شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مکارم

حوزه / به علمای وهابی توصیه می کنم که خروجی این تفکرها را که چیزی جز بی رحمی، ویرانی، قتل و غارت، بریدن سر نیست را دیده و زمان آن فرارسیده است که به صفوف مسلمین برگردند و مذهب وهابیت را رها کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با تأکید بر اینکه باید ریشه افکار داعشی ها سوزانده شود، اظهار داشتند: ما کنگره تکفیری ها را برای روشن شدن افکار آنان در دنیا در قم برگزار کردیم و ان شاءالله سالگرد این کنگره را نیز برگزار خواهیم کرد.

ایشان با بیان این مطلب که امروز دنیا فهمیده است زادگاه داعش، عربستان سعودی است، ابراز داشتند: این گروهک تروریستی، محصول افکار محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه است و به علمای وهابی توصیه می کنم که خروجی این تفکرها را که چیزی جز بی رحمی، ویرانی، قتل و غارت، بریدن سر نیست را دیده و زمان آن فرارسیده است که به صفوف مسلمین برگردند و مذهب وهابیت را رها کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: امروز وهابیت افکار محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه را در مدارس برای دانش آموزان تدریس می کند؛ اما مفتی بزرگ آنان تکفیر را حرام می داند که به نوعی یک بام و دو هواست و باهم متفاوت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: افکار محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه سرچشمه تکفیری است که متأسفانه در مدارس آنان تدریس می شود.

این استاد برجسته حوزه با تأکید بر اینکه نباید در مقابل واقعیات لج کرد، خطاب به وهابیون، تصریح کردند: به صفوف مسلمین بپیوندید و کتاب های آنان را در کناری بگذارید؛  چراکه تا زمانی که این تعلیمات وجو دارد، آتش جنگ و خونریزی روشن است و اگر در جایی از دنیا خاموش شود، در مکان دیگر روشن خواهد شد.

معظم له تاکید کردند: باید سرچشمه های آتش که افکار محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه است را خاموش کنید.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمودند: «لَيسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ/ اظهار شادي نزد غمديده، از بي ادبي است».

این مرجع تقلید ابراز داشتند: در اسلام مجموعه ای از دستورات اخلاقی آمده است که اگر آنان را جمع کنیم، تبدیل به کتاب یا چندین جلد کتاب خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: روایات بسیاری در مسائل اجتماعی از جمله عیادت بیماران، شرکت در تشییع جنازه مؤمنان، تبریک گویی برای فرزندان نوزاد، تبریک گویی در مسائل مربوط به ازدواج و ... وجود دارد که نشان از اهتمام اسلام به این مباحث است.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که رعایت اینگونه مسائل، سبب الفت اجتماعی می شود، تصریح کردند: اگر این آداب را برای غیر مسلمانان رعایت کنیم، سبب جذب آنان خواهد شد.

معظم له کمک را بر دو نوع مادی و معنوی دانستند و گفتند: معنای کمک مادی که مشخص است؛ اما کمک معنوی این است که اگر نمی توانیم به صورت مادی به دیگران کمک کنیم، اظهار اندوه کرده و برای رفع مشکل او دعا کنیم.

ایشان با بیان این مطلب که گاهی ارزش کمک معنوی از کمک مادی بالاتر است، اظهار داشتند: توصیه می کنم برادران اهل علم نسبت به اجرای این دستور اسلامی از دیگران کوشاتر بوده تا جاذبه اسلام، مذهب و روحانیت بیشتر باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha