ورود جوانان معترض باشم، اما حرف من این است که ورود بازیگران جدید به عرصه هنر هفتم باید براساس معیارهای فنی و تعهدی باشد.

*در گذشته نظارت بیشتر بود

بازیگر سریال معمای شاه به توضیح فوق اضافه کرد: زمانی که ما وارد سینما شدیم، نظارت بسیار بیشتر از امروز بود، چون مکان‌هایی چون حوزه هنری و چند نهاد اسلامی دیگر محل تولد هنرمندان بودند، اما امروز این مراکز دیگر آن کارایی گذشته را ندارند و به نوعی فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را کم رنگ کرده‌اند. این مساله سبب شده سینما دیگر نتواند کارایی لازم برای پرورش نیروهای متعهد و خوشنام را داشته باشد. نتیجه این اتفاق نیز رواج برخی ضد ارزش‌هاست که این روزها در شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم.

*اساس اصلاح از دانشگاه است

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: برای رواج اخلاق اسلامی در سینما تنها نمی‌توان به اهرم‌هایی چون نظارت اکتفا کرد، بلکه روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند مثمر ثمر باشد. مشکلات دانشگاه‌های هنر نقش بی بدیلی دارند، چون هویت و خمیر مایه هر هنرمندی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد. برای همین اگر نتوانیم در این حوزه تاثیرگذاری لازم را فراهم کنیم دیگر اقدامات بی‌نتیجه خواهد ماند.

جعفر دهقان یادآور شد: زمانی که از اسلامی شدن دانشگاه هنر سخن می‌گوییم، منظور ارائه چند درس نمی باشد، بلکه تمامی بخش‌ها را باید در نظر گرفت. این هدف نیز تنها با رفتار فرهنگی شکل می‌گیرد و برخوردهای اجباری نتیجه نمی‌دهد.

*هر کشوری دنبال سینمای ایده آل است

بازیگر سریال مختار نامه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این‌که ما می‌خواهیم سینمایی ایده آل و مورد نظرمان داشته باشیم، تنها خواسته‌ای نیست که ما به دنبال آن باشیم، بلکه بسیاری از کشورهای جهان معمولا هنرمندانی را پرورش می‌دهند که بتواند اهداف خودشان را تبلیغ کند، حتی در هالیوود هم می‌توان این وضعیت را مشاهد کرد. برای همین بیایم به این موضوع نگاهی جدی داشته باشیم، همانند آنچه که در دهه 60 روی داد و ما تبعات مثبتش را هم اکنون در سینمای می‌بینم، فیلمسسازانی چون، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا و... تنها نمونه‌هایی هستند که حاصل تربیت صحیح در حوزه هنر اسلامی ‌می‌باشند.

وی در پایان تاکید کرد: به عنوان یک بازیگر تنها متعلق به خودم نیستم که بگویم رفتار پشت دوربینم تنها به خودم مربوط می‌شود، چه بخواهیم یا نه، برای بسیاری از مردم الگو هستیم و رفتارمان می‌تواند برای بسیاری از جوانان الگو باشد، برای همین از دوستان بازیگر و کسانی که در این حوزه فعال هستند می‌خواهم ارزش دینی و اسلامی را همیشه سر لوحه رفتار خود قرار دهند تا هنر ما بتواند به بهترین شکل منادی ارزش های انقلاب و اسلام باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha