پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فقه حکومتی

حوزه/ فقه اسلامي براي كليه مسائل زندگي بشري برنامه دارد و تنها كافي است كه در فقه، پژوهش كرد و به پاسخ سئوالات رسيد تا بتوان از استنباط هاي فقهي براي پاسخگويي به بشر بهره برد.

خبرگزاری«حوزه»/فقه و حكومت، به لحاظ مفهوم و كاركرد، مى‌توانند موضوع كاوش‌هاى عميق و گسترده قرار گيرند. آثار و ثمرات علمى و عينى اين كاوش‌ها، هم در فقه و هم در حكومت قابل تصور است. اهميت اين آثار، به اندازه اهميت فقه و حكومت در حيات انسان است. فقه، رفتارهاى هدفمند انسان را كه مرتبط با خواسته‌هاى خالق و پروردگار عالم است، سامان مى‌دهد و حكومت، روابط انسان‌ها در يك جامعه را مديريت و تنظيم مى‌كند. اين دو موضوع كه تداخل آنها با همين اشاره آشكار مى‌شود، ارتباط فراوانى با سعادت انسان دارند.

با توجه به برگزاري سلسله نشست هاي تخصصي فقه حكومتي در مدرسه علميه جعفريه مشهد، حجت الاسلام سيدجواد پنج تنيان، مسئول آموزش این مدرسه، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در خراسان، به چرایی و اهمیت برگزاری این نشست ها پرداخته است.

علّت ورود مدرسه جعفريه به بحث فقه حكومتي چيست؟

فقه اسلامي براي كليه مسائل زندگي بشري، برنامه دارد و تنها كافي است كه در فقه پژوهش كرد و به جواب سئوالات رسيد تا بتوان از استنباط هاي فقهي براي پاسخگويي به بشر بهره برد.

در هر دوراني فقهاي ما تلاش مي كردند كه نسبت به مطالبات و خواسته هاي مردم، ايجاد علم و تفقه كنند مثلا تا يك دوران، فقهاء از نصوص ائمه(ع) تجاوز نمي كردند، اما بعدها نظير شيخ طوسي و بزرگاني ديگر به اين نتيجه رسيدند كه بايد با به دست آوردن يك سري اصول كلي و اصول استنباط فقهي موضوعات جديدي را در فقه داخل كنند و بحث كنند و آن را منقّح كنند. امروز ما در دوراني قرار گرفته ايم كه حكومتي توسط علماي ديني با عنوان حكومت اسلامي تشكيل شده و اين حكومت خواسته ها و نيازهايي براساس شريعت اسلامي دارد و بايد اين خواسته ها و نيازها را با تفقّه در دين و استنباط از احكام ديني به دست بياوريم.

البته بايد توجه داشت كه پرداختن با مسائل نو و جديد و مستحدثه در حوزه هاي علميه از مطالبات مقام معظّم رهبري مي باشد. ايشان ورود حوزه هاي علميه به اين مسائل را ضروري و جزء مباحث طرح تحول حوزه مي دانند.

از موضوعات جديد مي توان از اصول فقه حكومتي كه نشست آن برگزار گرديد و از استاد اسلامي، محقق و پژوهشگر حوزه علميه قم دعوت شد، نام برد يا مثلا بحث خارج فقه حكومتي كه با عنوان فقه قانونگذاري نشستي را با دعوت از حجه الاسلام والمسلمين علي اكبريان پژوهشگر و مدرس درس خارج حوزه علميه قم برگزار كرديم.

شايد بتوان گفت حوزه هاي علميه بصورت كامل به اين مباحث ورود نكرده اند، منظور از ورود حوزه هاي علميه اين است كه يك مبناي علمي و دقيق و پشتوانه درست را ارائه دهد يا بحث فقه شهرسازي (فقه در حوزه ساخت و سازها) فقه سياست، فقه اداري) البته ما نشستي را با عنوان بررسي سيره سياسي معصومين (عليهم السلام)با دعوت از حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد رضا حسيني جلالي، محقق و مدرس حوزه علميه قم برگزار نموديم كه در آن نشست سعي شد سيره سياسي معصومين (عليهم السلام) بررسي شود و نتيجه بحث اين بود كه عملكرد سياستمداران ما در جامعه اسلامي بايد به چه صورت باشد.

هدف از برگزاري اين نشست‌ها چيست؟

هدف از برگزاري اينگونه نشست‌ها، ايجاد يك جنبش  و پويايي در حوزه علميه بخصوص در حوزه علميه مشهد مي باشد.  لذا دوستانمان را دعوت مي كنيم كه به اين مسائل جديد ورود پيدا كنند البته باخبر هستيم كه در مجموعه هايي هم اين تحول شروع شده و نشست هايي با موضوعات جديد در حال برگزاري است، مثلا درس خارج فقه حكومتي از ابتداي امسال توسط آيت الله علم الهدي، امام جمعه محترم مشهد در حال برگزاري است كه باعث خوشحالي است.

درخواست ما از مدارس علميه اين است كه به سمت اين مسائل جديد رفته و نشست هاي علمي با اين موضوعات برگزار نمايند و حوزه نيز از مراكز و مدارس علميه اي كه اين نشست ها را برگزار مي كنند، حمايت و پشتيباني خاص داشته باشند، زيرا اين يك نياز و ضرورت در جامعه است.

قصد داريد در آينده به چه موضوعاتي تحت عنوان فقه حكومتي بپردازيد؟ و اساتيد مدعو اين نشست ها چه كساني خواهندبود؟

موضوعات زيادي وجود دارد كه ضرورت دارد حوزه هاي علميه به آنها ورود پيدا كنند، اما موضوعاتي كه ما قصد داريم به آنها بپردازيم در قالب سلسله نشستهاي تخصصي فقه حكومتي عبارتند از موضوعات اقتصادي نو، مسائل مستحدثه اجتماعي و شهرسازي، فقه روابط بين الملل، فقه قضا و قضاوت و مسائل جديد ديگر در اين حوزه.

همچنين سعي ما براين است كه از اساتيد بارز در اين خصوص استفاده كنيم و تاكنون هم بر همين منوال بوده، اساتيد مدعوّ جزء شاخص ترين ها در اين حوزه بوده اند. از اين به بعد هم قصد ما دعوت از بزرگاني همچون حضرات اساتيد بزرگوار آقايان‌ شيخ محسن اراكي، مير باقري، شهيدي و شخصيت هاي علمي ديگر مي باشد و قصد ما ان شاءالله اين است كه اين سلسله نشست ها را پر بارتر از گذشته پيگيري نماييم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha