جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام عابدی

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین عابدی تواضع، احترام گذاشتن و جدال نکردن را از جمله حقوق استاد بر شاگرد برشمرد و خطاب به طلاب جوان گفت: اگر کسی فکر کند که از دیگران عاقل تر و با سواد تر است زمین گیر خواهد شود و همین عاملی برای ایجاد تکبر و غرور کاذب می شود؛ بنابراین سعی کنید در درس خواندن اعتماد به عقل نکنید و متن کتاب ها را خوب بخوانید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی، امروز در درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه    بقیه الله(عج) قم به جایگاه والای مقام معلم، عالم و علم در روایات اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: روایات و نصوص دینی و به خصوص ائمه معصومین(ع) سفارش و تأکید فراوانی درباره مقام معلم و علم دارند به طوری که توجه و دقت در این بیانات نورانی راه سعادت را برای انسان هموارتر می کند.

مدیر مدرسه علمیه جانبازان قم ادامه داد: درباره مقام عالم و احترام به او همین اندازه بس که اگر کسی به معلم خود احترام کند خدا او را عاقبت به خیر خواهد کرد،و در احترام گذاشتن فرقی نمی کند این معلم از چه آئین و مذهبی باشد.

وی افزود: در گذشته در حوزه مرسوم بود که شاگرد و طلبه جوان در منزل استاد حضور پیدا می کرد و از نزدیک با رفتار و اعمال و غذا خوردن و طریقه مطالعه او آشنا می شد و همین عاملی می شد تا طلبه از همه لحاظ تربیت شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با بیان اینکه با گستردگی حوزه و ازدیاد دروس حوزه، این امر دیگر امکان پذیر نخواهد بود، گفت: متعلم باید سعی کند رابطه صمیمی و خوبی با استاد و معلم خود داشته باشد و این رابطه را با تمام وجود حفظ کند.

مدیر مدرسه علمیه جانبازان قم با اشاره به اینکه اولین معلم نظام هستی، خدا و بعد پیامبران و ائمه معصومین(ع) بوده اند و برای پیشرفت علم و تربیت جامعه تلاش های زیادی کرده اند، اظهار داشت: همان طور که شاگرد اگر به معلم خود احترام کند اجر و پاداش نصیب او می شود همین طور اگر بی احترامی کند، از علم محروم می شود و معلوم نیست عاقبت خوبی نصیب او شود.

 وی با تاکید بر اینکه از افتخارات حوزه این بوده که همواره شاگرد به استاد خود احترام زیادی قایل بوده و حتی بعداز پایان کلاس، خود را به استاد می رساند تا کفش او را جفت کند، اظهار داشت: در کشورهایی که ادعای تمدن می کنند،  چیزی که برای آنها  ارزش ندارد احترام به معلم است.

مدیر مدرسه علمیه جانبازان قم بیان داشت: شاگرد علاوه بر احترام معلم، باید احترام کتاب را هم حفظ کند،حال این کتاب وحیانی باشد مانند قرآن، و یا غیرآن باشد، فرقی نمی کند، چرا که همین احترام به کتاب تاثیر عمیقی در فهم و درک مطالب کتاب خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی تواضع، احترام گذاشتن و بحث و جدال نکردن را از جمله حقوق استاد بر شاگرد برشمردو گفت: اگر کسی فکر کند که از دیگران عاقل تر و با سواد تر است زمین گیر خواهد شود و همین عاملی برای ایجاد تکبر و غرور کاذب می شود؛ بنابراین سعی کنید در درس خواندن اعتماد به عقل نکنید و متن را خوب بخوانید.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha