پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار پوتین و رهبر معظم انقلاب

حوزه/ کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به شدت نگران دستاوردهای دیدار پوتین با رهبر انقلاب هستند؛ دیداری که استمرار شعار مرگ بر آمریکا در عرصه های مختلف از نکات برجسته آن به شمار می آید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پایگاه خبری العربیه 24 در گزارشی به تحلیل نتایج سفر رییس جمهور روسیه به ایران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته است. در این پایگاه آمده است: کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به شدت نگران دستاوردهای دیدار پوتین با رهبر انقلاب هستند؛ دیداری که استمرار شعار مرگ بر آمریکا در عرصه های مختلف از نکات برجسته آن به شمار می آید.

این پایگاه خبری در ادامه به بررسی تحلیل رسانه های غربی پرداخته و می نویسد: روزنامه وال استریت ژورنال درباره سفر اخیر پوتین به ایران گزارش داده است: ایالات متحده امریکا از هماهنگی فزاینده ایران و روسیه در موضوع سوریه به شدت نگران است و سعی می کند این هماهنگی و اتحاد را ازبین ببرد. این روزنامه همچنین به سخنرانی رییس جمهور آمریکا در مجمع صهیونیستی آیپک اشاره و می نویسد: ایران و روسیه باید بین ماندن بشار اسد یا حفظ وحدت ملی در سوریه انتخابی استراتتژیکی داشته باشند.

روزنامه روسی نزافيسيمايا غازيتا هم در این رابطه می نویسد: واشنگتن همانطور که در مسئله شیعه و سنی از حربه قدیمی و امپریالیستی "تفرقه بینداز و حکومت کن" استفاده می کند، در موضوع ایران و سوریه نیز در صدد ایجاد شکاف و اختلاف است. این نشریه روسی علت این سیاست آمریکا را تسلط بر تمام طرف های درگیر می داند.

در همین حال رادیو اوستن اروپا در گفتگو با یک کارشناس سیاسی تصریح کرده است: پوتین در حالی به تهران رفت که همچنان در زمینه های نظامی و سیاست خارجی بر شعار مرگ بر آمریکا پافشاری دارد؛ پوتین می داند که پس از شکست در مسئله اوکراین به شدت در کانون توجهات غرب و آمریکا قرار دارد.

وی در گفتگو با این رادیو افزوده است: شخصیت های نزدیک به پوتین از اعجاب و علاقه مندی او به شخصیت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در اولین سفرش به ایران در سال 2007 سخن می گویند و پوتین معتقد است اگر رهبری حکیمانه، مقتدر و شجاعانه جمهوری اسلامی ایران نبود،  انقلاب مردم این کشور که تلاش های خصمانه برخی دولت های عربی را هم به دنبال خود داشت باید از بین می رفت و حکومت های دست نشانده غربی جایگزین آن می شد.

این کارشناس سیاسی می افزاید: پیش بینی می شود مذاکرات ایران و روسیه به هماهنگی گسترده تری برای مبارزه با تروریسم در منطقه منجر شود؛ خصوصا با توجه به اینکه ایران نخستین کشوری بود که نسبت به خطر گروه های تکفیری و ارهابی در منطقه هشدار داد و تاکید کرد گروه هایی مثل داعش و جبهه النصره در تلاشند به نام اسلام پروژه های اسرائیلی را در منطقه پیاده کنند و در این مسیر قطر و عربستان نیز با آنها همراهند.

خفاجی افزود: بعد از عملیات های اطلاعاتی که بعضا با همراهی ایران هم همراه بوده است روسیه به این نتیجه رسیده، گروه های سلفی فعال در آسیای میانه تهدیدی جدی برای امنیت این کشور محسوب می شوند؛ لذا مواجهه ایدئولوژیکی با افراطی گری وهابیت نیز از دستاوردهای توافقات ایران و روسیه خواهد بود.

رادیو اوستن پیش از این هم گزارش داده بود: سفر پوتین به ایران و دیدار با رهبر انقلاب، افق های همکاری در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی را توسعه داده و منجر به استراتژی مشترک در جهت مقابله با نفوذ آمریکا در خاورمیانه خواهد شد.

انتهای پیام/

20/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha