پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام مهدی غلامعلی

حوزه/ مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث با اشاره به کار زیبا و ارزشمند راه اندازی این مرکز در سال ۱۳۸۳، گفت: این دانشکده، نخستین دانشکده مجازی در کشور بود که در سال های نخست، رقیبی نداشت؛ اما امروز خوشبختانه دانشگاه های متعددی به صورت مجازی دروس خود را ارائه می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به تشریح فعالیت های مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث پرداخت و گفت: مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث قم از سوی آیت الله ری شهری و با پیام رهبر معظم انقلاب از سال 1374 آغاز به کار کرده و در طول این 2 دهه، خدمات ارزشمندی را به جامعه علمی و عمومی کشور ارائه نموده است؛ که از جمله آن، مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث می باشد.

وی با اشاره به تدوین کتاب میزان الحکمه از سوی آیت الله ری شهری، اظهار داشت: این کتاب در سال 1360 منتشر و پس از گذشت زمان، طرح توسعه آن کلید خورد که بر اساس آن، مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث راه اندازی شد تا در زمینه کتاب های حدیثی کهن شیعه و اهل سنت به صورت موضوع بندی فعالیت کرده و پس از سال ها به صورت آموزش در دانشگاه درآمد.

مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث با بیان این مطلب که مؤسسه از دو بخش پژوهشگاه و دانشگاه تشکیل شده، ابراز داشت: پژوهشگاه دارالحدیث متشکل از 4 پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)، علوم و معارف حدیث، کلام اهل بیت(ع) و همچنین اخلاق و روانشناسی اسلامی بوده و زائیده فعالیت های پژوهشگاه، دانشگاه قرآن و حدیث می باشد.

این پژوهشگر خاطرنشان ساخت: دانشگاه دارالحدیث در ابتدا به صورت دانشکده علوم و حدیث در مقطع کارشناسی علوم و حدیث در شهرری راه اندازی گردید؛ سپس با اضافه شدن گرایش های گوناگون، به دانشگاه شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی تصریح کرد: امروز دانشگاه دارالحدیث از 3 دانشکده «علوم و معارف حدیث»، «علوم و معارف قرآن» و «علوم و معارف اسلامی» تشکیل شده است.

*راه اندازی مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث از سال  گزارشی از فعالیت های نخستین مرکز آموزش الکترونیکی علوم و معارف قرآن 1383

وی با اشاره به کار زیبا و ارزشمند راه اندازی دانشکده مجازی دارالحدیث در سال 1383، بیان داشت: این دانشکده، نخستین دانشکده مجازی در کشور بود که در سال های نخست، رقیبی نداشت؛ اما امروز خوشبختانه دانشگاه های متعدد بسیاری به صورت مجازی دروس خود را ارائه می دهند.

مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث اظهار داشت: از مزیت های راه اندازی این مرکز، عدم حضور دانشجویان در دانشگاه و جذب آنها برای مقطع کارشناسی بدون کنکور است.

این محقق و پژوهشگر با بیان این مطلب که برای جذب دانشجویان محددیت سنی وجود ندارد، ابراز داشت: هدف از راه اندازی مرکز آموزش الکترونیکی، نشر حداکثری معارف اسلامی؛ به ویژه احادیث اهل بیت(ع) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی با اشاره به نمایندگی های متعدد این مرکز، خاطرنشان ساخت: امروز در اقصی نقاط دنیا از آمریکا و کشورهای غربی گرفته تا کشورهای عربی، نمایندگی و دانشجو داریم.

وی تصریح کرد: «نشر و گسترش علوم و معارف قرآن و حدیث در میان اقشار گوناگون جامعه» و «تربیت مربی در زمینه علوم و معارف قرآن و عترت» از دیگر اهداف مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث می باشد.

*دوره های رسمی مرکز آموزش الکترونیکی

مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث با بیان این مطلب که دوره های این مرکز به 2 صورت رسمی و آزاد برگزار می شود، اظهار داشت: صورت نخست، دوره رسمی است که با مجوز وزارت علوم بوده و در پایان مدرک معتبر ارائه می شود.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: در این دوره رشته های «علوم و معارف قرآن» و «علوم حدیث» تدریس شده و انشاءالله در آینده نزدیک رشته «فقه و حقوق اسلامی» نیز به این رشته ها اضافه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی با اشاره به اینکه مقطع کارشناسی بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور است، ابراز داشت: ثبت نام این رشته ها از طریق سایت سازمان سنجش، مردادماه و دی ماه هر سال انجام می گیرد.

وی با اشاره به رشته های مقطع کارشناسی ارشد، خاطرنشان ساخت: «علوم قرآن و حدیث»، «علوم حدیث با گرایش تفسیر اثری»، «علوم حدیث با گرایش نهج البلاغه» و «علوم حدیث با گرایش کلام و عقائد» از جمله رشته های مقطع ارشد بوده و ثبت نام برای عموم از طریق کنکور سراسری، برای طلاب از طریق آزمون اختصاصی می باشد.

*دوره های آزاد مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث گزارشی از فعالیت های نخستین مرکز آموزش الکترونیکی علوم و معارف قرآن

مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث، صورت دوم پذیرش را دوره های آزاد عنوان کرد و گفت: علاقه مندان فراگیری علوم و معارف اهل بیت(ع) می توانند در دوره های آزاد این مرکز شرکت کرده که از قبیل: دوره های تخصصی کوتاه مدت قرآن و حدیث، معارف اسلامی در حوزه های اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و خانواده و دوره آمادگی آزمون کارشناسی ارشد می باشد.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه دوره های آزاد از طریق پایگاه اینترنتی مرکز در دسترس عموم قرار دارد، تصریح کرد: ارائه این دوره ها در قالب دوره های ضمن خدمت کارکنان، فرصت مناسبی است برای مراکز و سازمان های دولتی و غیردولتی تا بتوانند از آن استفاده نمایند.

*فعالیت های بین المللی مرکز

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی با اشاره به توسعه بین المللی خدمات مرکز آموزش الکترونیک دارالحدیث، بیان داشت: آموزش معارف قرآن و حدیث به مشتاقان در سرتاسر جهان و به زبان های زنده از جمله برنامه های پیش روی این مرکز است؛ از همین رو دانشگاه موفق شده عنوان دومین مرکز دانشگاهی کشور، مجوز ارائه دوره های رسمی خود را به زبان های غیرفارسی کسب نماید.

وی ادامه داد: بر این اساس، تولید دروس به زبان های عربی، انگلیسی، اردو و آلمانی در دستور کار قرار گرفته تا دامنه فراگیران علوم اسلامی نیز به همین تناسب افزایش یابد.

مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث یادآور شد: دوره های کوتاه مدت برای فارس زبانان خارج از کشور و عرب زبانان نیز یکی دیگر از فعالیت های توسعه بین المللی می باشد.

*ویژگی های دروس

این محقق و پژوهشگر با اشاره به ویژگی های دروس این مرکز، اظهار داشت: «تحصیل کامل غیرحضوری و از طریق اینترنت»، «برگزاری آزمون های پایان هر نیم سال به صورت حضوری در قم یا تهران یا نمایندگی ها»، «به کارگیری امکانات و ابزارهای پیشرفته چندرسانه ای و تعاملی»، «بازسازی محیط کلاس در فضای مجازی»، «دسترسی به متن کامل جزوه دروس»، «ارائه پرسش و آزمون های متناوب»، «هدایت آموزشی فراگیر و مشخص کردن وظایف و مراحل کار در طول استفاده از دروس» و ... از جمله این ویژگی ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی با بیان این مطلب که لوح فشرده دروس الکترونیکی گزارشی از فعالیت های نخستین مرکز آموزش الکترونیکی علوم و معارف قرآن نیز به دانش پژوهان ارائه می شود، ابراز داشت: با توجه به ضعف نسبی زیرساخت های مخابراتی که مشاهده دروس به صورت برخط (آنلاین) را گاه با دشواری مواجه می سازد، نسخه غیر برخط (آفلاین) دروس نیز طراحی و در قالب لوح فشرده عرضه شده تا دانشجویان و کاربران بتوانند بدون نیاز به ارتباط اینترنتی از آموزش ها و امکانات درسی بهره مند شوند و پس از مشاهده درس با برقراری ارتباطی کوتاه با شبکه اینترنت، حضور و فعالیت های خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: تصاویر و اسلایدهای آموزشی و فایل های صوتی دروس با شرایط مناسب برای استفاده در گوشی های تلفن همراه و دستگاه های پخش کننده فایل های صوتی از امکانات لوح های فشرده می باشد.

مدیر مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث با اشاره به فعالیت های پژوهشی این مرکز، خاطرنشان ساخت: با توجه به اهمیت امر تحقیق و برای ایجاد بستر مناسب جهت پرورش ظرفیت های علمی دانشجویان، مرکز آموزش الکترونیکی در کنار امکانات آموزشی، زمینه های مختلف پژوهشی را نیز برای علاقه مندان فراهم کرده که از جمله آنها می توان به ایجاد مشاوره های علمی در حوزه های گوناگون، برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی پژوهشی در مسائل کاربردی روز، راه اندازی کتابخانه دیجتیال و نشریه الکترونیکی و ... اشاره کرد.

*امضای تفاهم نامه با مراکز و مؤسسات

این محقق علوم قرآنی با اشاره به تفاهم نامه این مرکز با سایر مراکز و مؤسسات، تصریح کرد: مرکز آموزش الکترونیکی جهت گسترش فعالیت های خود در راستای ترویج معارف اهل بیت(ع) از همان آغاز کار، با برخی از سازمان ها، مؤسسات و مراکز در خصوص معرفی و دانشجو، تولید محتوای دروس، ارائه الکترونیکی دروس، برگزاری دوره های ضمن خدمت برای کارکنان و خانواده ها ارتباط برقرار کرده و طی آن شرایط مناسبی را برای جویندگان علوم دینی فراهم نموده که از جمله مراکز، دانشگاه تهران، وزارت امور خارجه، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد قرآن و عترت، شهراری تهران، مؤسسه آموزش علوم اسلامی مشکات، رادیو معارف، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و اتحادیه تشکل های قرآنی می باشد.

*نگاهی بر افتخارات مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی با اشاره به افتخارات مرکز آموزش الکترونیکی دارالحدیث، بیان داشت: «اولین مرکز آموزش الکترونیکی در زمینه آموزش علوم و معارف قرآنی و اسلامی در جهان اسلام»، «برترین پایگاه آموزش الکترونیکی در چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال» و «برترین مرکز آموزش الکترونیکی کشور درسال 1393 توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» از جمله افتخارات این مرکز می باشد.

گفتنی است علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی http://vu.qhu.ac.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha